Elektrisch rijden vraagt om een nieuwe manier van autorijden en heeft voor- en nadelen. Op deze pagina behandelen we alle aspecten rondom elektrisch rijden zo kan jij bepalen of elektrisch rijden ook bij jou past! Zo ligt de aanschafprijs van een elektrische auto vaak hoger dan die van een reguliere brandstofauto, maar je bent per maand minder geld kwijt aan brandstofkosten. Vaak zijn de je onderhoudskosten lager, je betaalt geen wegenbelasting en/of BPM én is bijvoorbeeld zijn de regels voor bijtelling anders als je de auto leaset. Naast het financiële plaatje komt er nog meer kijken bij elektrisch rijden; denk hierbij aan actieradius, oplaadmogelijkheden en verbruik. Lees snel verder om alles te weten te komen!
Elektrisch autorijden betekent dat je rijdt met een elektromotor waarvan de accu wordt opgeladen met een stekker (stekkerauto's). Een 100% elektrische auto heeft alleen een elektromotor om de auto aan te drijven. Maar er zijn ook auto’s die voor een deel elektrisch zijn en ook een verbrandingsmotor hebben. De accu van een elektrische auto laad je op via een laadpaal.
Een elektrische auto rijdt is altijd een automaat. Alleen zonder motorgeluiden dankzij de fluisterstille elektromotor en met een vloeiende acceleratie zonder schakelmomenten. Een elektrische auto heeft namelijk geen versnellingsbak.
Ook biedt een elektromotor in verhouding meer trekkracht dan een brandstofmotor. Bovendien is de maximale trekkracht vanaf stilstand al beschikbaar, waardoor de auto sneller reageert op het stroompedaal (het nieuwe ‘gaspedaal’) en vlotter wegtrekt. Een brandstofmotor moet eerst op toeren komen op maximaal te presteren.
"Ik had al eerder elektrisch gereden (van 2016 t/m 2019) en het aanbod is sindsdien flink gegroeid en verbeterd. De BMW i3 die ik toen reed had me al gewonnen voor elektrisch rijden, ondanks z'n nogal beperkte range. Ik wist daarom al dat ik met een range van minimaal 250 km uit de voeten zou moeten kunnen.”
Marcel uit Apeldoorn
Hoe lang kun je vertrouwen op de accu in jouw elektrische auto? Een veelgestelde en logische vraag. Het antwoord: heel erg lang. Accu’s in elektrische auto’s zijn namelijk ontworpen om lange afstanden mee te rijden. Waar de accu van je telefoon na een aantal jaar zijn vermogen verliest, behoudt de accu van jouw elektrische auto jaren zijn kracht.
Hoe lang een batterijpakket of accupakket meegaat is onder meer afhankelijk van het aantal laadcycli. Hoe vaker de accu’s worden opgeladen van 0% naar 100%, hoe sneller de accu’s achteruit gaan, dat heet ook wel accu degradatie. Niet direct reden tot paniek. Het accupakket moet bij normaal gebruik zo’n 10 tot 20 jaar meegaan voordat vervanging aan de orde komt.
Restcapaciteit van een accu. De levensduur van de accu is afhankelijk van de restcapaciteit. Tot 70% restcapaciteit dan betekent dat je 5 tot 6 jaar probleemloos kan rijden. Als je accu 50% restwaarde heeft betekent dat dat de accu toe is aan vervanging.
Om een goed inzicht te krijgen, kijken we naar de maandelijkse kosten. De maandelijkse kosten van een volle opgeladen accu liggen een stuk lager dan van een volle benzine- of dieseltank. Het scheelt je al gauw zo’n 50 tot 70 % in kosten per laadbeurt. De exacte kosten hangen af van de manier waarop je de accu oplaadt: dat kan via een laadpaal bij je thuis, of via een openbare laadpaal of via een snellader.
De kosten van het opladen van je elektrische auto verschilt ook per laadplek. Zo is thuis opladen bijvoorbeeld goedkoper dan laden bij een openbare laadpaal. De kosten zijn het hoogst bij een snellader. Dat komt omdat je een toeslag betaalt voor de snelle laadservice. Toch kost deze optie qua opladen, nog steeds minder dan een volle brandstoftank. Als je uitgaat van een gemiddelde stroomprijs van € 0,23 per kWh, dan is de accu van je auto voor een kleine € 10,- volledig opgeladen.
Voor zakelijk gebruik gelden natuurlijk dezelfde tarieven als voor privégebruik. Het enige verschil is dat je de gemaakte kosten doorberekent aan je werkgever. Als je jouw auto alleen zakelijk gebruikt, loopt de doorberekening vaak al automatisch of declareer je zelf je maandafschrift. Er zijn ook slimme laadpalen die smart zijn en de data over je geladen stroom direct door kunnen sturen voor verrekening. Als je jouw auto ook deels privé gebruikt, is onze tip om van tevoren afspraken te maken met je werkgever over deze kosten.
"Na 10 jaar heel veel kilometers gemaakt te hebben met een SUV met twee volwassenen, drie lange dochters en de hond Ella, besloten we te gaan voor een nieuwe auto. Goed kijkend naar ons budget vroegen we ons daarbij af wat de kosten zijn voor een elektrische auto. Daarnaast vind ik het belangrijk om elke vijf jaar een nieuwe auto te rijden.”
Claudia uit IJselstein
Omdat elektrisch vervoer een belangrijke rol speelt in de vermindering van CO2-uitstoot en de verbetering van luchtkwaliteit verlaagt de overheid de drempel om over te stappen naar een elektrische voertuig. Koop of lease je een volledig elektrische personenauto? Dan kun je in aanmerking komen voor de Subsidie Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Deze regeling geldt voor nieuwe en gebruikte elektrische personenauto's in de kleinere en compacte middenklasse.
De SEPP is alleen voor particulieren (natuurlijk persoon die privé een auto koopt of leaset). De regeling loopt van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2024. Elk jaar heeft het subsidiebudget een maximum. Je kunt deze subsidie één keer krijgen als je voldoet aan de voorwaarden.
Lees hier meer over in onze blog: Subsidie 2023 voor elektrische auto's.
De actieradius - dus hoever je kunt rijden met je elektrische auto - is afhankelijk van jouw rijstijl. Hoe efficiënter jij rijdt, hoe meer kilometers je per lading kunt maken. Rijd je iets langzamer of laat je de auto uitrollen? Dan kan je langer rijden met een lading. We hebben 9 tips voor je om vandaag nog je verbruik te verminderen.
Maak optimaal gebruik van regeneratief remmen
Accelereer met mate en anticipeer
Gebruik de Cruise Control
Verwarm of koel aan de laadpaal
Zorg voor de juiste bandenspanning
Let op je snelheid
Plan vooruit en sta zo min mogelijk stil
Haal ongebruikte spullen uit je auto
Gebruik energievreters zoals airco en stoelverwarming alleen als het nodig is