We hebben 92.785 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Executive, Trekhaak
Mazda CX-5 2.0 SkyActiv-G 165 Comfort i-Activsense Automaat | NL AUTO, 1E EIGENAAR | 360 CAMERA | LAGE TELLERSTAND |
Mazda 6 Sportbreak 2.0 SkyActiv-G 165 Business Comfort Automaat | NL AUTO | LEDER | ADAPTIVE CRUISE |
RENAULT Captur 0.9 TCE 90pk Xmod leer/navi/cruise/camera/trekhaak
Volkswagen Tiguan 1.4 TSI 125 pk Comfortline Business | Navi | Clima | Pdc | Trekhaak |
Peugeot 2008 1.2 PureTech 110PK Blue Lion AUTOM. PANODAK|TREKH|PDC|CRUISE|NAVI|16INCH
Volkswagen T-Roc 1.5 TSI R-Line Automaat | ACC | Carplay | Airco | Achteruitrijcamera
Suzuki SWIFT 1.2 Style Smart Hybrid I Automaat I Cruise controle I Rijklaarprijs
Opel Crossland X 1.2 Turbo 130PK Innovation Trekhaak Velgen Clima
Chevrolet Captiva 2.4i Executive
SEAT Tarraco 1.5 TSI Style 7p. Automaat | Virtual Cockpit | Camera
Opel KARL 1.0 ecoFLEX Innovation Airco | Cruise | App connect
Audi Q3 45 TFSI e S edition PHEV MATRIX | Schuif-kanteldak | Leder | ACC
Jeep Compass 2.4 Limited Automaat Trekhaak | Cruise UNIEK
Renault Clio 0.9 TCe ECO Night&Day (90 PK) 2e-Eig, Keurig-Onderhouden, NL-Auto, Airco, Navigatie, Bluetooth, Cruisecontrol, Parkeersensoren, Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
Opel Astra Sports Tourer 1.4 Turbo 120 Jaar Edition (150 PK) 1e-EIg, Opel-Dealer-Onderh, 12-Mnd-BOVAG, NL-Auto, Trekhaak, Navigatie/Apple-Carplay/Android-Auto, Cruisecontrol, Parkeersensoren-V+A, DAB, Lm-Velgen-16Inch, Privacy-Glas
Mercedes-benz C-klasse 250 Business Class Elegance leder, panodak
Opel Meriva 1.4 Turbo 120 PK / Cruise.C / Stoel / Stuurverw. / HOGE INSTAP /
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | Navigatie | Camera | Keyless | Climate Control | Parkeersensoren V+A | Lichtmetalen Velgen | 1500 KG Trekverm Epe!
Mitsubishi Outlander 2.4 PHEV Intense+ (135 PK) 2e-Eig, Mitsubishi-Dealer-Onderh, 12-Mnd-BOVAG, NL-Auto, Leer, Panoramadak, Navigatie/Apple-Carplay/Android-Auto, Cruisecontrol, Achteruitrijcamera, Keyless-Entry/Start, Parkeersensoren-V+A, Premium-Audio, Elek.-Achterklep, Stoel/Stuur-Verwarming, Lm-Velgen-18Inch, Privacy-Glas
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | Navigatie | Camera | Keyless | Climate Control | Parkeersensoren V+A | Lichtmetalen Velgen | 1500 KG Trekverm
Ford Kuga 2.5 PHEV ST-Line | 20" Lichtmetalen Velgen | Navigatie | Camera | Keyless | Climate Control | Parkeersensoren V+A | 1500 kg Trek
Peugeot 2008 1.2 130PK GT Pack Automaat | Camera | Adaptieve Cruise | Stoelverwarming | Leder/Alcantara | Parkeersensoren Rondom | Virtueel Dashboard | Clima | Cruise
Ford Fiesta 1.0 EcoBoost Hybrid ST-Line X
Voor auto’s zijn er verschillende soorten aandrijfvormen. Benzine- en dieselmotoren zijn het meest gangbaar, maar er zijn ook auto’s op lpg, met hybride-aandrijving en volledig elektrische auto’s . De meeste hybrides maken naast de elektromotor ook gebruik van een benzinemotor. Hybrides met een dieselmotor zijn er ook, maar die komen niet veel voor.
De ene benzine auto is de andere niet. Het verschil zit hem in het zogenaamde octaangetallen. Het octaangetal geeft de zogenaamde klopvastheid van de brandstof aan. De klopvastheid is de mate waarin de brandstof met lucht kan worden samengeperst zónder spontaan te ontbranden. Een dieselmotor werkt juist door spontane verbranding, maar voor een benzine motor is het schadelijk. Hoe hoger het octaangetal, hoe klopvaster de benzine en dus hoe kleiner de kans op motorschade bij hoge belasting. Euro98 heeft een hogere klopvastheid en zorgt ervoor dat de brandstof minder snel ontbrand, deze wordt vaak als een kwalitatief betere brandstof gezien en voor sommige auto’s, vooral sportauto’s, is deze zelfs vereist.
Relatief nieuw zijn de aanduidingen E5 en E10. Sinds oktober 2019 moeten tankstations in ieder geval die laatste soort aanbieden. Maar wat is het precies? Eigenlijk zijn het de nieuwe aanduidingen voor de benzine soorten, maar deze zijn wel net even anders dan het voormalige Euro95 en Euro98. De aanduidingen E5 en E10 geven het ethanolgehalte van de benzine aan.
Ethanol is afkomstig van landbouwgewassen of biomassa. De ethanol wordt aan de benzine toegevoegd zodat je in theorie minder uit aardolie gewonnen benzine verbruikt en dus minder uitstoot. In de praktijk is het verschil verwaarloosbaar of neemt het verbruik zelfs toe, omdat de motor harder moet werken voor dezelfde prestaties. Benzine met veel ethanol ontbrandt namelijk minder goed. Het voormalige Euro95 is vervangen door de E10, met meer ethanol dan in Euro95 zat. Euro98 is gebleven en wordt nu aangeduid als E5, omdat in Euro98 maximaal 5 procent ethanol zit.
Let op: lang niet iedere auto is geschikt voor E10 benzine. Met name oudere auto’s of de genoemde sportauto’s kunnen hier niet tegen. De ethanol tast namelijk rubbers, afdichtingen en andere motoronderdelen aan. Moderne motoren zijn hiertegen bestand, maar oudere vaak niet. Grofweg is iedere auto van na 2010 geschikt voor E10.
Zeker weten op welke brandstof jouw (nieuwe) occasion rijdt? Dat kan je gemakkelijk online controleren met deze lijst van gangbare automodellen. Staat jouw auto niet in de lijst of wil je het gewoon écht zeker weten? Raadpleeg dan je garage of de fabrikant van de auto. Daarnaast geeft je instructieboekje ook uitsluitsel.
Een benzinemotor is een zogenaamde interne verbrandingsmotor. Op een enkele uitzondering na werkt iedere benzinemotor volgens het viertaktprincipe: inlaat, compressie, ontsteking en uitlaat. Ofwel: bij de eerste stap wordt lucht de cilinder in gezogen en gemengd met benzine. Dan wordt dit mengsel door de zuiger samengeperst. De bougie zorgt vervolgens voor de ontsteking. Het lucht-benzine mengsel ontploft en duwt de zuiger weer omlaag. Vervolgens komt de cilinder weer omhoog en duwt de uitlaatgassen de motor uit. De verschillende cilinders voeren dit proces heel snel en parallel aan elkaar uit. Als de ene cilinder lucht aanzuigt, ontploft het mengsel in een andere cilinder en andersom. Zo ontstaat een efficiënte cyclus waarin de cilinders elkaar in beweging brengen en houden. De cilinders zitten vast aan een krukas, die door deze bewegingen gaat draaien. De krukas zit vast aan de transmissie, die deze beweging omzet in het draaien van de aandrijfas, die op zijn beurt de wielen laat draaien en zo komt de auto dus in beweging.
Tegenwoordig is de hybride auto erg populair. Hybrides werken bijna altijd met een benzinemotor (en heel soms met een dieselmotor). Bij een hybride auto werkt de benzinemotor op dezelfde manier als hierboven beschreven, maar in combinatie met een hybridemotor (elektromotor).
Hoe de benzine motor en elektromotor precies samenwerken, verschilt per hybride auto. Meestal kunnen beide motoren de wielen aandrijven. De elektromotor zorgt er dan voor dat de benzinemotor minder hard hoeft te werken, wat brandstof bespaart. Bij de nieuwste hybrides kan de elektromotor ook (voor heel korte afstand) volledig zelfstandig de wielen aandrijven. Je rijdt dan volledig elektrisch. Het kan ook zijn dat de elektromotor altijd de wielen aandrijft en de benzinemotor alleen aanwezig is als generator, om stroom op te wekken voor de elektromotor.
Een variant van een hybride auto is de plug-in hybride. Die werkt in principe hetzelfde als de hierboven genoemde hybride auto, maar heeft een veel grotere accu die met een stekker opgeladen kan worden. Bij een plug-in hybride kan de elektromotor altijd de wielen aandrijven en een plug-in hybride kan ook langere afstand volledig elektrisch rijden dan een gewone hybride. Zo bespaar je nog meer brandstof dan bij een 'full hybrid' hybride auto.
Er zijn twee manieren om het brandstofverbruik van een benzine auto aan te geven: l/100 km en km/l. Die eerste geeft aan hoeveel liter benzine je verbruikt als je 100 km rijdt. De tweede geeft aan hoeveel kilometer je kunt rijden met één liter benzine. De aanduiding km/l wordt ook vaak beschreven als ‘een verbruik van 1 op …’. Iedere fabrikant moet voor zijn auto’s een officieel verbruik opgeven. Zo kan jij als consument het verbruik van verschillende auto’s vergelijken.
Sowieso geldt dat het verbruik in de praktijk kan afwijken van het officiële verbruik. Het officiële verbruik is namelijk gebaseerd op een gemiddelde route met een gemiddelde rijstijl. Wie veel in de stad rijdt, zal meer verbruiken, maar wie vooral op buitenwegen en op de snelweg rijdt zal voordeliger uit zijn per gereden kilometer. Voor hybride auto’s is dit vaak juist andersom: doordat een hybride energie terugwint bij het afremmen en op lagere snelheden vaker elektrisch kan rijden, zijn die in de stad juist zuiniger dan daarbuiten. Daarnaast speelt voor het verbruik in de praktijk ook mee hoeveel lading je vervoert, hoeveel stroomverbruikers je onderweg aan zet (denk aan airco of verwarming) en hoe rustig en efficiënt je rijdt.