De overheid heeft elektrisch rijden jarenlang gestimuleerd met subsidies en belastingvoordelen. In 2025 verandert dat beleid. Hoe ziet de subsidieregeling voor elektrische auto’s er in 2025 uit en wat betekent dit voor jou? In deze blog zetten we de belangrijkste punten op een rij.

In 2025 is de subsidie voor elektrische auto’s (SEPP) volledig verdwenen. Er is een eenmalige bpm heffing van € 667 per auto.
In 2025 geldt 75% korting op de wegenbelasting (mrb) en een bijtelling van 17% voor zakelijke rijders.
In 2026 wordt de mrb-korting afgebouwd naar 30%. De bijtelling wordt gelijkgetrokken met die van benzineauto’s.
Vanaf 2030 vervallen vrijwel alle fiscale voordelen. Elektrisch rijden blijft door lagere gebruikskosten en technologische vooruitgang aantrekkelijk.
Tot eind 2024 konden particulieren nog profiteren van de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Hiermee kregen kopers van nieuwe elektrische auto’s € 2.950 subsidie en voor gebruikte modellen € 2.000. Halverwege 2024 besloot het nieuwe kabinet dat de regeling voldoende had bijgedragen aan het stimuleren van elektrisch rijden en niet zou worden voortgezet in 2025.
Vanaf 1 januari 2025 is de SEPP-subsidieregeling daarom verdwenen. Dat betekent dat je bij de aanschaf of private lease van een elektrische auto geen directe financiële steun meer ontvangt. Daarnaast zijn elektrische auto’s in 2025 iets duurder door veranderingen in de aanschafbelasting (bpm). Tot 2025 waren volledig elektrische auto’s vrijgesteld van belasting van personenauto's en motorrijwielen (bpm), maar vanaf 2025 geldt er een vast bpm-tarief van € 667 per auto.
Het verdwijnen van de SEPP-regeling en het bpm-voordeel kan de drempel verhogen voor particulieren die willen overstappen op elektrisch rijden. Gelukkig zijn er in 2025 nog wel andere fiscale voordelen voor elektrische auto’s. We behandelen ze hieronder.
Volledig elektrische auto’s profiteren in 2025 van een korting van 75% op de motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit betekent dat je slechts een kwart van het reguliere tarief betaalt, wat een flinke besparing kan opleveren, vooral bij grotere voertuigen. Vanaf 2026 wordt deze korting echter afgebouwd naar 30% en vanaf 2030 betaal je het volledige mrb-tarief, gelijk aan auto’s met een traditionele aandrijflijn.
Voor zakelijke rijders blijft elektrisch rijden in 2025 fiscaal voordelig dankzij de verlaagde bijtelling. Het bijtellingspercentage voor volledig elektrische auto's stijgt van 16% in 2024 naar 17% in 2025, wat altijd nog lager is dan de 22% regeling die geldt voor auto’s met een traditionele aandrijflijn. Het drempelbedrag blijft in 2025 ongewijzigd op € 30.000. Dit betekent dat het verlaagde bijtellingspercentage van 17% in 2025 van toepassing is op de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde van de elektrische auto. Voor het bedrag boven de € 30.000 geldt het reguliere bijtellingstarief van 22%.
Het bijtellingspercentage staat vast voor een periode van 60 maanden, waardoor je vijf jaar lang kunt profiteren van dit fiscale voordeel. Deze regeling houdt elektrische auto’s ook in 2025 financieel aantrekkelijk voor zakelijke lease-rijders, ondanks de stapsgewijze stijging van de bijtelling de afgelopen jaren. 2025 is echter het laatste jaar waarin zakelijke rijders kunnen profiteren van een verlaagd tarief. Vanaf 2026 wordt het bijtellingstarief voor elektrische auto’s gelijkgesteld aan het standaardtarief voor voertuigen met een verbrandingsmotor.
Elektrische auto’s worden steeds populairder en de focus verschuift naar het ondersteunen van de groeiende EV-markt. Autofabrikanten brengen steeds meer betaalbare modellen op de markt, waardoor een nieuwe EV makkelijker bereikbaar wordt. De markt voor elektrische occasions groeit ook razendsnel. Het aanbod gebruikte elektrische auto’s blijft toenemen, wat zorgt voor dalende prijzen. Steeds meer Nederlanders zien een tweedehands elektrische auto daardoor als een aantrekkelijk alternatief en stappen over op elektrisch rijden.
In 2026 komen er geen aankoopsubsidies meer en worden de meeste fiscale voordelen afgebouwd. Dankzij lagere gebruikerskosten, technologische ontwikkelingen en het groeiende occasion aanbod is de verwachting dat elektrisch rijden populair blijft.
MRB-korting: 30% korting op de motorrijtuigenbelasting
Bijtelling: standaard 22% (gelijk aan brandstofauto’s)
BPM: blijft het vaste bedrag van € 667 per elektrische auto
Laadinfrastructuur: verdere uitbreiding van snellaadnetwerken en meer laadpunten in woonwijken en op bedrijventerreinen
Batterijtechnologie: langere levensduur en goedkopere productie, waardoor elektrische auto's betaalbaarder worden
Ook wordt in 2026 gekeken naar regionale maatregelen om mensen te stimuleren om elektrisch te rijden. Denk hierbij aan bijvoorbeeld gemeenten en provincies die nog eigen subsidies of parkeervoordelen en laadvoordelen aanbieden.
Vanaf 2030 verdwijnen alle voordelen en wordt alles gelijkgetrokken met auto's met een verbrandingsmotor. Wel zijn er ontwikkelingen die elektrisch rijden aantrekkelijk houden, namelijk:
Lagere energiekosten Elektrische auto's blijven voordeliger in gebruik, zeker wanneer je thuis kunt laden
Duurzamere batterijen Er worden steeds milieuvriendelijkere batterijen gemaakt en deze zijn beter recyclebaar
Groeiend betaalbaar nieuw aanbod Fabrikanten breiden het aanbod uit met compactere en goedkopere ev's
Occasionmarkt groeit explosief Door de instroom van jong gebruikte elektrische auto's dalen de prijzen
De overheid verlegt de focust van financiële stimulering naar het ondersteunen van de infrastructuur, zoals laadpalen, batterij recyclen en netcapaciteit.
Is elektrisch rijden ook iets voor jou?
Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!
Gratis adviesgesprek
Experts op het gebied van mobiliteit
We vinden het voertuig dat bij jou past
