Alles wat je wilt weten over hybride rijden!

Hybride rijden: populair en duurzaam!

Lees hier meer over hybride rijden

Hybride rijden combineert het beste van twee werelden: brandstofefficiëntie en milieuvriendelijkheid. Met een hybride auto geniet je van de kracht en flexibiliteit van een verbrandingsmotor, gecombineerd met de zuinigheid en emissiereductie van een elektrische motor. Door te schakelen tussen deze twee bronnen van aandrijving, biedt hybride rijden niet alleen een soepelere rijervaring, maar ook brandstofbesparing en vermindering van CO2-uitstoot. De hybride auto is daarom ook populair en de markt groeit. Wil je meer weten over de mogelijkheden die hybride biedt? Lees hier dan meer over:

  • De werking van hybride

  • De populairste hybride aandrijvingsvormen

  • De voor- en nadelen per aandrijfvorm

  • De top 10 meest verkochte occasions per aandrijfvorm

hybrid

Zuinig rijden met een hybride auto met de zekerheid van viaBOVAG.nl

Waarom zijn hybride auto's momenteel zo populair?

Terwijl elektrische voertuigen nog steeds hoge aanschafprijzen hebben en het opladen tijd kost, bieden hybride auto's een aantrekkelijke middenweg. Ze combineren een brandstofmotor met een elektrische aandrijving, waardoor ze zuiniger zijn en minder CO2-uitstoot veroorzaken dan puur benzine- of dieselvoertuigen. In vijf jaar tijd is het marktaandeel van tweedehands hybride auto’s verkocht aan consumenten gestegen van 3% naar bijna 17%.

Hybride auto's winnen dus aan populariteit vanwege hun vermogen om het beste van twee werelden te combineren. Ze fungeren als een brug tussen conventionele verbrandingsmotoren en elektrische voertuigen, en dit om verschillende redenen:

  • Brandstofefficiëntie Hybride auto's verbruiken beduidend minder brandstof dan traditionele auto's. Dit maakt ze financieel aantrekkelijk, vooral in tijden van hoge brandstofprijzen.

  • Milieuvriendelijk Door de deels elektrische aandrijving stoten hybride auto's minder schadelijke emissies uit, wat bijdraagt aan een schoner milieu.

  • Lagere kosten Hybride voertuigen hebben over het algemeen lagere onderhouds*- en brandstofkosten, waardoor ze economisch aantrekkelijk zijn.

  • Wegenbelasting De overheid hanteert in 2025 een kortingspercentage van 25%. Als eigenaar van een plug-in hybride betaal je dus 75% van de totale wegenbelasting. In 2026 vervalt deze korting.

  • Comfortabeler rijgedrag Dankzij de deels elektrische aandrijving bieden hybride auto's een soepelere en stillere rijervaring. Bovendien hoeven bestuurders zich geen zorgen te maken over het vinden van laadinfrastructuur, aangezien de meeste hybride auto's geen externe oplaadmogelijkheden nodig hebben.

*De onderhoudskosten van hybride auto's kunnen variëren. In veel gevallen kunnen hybride auto's vergelijkbare of lagere onderhoudskosten hebben dan benzineauto's, maar het is altijd verstandig om de specifieke kosten voor het gewenste model te onderzoeken voordat je een beslissing neemt.

De werking van hybride

Een hybride auto combineert twee verschillende aandrijfsystemen, namelijk een traditionele (benzine- of diesel-)verbrandingsmotor met een elektrische motor. Hybride auto's hebben dus twee motoren: een verbrandings- en een elektromotor. Dit zorgt voor een lager brandstofverbruik en minder uitstoot.

Er zijn verschillende soorten hybride aandrijfvormen. De drie meestverkochte aandrijfvormen zijn:

  • Mild Hybrid Electric Vehicles (MHEV)

  • Hybrid Electric Vehicles (HEV)

  • Plug-in Hybrid Electric Vehicles (PHEV)

Maar wat houden deze aandrijfvormen in? En wat zijn de voor- en nadelen?

Mild Hybrid Electric Vehicle (MHEV)

Een mild hybride combineert een brandstofmotor met een kleine elektromotor die ondersteuning biedt tijdens het rijden, vooral bij optrekken. De elektromotor gebruikt energie die vrijkomt bij het remmen en slaat die op in een compacte accu. Opladen met een stekker is niet nodig. Een MHEV rijdt niet volledig elektrisch, maar de ondersteuning zorgt wel voor minder brandstofverbruik en lagere uitstoot (wel minder effectief dan bij de andere varianten) .

Voordelen

  1. Lagere uitstoot dan traditionele brandstofauto's

Nadelen

  1. Nog steeds emissie en lokale uitstoot

  2. Afhankelijk van brandstof, hogere onderhoudskosten

Hybrid Electric Vehicle (HEV)

Een volledig hybride gebruikt zowel een brandstofmotor als een elektromotor die samen of afzonderlijk kunnen werken. De auto kan korte stukken volledig elektrisch rijden, vooral bij lage snelheden.

De accu wordt automatisch opgeladen door de motor en via regeneratief remmen. Ook hier is geen stekker nodig, omdat het systeem zichzelf oplaadt tijdens het rijden.

Voordelen

  1. Geen uitstoot bij lage snelheid

  2. Stil

  3. Remenergie wordt hergebruikt

Nadelen

  1. Nog steeds brandstofafhankelijk

  2. Geen fiscale voordelen

  3. Hogere onderhoudskosten

Plug-in Hybrid Electric Vehicle (PHEV)

Een plug-in hybride combineert eveneens een brandstofmotor met een krachtige elektromotor. Het grote verschil is dat de accu via een stekker kan worden opgeladen, bijvoorbeeld aan een laadpaal. Dankzij de grotere batterij kan een PHEV langere afstanden volledig elektrisch rijden, meestal tussen de 30 en 100 kilometer. Zo combineert hij elektrisch comfort met het bereik van een brandstofauto.

Voordelen

  1. Korte afstanden volledig elektrisch

  2. Kennis opdoen van elektrisch rijden

  3. Mag in veel milieuzones rijden

  4. Opladen mogelijk maar niet vereist

Nadelen

  1. Uitstoot bij brandstofverbranding

  2. Frequenter opladen dan BEV's

  3. Hogere onderhoudskosten

Verkoopcijfers van 2025 laten zien dat de plug-in hybride (PHEV) steeds meer aan populariteit wint en zelfs steeds vaker de meest verkochte hybride aandrijving is. Daarna volgen de full hybride (HEV) en mild hybride (MHEV).

Meest verkochte hybride occasions per aandrijvingsvorm in 2025

Top 10 Mild Hybrid occasions (MHEV)

  1. Ford Puma - SUV

  2. Nissan Qashqai - SUV

  3. Fiat 500 - Hatchback

  4. Suzuki Swift - Hatchback

  5. Volkswagen Golf - Hatchback

  6. Mazda CX-30 - SUV

  7. Suzuki Ignis - Hatchback

  8. Volvo V60 - Stationwagen

  9. Audi A3 - Hatchback

  10. Audi A4 - Stationwagen

Top 10 - Full hybrid occasions (HEV)

  1. Toyota Yaris - Hatchback

  2. Toyota Yaris Cross - SUV

  3. Kia Niro - SUV

  4. Toyota C-HR - SUV

  5. Toyota Corolla - Stationwagen

  6. Toyota RAV4 - SUV

  7. Hyundai Kona - SUV

  8. Toyota Auris - Hatchback

  9. Toyota Corolla Cross - SUV

  10. Toyota Auris - Stationwagen

Top 10 Plug-in Hybrid occasions (PHEV)

  1. Lynk & Co 01 - SUV

  2. Ford Kuga - SUV

  3. Volvo XC60 - SUV

  4. Volvo XC40 - SUV

  5. BMW X5 - SUV

  6. Volvo XC90 - SUV

  7. Volkswagen Golf - Hatchback

  8. Volvo V60 - Stationwagen

  9. Mitsubishi Outlander - SUV

  10. Audi Q5 - SUV

Zijn hybride auto's echt zo zuinig?

Een hybride auto kan tussen 20% en 50% zuiniger zijn dan een vergelijkbare benzineauto, afhankelijk van factoren zoals de grootte van de batterij, de rijomstandigheden en het rij- en oplaadgedrag van de bestuurder. Gemiddeld genomen zou je kunnen zeggen dat hybride auto's ongeveer 30% zuiniger zijn dan benzineauto's.

Hieronder een praktisch voorbeeld voor twee situaties: woon-werkverkeer van 140 km per dag en lange afstanden, zoals vakantieritten van 750 km.

Rekenvoorbeeld

Woon-werkverkeer (140 km per dag, €2,- per liter benzine)

  • Benzineauto: 12 km/l, kosten: €23,34 per dag (€0,17/km)

  • Hybride (zonder stekker): 15 km/l, kosten: €18,67 per dag (€0,13/km)

  • PHEV: Elektrisch bereik 50 km, rest op benzine (90 km ÷ 15 km/l)

    • Laden: €4,- (elektrisch) + €12,- (benzine) = €16,- per dag (€0,11/km)

Vakantieritten (750 km, €2,- per liter benzine)

  • Benzineauto: Kosten: €125 (€0,17/km).

  • Hybride: Kosten: €100 (€0,13/km).

  • PHEV: Elektrisch 50 km, rest benzine (700 km ÷ 15 km/l).

    • Laden: €4,- (elektrisch) + €93,33 (benzine) = €97,33 (€0,13/km).

Conclusie Bij woon-werkverkeer is de PHEV het voordeligst (€16/dag), mits het elektrisch bereik volledig wordt benut en regelmatig wordt opgeladen. Bij vakantieritten is de hybride zonder stekker voordeliger (€100/750 km) en praktischer dankzij het grotere benzinebereik.

Regeneratief remmen Hybride auto's kunnen energie terugwinnen tijdens het remmen, waarbij de elektromotor als generator fungeert om de accu op te laden. Bij traditionele auto's gaat deze energie verloren als warmte tijdens het remmen.

Start-stop systeem Veel hybride auto's hebben een start-stop systeem dat de verbrandingsmotor uitschakelt wanneer het voertuig stilstaat, bijvoorbeeld bij een stoplicht. Dit vermindert het brandstofverbruik en de uitstoot.

Elektrisch rijden Hybride auto's kunnen korte afstanden volledig op stroom afleggen, wat dan zorgt voor nul brandstofverbruik en emissies. Dit is vooral gunstig bij stadsverkeer en lage snelheden.

Optimalisatie van de verbrandingsmotor Sommige hybride systemen optimaliseren de werking van de verbrandingsmotor voor een betere brandstofefficiëntie, bijvoorbeeld door het uitschakelen van cilinders bij lage belasting

Variatie in hybride aandrijfvormen De mate van zuinigheid kan echter variëren afhankelijk van het type hybride, zoals mild hybride, volledig hybride of plug-in hybride.

Het is belangrijk om te benoemen dat de daadwerkelijke brandstofefficiëntie van een hybride auto afhankelijk is van diverse factoren, waaronder rijgedrag, verkeersomstandigheden en de specifieke technische kenmerken van het voertuig. Over het algemeen bieden hybride auto's echter de mogelijkheid om brandstof te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen in vergelijking met traditionele brandstofauto's. Om te herkennen hoe zuinig of milieuvriendelijk een auto is, zijn er energielabels voor auto’s.

Energielabels en hybride auto’s

Energielabels voor auto's, ook wel bekend als CO2-labels of milieulabels, geven consumenten informatie over de milieuvriendelijkheid en brandstofefficiëntie van een voertuig. Deze labels zijn verplicht voor alle nieuwe auto's die in de Europese Unie worden verkocht en zijn gebaseerd op gestandaardiseerde tests en metingen. Hieronder een uitleg hoe energielabels voor auto's werken:

CO2-uitstoot en brandstofverbruik Het belangrijkste kenmerk op een energielabel is de CO2-uitstoot van het voertuig, uitgedrukt in gram per kilometer (g/km). Daarnaast wordt het brandstofverbruik vermeld, meestal in liters per 100 kilometer (l/100 km).

Classificatiesysteem Op basis van de CO2-uitstoot wordt het voertuig ingedeeld in een bepaalde energieklasse. Deze klassen variëren van A (zeer zuinig) tot G (minder zuinig). Voertuigen in de A- en B-klasse hebben doorgaans de laagste CO2-uitstoot en het laagste brandstofverbruik, terwijl voertuigen in de G-klasse minder zuinig zijn.

Kleurcodes De energielabels worden vaak weergegeven met kleurcodes, waarbij groene labels (A en B) aangeven dat het voertuig zuinig is, terwijl rode labels (bijvoorbeeld E, F of G) aangeven dat het voertuig minder zuinig is. Overige informatie Naast de CO2-uitstoot en het brandstofverbruik kunnen energielabels ook aanvullende informatie bevatten, zoals het energielabel voor banden (waarbij A de beste en G de slechtste prestatie aangeeft) en informatie over geluidsemissies. Energielabels en hybride auto’s 12 Slim rijden, slim besparen - Waarom hybride auto's steeds populairder worden!

Vergelijking Energielabels stellen consumenten in staat om verschillende voertuigen snel met elkaar te vergelijken op basis van hun milieuprestaties. Het label maakt het gemakkelijker om een bewuste keuze te maken die zowel de portemonnee als het milieu ten goede komt. Zoals eerder benoemd is de werkelijke brandstofefficiëntie van een voertuig mede afhankelijk van rijgedrag, onderhoud en andere factoren, maar het energielabel biedt een nuttige indicatie van de algemene prestaties op het gebied van milieuvriendelijkheid en brandstofverbruik.

Het milieuvriendelijke alternatief

Er is veel te kiezen als het gaat om hybride auto’s. Ze zijn een goede optie voor wie een zuiniger en milieuvriendelijker alternatief zoekt voor een traditionele brandstofauto. Een hybride is een praktische tussenstap tussen een gewone auto en een volledig elektrische. Omdat er steeds meer hybride modellen beschikbaar zijn, is er voor iedereen wel een passend model te vinden.

Let bij het kiezen op het energielabel en bedenk welk type hybride het beste past bij jouw rijgedrag. Zo kun je een weloverwogen beslissing nemen in je zoektocht naar de ideale auto die niet alleen comfortabel, maar ook zuinig is.

Stel jouw vraag aan Simon

Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!

  1. Gratis adviesgesprek

  2. Experts op het gebied van mobiliteit

  3. We vinden het voertuig dat bij jou past

Simon de Keuzecoach