We hebben 21 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Er is een trend gaande in autoland: catchy brommobielen, ontwikkeld door reguliere automerken. Het Franse Citroën doet vrolijk mee met de Ami; een guitige tweedeurs brommobiel.
De Citroën Ami mag slechts 45 km/u, waardoor een B-rijbewijs niet noodzakelijk is. In Nederland mag je vanaf een leeftijd van 16 jaar al de weg op in een Ami, mits je in het bezit bent van minimaal een bromfietsrijbewijs (AM). De Ami maakt mobiliteit hiermee toegankelijk voor een grotere groep mensen.
De Citroën Ami is vooral bedoeld als vervoersmiddel in grote steden. Dit verklaart ook de zeer compacte afmetingen van de Ami: hij is slechts 2,41 meter lang, 1,39 meter breed en 1,52 meter hoog. Hierdoor is hij erg wendbaar en makkelijker te parkeren in de stad.
De Citroën Ami wordt aangedreven door een 5,5 kWh elektromotor. De motor heeft slechts 6 kW (8 pk) en drijft de voorwielen aan. Door het kleine accupakket heeft de Ami een actieradius van 75 kilometer. Voor gebruik in de (grote) stad is dit rijbereik echter meer dan voldoende. Een groot voordeel van de Ami is dat hij, naast aan een reguliere laadpaal, ook aan een gewoon stopcontact opgeladen kan worden. En dat laatste gaat best snel; in drie uur tijd is de Ami tot 80% volgeladen.
De Ami is ontworpen met kostenbesparing in het achterhoofd. Als je goed naar de Ami kijkt, valt op dat hij symmetrisch is opgebouwd; de linker- en rechterzijkant zijn symmetrisch, evenals de voor- en achterkant. Door deze symmetrie openen de deuren bijzonder; het linker portier opent vanaf de voorkant – een zogeheten zelfmoordportier –, terwijl het rechter portier vanaf de achterkant opent – een normaal portier.
Om de Ami zo licht mogelijk te maken, is de Ami basaal uitgerust: zaken zoals airco, radio en centrale vergrendeling zijn niet beschikbaar. Wel is de auto optioneel leverbaar met smartphone-connectiviteit. Uniek is dat de Ami standaard voorzien is van een glazen panoramadak.
De Citroën Ami is leverbaar met diverse pakketten. De instapper is de My Ami Ami. Deze is te verrijken met een Colour Pack, waardoor de Ami felgekleurde accenten krijgt. Een tweede pakket is de My Ami Peps. De Ami krijgt dan een visuele make-over: dakrails, een spoiler, zwarte accenten en een sportieve stickerset. Wil je een écht unieke Ami, dan is er de de My Ami Buggy. Denk aan opties als een stoffen vouwdak, stalen velgen en metalen deuren – eerder hekjes –, die de Buggy een ruig uiterlijk meegeven. De My Ami Buggy Palmeira Pack voegt hier een felgele kleur aan toe. Er is zelfs een heuse bestelversie leverbaar: de Ami Cargo.
Omdat de Citroën Ami niet geclassificeerd is als auto maar als brommobiel, is het geen duur vervoersmiddel. Nieuw is de Ami leverbaar vanaf 8.490 euro. De Cargo is iets duurder en begint bij 8.789 euro. De Buggy begint bij 9.990 euro.
Tweedehands is het aanbod aan Ami’s nog niet heel groot. Veel exemplaren wachten nog op een eerste eigenaar. Hierdoor zijn de prijzen gelijk aan die van nieuwe exemplaren.
Citroën modellen met het meeste aanbod
Populaire Citroën Ami zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen