We hebben 873 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De BMW 5 Serie is een luxe model in de grotere middenklasse van het Duitse merk BMW . De 5 Serie is al lang op de markt: de eerste generatie kwam uit in 1972. Inmiddels zijn we aanbeland bij de achtste generatie 5 Serie, die sinds 2024 leverbaar is. De BMW 5 Serie staat bekend als een luxe auto met sportieve rijeigenschappen. Concurrenten van de 5 Serie zijn de Mercedes-Benz E-Klasse, Audi A6, Jaguar XF en Volvo S90/V90.
De BMW 5 Serie is een grote auto. De auto is 5,06 meter lang, 1,90 meter breed en 1,51 meter hoog. Hierdoor is hij erg ruim, vooral voor de passagiers.
De BMW 5 Serie is leverbaar in diverse uitvoeringen. De auto begon als vierdeurs sedan met een losse kofferbak. Sinds de derde generatie, die in 1988 op de markt kwam, is er ook een stationwagen-variant leverbaar, de 5 Serie Touring. Van de zesde generatie 5 Serie (leverbaar van 2010 tot en met 2017) was ook een zogeheten fastback-versie leverbaar. Dit was een ruimere versie van de 5 Serie, die wat hoger op de wielen stond. De auto werd verkocht als 5 Serie Gran Turismo.
De 5 Serie is sinds de tweede generatie ook leverbaar als M5. De vijfde generatie M5 is erg geliefd onder liefhebbers dankzij zijn knotsgekke V10-motor met uniek geluid. Een aantal generaties M5, waaronder de huidige generatie, is ook leverbaar als Touring, waarmee de auto de strijd aankan met concurrenten zoals de Audi RS6 Avant en de Mercedes-AMG E63 Estate.
De BMW 5 Serie Touring had tot en met de zevende generatie een unieke feature. De achterruit is los te openen met een knopje onder de ruitenwisser. Zo kan je in krappe parkeerplaatsen of lage parkeergarages de auto inladen zonder dat de achterklep open hoeft. Op de huidige generatie 5 Serie Touring is dit niet meer mogelijk.
De huidige generatie BMW 5 Serie is leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren, allemaal voorzien van mild hybride- of plug-in hybridetechniek. Bij een mild hybride is de accu niet op te laden, maar ondersteunt deze wel de verbrandingsmotor. Een plug-in hybride is wel op te laden en heeft ook een elektrische actieradius. In het geval van de 5 Serie is dat minimaal 83 kilometer. Een ‘i’ in de modelaanduiding duidt op een benzinemotor, terwijl een ‘d’ duidt op een dieselmotor. Een ‘e’ betekent dat de 5 Serie plug-in-hybridetechniek heeft.
Het motorenaanbod begint bij de 520i, met 153 kW (205 pk). Daarna volgt de 530i met 190 kW (255 pk). De 540i is voorzien van een zescilinder en biedt 280 kW (375 pk). De 530i en 540i zijn ook leverbaar met vierwielaandrijving, xDrive geheten. Dieselrijders kunnen kiezen voor een 520d (optioneel met xDrive) met 145 kW (194 pk) of een 540d xDrive met een zescilinder en 224 kW (300 pk).
De 5 Serie is ook leverbaar met een aantal plug-in hybridemotoren. Dat begint bij de 530e (optioneel met xDrive) met gecombineerd 220 kW (295 pk). Daarna volgt de 550e xDrive met een zescilinder en gecombineerd 365 kW (489 pk). Het topmodel, de sportieve BMW M5, is voorzien van een achtcilinder en xDrive en produceert gecombineerd 535 kW (717 pk). De M5 is verrassend snel: in 3,5 seconden zit de auto vanuit stilstand op 100 kilometer per uur.
De BMW 5 Serie is ook leverbaar als elektrische auto: de BMW i5 .
Van oudsher was de BMW 5 Serie, net als alle andere BMW-modellen, leverbaar in diverse uitrustingsniveaus. Denk bijvoorbeeld aan de Business en Business+, of de rijker uitgeruste Executive en High Executive. Sinds de achtste generatie 5 Serie is het aantal uitvoeringen flink teruggebracht. Daar staat wel tegenover dat de standaarduitvoering al zeer rijk uitgerust is.
De 5 Serie is leverbaar in een standaarduitvoering en een M Sport Design-versie, een uitvoering met sportieve looks. Deze is er vervolgens in diverse varianten. De standaarduitvoering is echter niet kaal: lichtmetalen velgen, een digitaal instrumentarium, sportstoelen voorin, automatische airconditioning en parkeerassistentie behoren al tot de standaarduitrusting.
De BMW 5 Serie is nieuw te bestellen vanaf 69.612,40 euro. Dan heb je een 520i in standaarduitvoering. Dit loopt op tot 144.204,40 euro voor de sportieve M5. De 5 Serie Touring is wat duurder. Deze begint bij 73.226,40 euro voor een 520i in standaarduitvoering en loopt op tot 146.265,40 voor een M5 Touring.
Occasions beginnen zo rond de 30.000 euro. Dan heb je een 520i of 530e van zo’n vijf jaar oud met 100.000 tot 130.000 kilometer op de klok. Voor modellen met een krachtigere motorisering worden hogere prijzen gevraagd.
BMW modellen met het meeste aanbod
Populaire BMW 5-Serie zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen