Veelgestelde vragen consumenten

Hier vind je alle veelgestelde vragen over viaBOVAG.nl.


Over de zekerheden van viaBOVAG.nl

Wat houdt de BOVAG Garantie in?

Op een deel van het aanbod op viaBOVAG.nl geldt BOVAG Garantie. Met BOVAG Garantie ben je 12 maanden verzekerd dat jouw occasion kosteloos wordt hersteld als zich gebreken voordoen die op het moment van de koopovereenkomst niet waarneembaar waren (mits deze binnen de garantietermijn en onder de garantievoorwaarden vallen). Hiertoe behoren ook de gebreken die tijdens normaal weggebruik zijn ontstaan, waaronder significante slijtagesporen.

Denk bijvoorbeeld aan een motorstoring of een accu met onvoldoende capaciteit. Let er wel op dat het echt om een gebrek moet gaan. Bij een gebruikte auto zijn banden, radio en ruiten, onderhoudsbeurten en veranderingen die na de koop zijn aangebracht uitgesloten. Bij een motor zijn dat banden, onderhoudsbeurten, ketting- en tandwielen, remblokken en -voeringen, zadels, lampen en veranderingen die na aflevering zijn aangebracht.

Let op: BOVAG Garantie wordt ook wel BOVAG Aankoopgarantie genoemd. Voor bedrijfswagens geldt een minimaal garantieperiode van 6 maanden. Dit kan afwijken van de garantietermijn van 12 maanden die geldt voor auto's voor particulieren.

Meer weten? Lees hier alles over BOVAG Garantie.


Wat betekent de BOVAG Puntencheck?

Wil je extra zekerheid bij het kopen van een occasion op viaBOVAG.nl? Kies dan voor een voertuig met de BOVAG 40-Puntencheck. Zo’n voertuig is op veertig essentiële punten gecontroleerd en goed bevonden door een BOVAG-vakman. Lees hier alles over de BOVAG Puntencheck.


Wat betekent op viaBOVAG.nl de all-in prijs?

Voertuigen die aangeboden worden op viaBOVAG.nl hebben een prijs waarin alles verwerkt is wat nodig is om met dat voertuig de showroom te verlaten. En er zijn geen bijkomende kosten voor bijvoorbeeld garantie of rijklaar maken. Geen verrassingen dus. Opties waarvoor consumenten al of niet kunnen kiezen, mogen uiteraard apart vermeld worden. De getoonde prijs is altijd inclusief BTW, tenzij anders vermeld, zoals bij bedrijfsauto’s. Lees hier alles over heldere all-in prijzen.


Wat is de BOVAG Omruilgarantie?

Met BOVAG Omruilgarantie kunt je het voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om het voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen. Bij een motor is de grens maximaal 500 kilometer. Voorwaarde is wel dat je al bij de aankoop van het voertuig aangeeft dat de BOVAG Omruilgarantie onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst. Hoe gaat deze garantie verder in zijn werk? Lees hier alles over de BOVAG Omruilgarantie.


Geven BOVAG-bedrijven echt die omruilgarantie? Wat als ze het toch niet doen?

BOVAG-bedrijven die hun voertuigen op viaBOVAG.nl zetten, zijn verplicht de BOVAG Omruilgarantie voor occasions aan te bieden. Mocht dat onverhoopt toch niet gebeuren, dan vragen we je dat zo snel mogelijk per e-mail te melden via klachten@viabovag.nl


Waarom geldt de omruilgarantie niet voor nieuwe voertuigen?

Op viaBOVAG.nl staan zowel nieuwe als gebruikte voertuigen. De BOVAG Omruilgarantie is niet van toepassing op ‘nieuwe’ voertuigen. Onder nieuwe voertuigen verstaan wij voertuigen die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Voor deze nieuwe voertuigen is de BOVAG Garantie en BOVAG Omruilgarantie niet noodzakelijk, want op nieuwe voertuigen kan de consument een beroep doen op de fabrieksgarantie. 


Wat als een BOVAG-bedrijf geen goed alternatief biedt in het kader van de Omruilgarantie? Kan ik terecht bij BOVAG? Of bij de Geschillencommissie?

Een geschil over de BOVAG Omruilgarantie kan worden voorgelegd aan BOVAG Bemiddeling. Als dat niets oplevert, kan de kwestie uiteindelijk worden voorgelegd aan de rechter. Voor klachten of meer informatie kan je contact opnemen met klachten@viabovag.nl.


Wat is de BOVAG Puntencheck?

Met de BOVAG Puntencheck is het voertuig gecontroleerd op veertig essentiële punten, die allemaal in orde zijn ten tijde van de levering. Alles over de BOVAG Puntencheck lees je hier.


Wat valt er onder de BOVAG Afleverbeurt?

Als je op viaBOVAG.nl jouw droomvoertuig hebt gevonden, zorgt een BOVAG Afleverbeurt ervoor dat ook het onderhoud van het voertuig bij aankoop goed zit. Een BOVAG Afleverbeurt is vergelijkbaar met een kleine servicebeurt: de vloeistoffen worden gecontroleerd en ook wordt het voertuig gecontroleerd op belangrijke slijtagedelen, zoals de toestand van de banden, de remmen en de distributieriem. Lees hier alles over de BOVAG Afleverbeurt.


Wat als een auto geen 100% Onderhouden label heeft?

Een auto zonder 100% Onderhouden-label is niet per definitie een slechte auto. Niet elke auto verdient echter het 100% Onderhouden-label. Dat heeft te maken hebben diverse factoren. De auto is bijvoorbeeld nog niet aan onderhoud toe geweest, of het onderhoud wel is uitgevoerd, maar niet vastgelegd in de onderhoudshistorie. Alles over het 100% onderhouden label lees je hier.


Hoe controleert/handhaaft BOVAG al die garanties?

BOVAG controleert zijn leden regelmatig. Ook weten consumenten BOVAG heel goed te vinden als er onverhoopt iets misgaat. Dan bemiddelt BOVAG tussen bedrijf en klant. Mocht een bedrijf er echt een potje van maken, dan wordt het voorgedragen voor royement en gaat het BOVAG-bord van de muur. 


BOVAG Garantie werd toch afgeschaft?

Nee hoor. Eind 2017 was er discussie over de vraag of de BOVAG Garantie al dan niet een verzekering moet zijn. Maar inmiddels is duidelijk dat de vertrouwde BOVAG Garantie is en blijft zoals hij is en dus van kracht is en blijft op een groot deel van de occasions op viaBOVAG.nl. Overigens is de BOVAG Garantie niet van toepassing op ‘nieuwe’ voertuigen. Hieronder verstaan wij voertuigen die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Bij motoren is de grens 1500 kilometer. Voor deze ‘nieuwe’ voertuigen is de BOVAG Garantie ook niet noodzakelijk, want voor nieuwe voertuigen kan de klant een beroep doen op de fabrieksgarantie. 


Ik zie een voertuig met een andere garantie en dus niet met BOVAG Garantie. Hoe kan dat? En mag dat?

Fietsen, motoren en kampeervoertuigen zijn altijd voorzien van BOVAG Garantie. Voor auto's geldt dat er op viaBOVAG.nl ook auto's aangeboden mogen worden zonder BOVAG Garantie.

Alle auto's op viaBOVAG.nl worden aangeboden door erkende BOVAG bedrijven. Dit houdt in dat je uit mag gaan van de BOVAG Zekerheid waaraan deze bedrijven moeten voldoen.

Bij elke auto op viaBOVAG.nl staat duidelijk aangegeven of de BOVAG Garantie van toepassing is of niet.


Valt de normale onderhoudsbeurt onder de BOVAG Garantie?

Nee, als een voertuig een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als je echter een voertuig koopt op viaBOVAG.nl en je kiest daar voor de optie BOVAG Afleverbeurt, dan mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6.000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem. Bij motoren en fietsen is de BOVAG afleverbeurt standaard inbegrepen en mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of een maximum aantal kilometers, wat het eerste komt) niet nodig is. Zie voor meer informatie BOVAG afleverbeurt.


Waarom zie ik bij een bedrijfswagen maar 6 maanden BOVAG Garantie?

De wettelijke garantietermijn van 12 maanden geldt voor particuliere voertuigen. Hierdoor kan het zo zijn dat een bedrijfswagen met minimaal 6 maanden BOVAG Garantie geadverteerd wordt in plaats van 12 maanden. Neem contact op met de adverteerder als je twijfelt over de lengte van de garantieperiode.


Over de service

Hoe kan ik jullie bereiken?

Je kunt ons telefonisch of per e-mail bereiken.

We zijn bereikbaar op: 030 202 8222 Maandag t/m vrijdag 08.30 tot 17.00 uur

Of mail naar hulp@viabovag.nl


In hoeverre is viaBOVAG.nl anders dan andere occasionwebsites?

Op viaBOVAG.nl staan alleen voertuigen van erkende BOVAG-bedrijven. Je kunt uitgaan van de BOVAG Zekerheid als je een auto via viaBOVAG.nl koopt. Daarnaast heeft een groot deel van de auto's BOVAG Garantie of een minimaal gelijkwaardige garantie. Ook geldt voor alle gebruikte voertuigen op viaBOVAG.nl de BOVAG Omruilgarantie. Bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop? Dan kunt u die binnen twee weken kosteloos omruilen voor een andere. Ook eisen we bij alle advertenties op viaBOVAG.nl een transparante all-in prijs. Lees meer over de BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en All-in prijs


Wat als een geadverteerd voertuig toch niet bij het bedrijf staat?

Voertuigen die op viaBOVAG.nl geadverteerd worden, moeten in principe bij het bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een voertuig binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag de aanbieder die voertuig alvast op viaBOVAG.nl plaatsen, maar dan moet er wel duidelijk "wordt verwacht" bij staan. 


Ik zag hetzelfde voertuig goedkoper ergens anders staan. Hoe kan dat? Mag dat?

BOVAG en viaBOVAG.nl hebben niets te zeggen over de prijs van een voertuig, behalve dat die transparant moet zijn en zonder verrassingen. Deze heldere all-in prijs laat duidelijk zien welke garanties en zekerheden in de aanschafprijs verwerkt zijn. Op andere sites zal niet elk voertuig met BOVAG Garantie of andere zekerheden aangeboden worden. En dat kan van invloed zijn op de prijs. En verder staat het bedrijven vrij om de prijs te hanteren die hen goeddunkt. 


Er kwamen toch nog kosten bij de koop van mijn voertuig, die voor mij niet transparant waren, zoals een afleverbeurt. Hoe kan dat?

Dat is niet toegestaan. Elk voertuig zoals geadverteerd en geprijsd op viaBOVAG.nl moet je als zodanig kunnen kopen bij het BOVAG-bedrijf dat het voertuig aanbiedt. Dat is de belofte van viaBOVAG.nl. Als je daarop nog extra zekerheden wenst te kopen, dan is dat mogelijk. Graag horen we van je als dit onverhoopt niet het geval blijkt te zijn. Melden kan per e-mail via klachten@viabovag.nl


Heb ik recht op garantie (non-conformiteit) wanneer ik het voertuig ‘zo meeneem’?

Het ‘zo meenemen’ kun je als koper met de verkoper inderdaad in het koopcontract afspreken. n het ondertekende koopcontract staat concreet wat je tegen welke prijs hebt gekocht. Ben je een particuliere koper? Dan heb je op grond van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 Artikel 17 en verder, altijd ook de wettelijke conformiteitsrechten. De zakelijke koper en de verkoper kunnen wél overeenkomen dat de zakelijke koper deze conformiteitsrechten niet heeft. 


Iets werkt niet of er staat een fout op de site. Waar kan ik terecht?

Bedankt voor het opmerken! Foutieve informatie of andere zaken kun je melden via hulp@viabovag.nl.


Waar kan ik een klacht indienen over een BOVAG-lid als het lid zich niet aan de regels van viaBOVAG.nl houdt?

Je kunt een klacht indienen per mail via: klachten@viabovag.nl


Waar kan ik een klacht indienen over de Online Autoverkoopservice?

Wat vervelend dat je niet tevreden bent! We helpen je graag verder met je klacht, je kan deze indienen via: onlineautoverkoopservice@viabovag.nl.