594

auto auto’s hebben we voor je gevonden.

Alle occasions inclusief BOVAG
Garantie en Omruilgarantie

  • Peugeot
  • 3008
  • Basisgegevens
      • Extra zekerheden
    • Eigenschappen
      • Brandstof
      • Transmissie
      • Type auto
      • Aantal deuren:
        Aantal zitplaatsen:
        Aantal versnellingen:
      • Staat
      • Energielabel
    • Garantie
      • Extra garantie Alle occasions op viaBOVAG.nl hebben minimaal 12 maanden BOVAG Garantie.
    • Kracht (kg)
    • Motorinhoud
    • Cilinders
      • Aantal cilinders:
    • Vermogen (pk)
    • Acceleratie (0-100 km/u)
    • Topsnelheid
    • Kleur
      • Kleur
    • Voertuigsoort
    • Overige filters
      • Import voertuig
    • Opties
      • Ventilatie en verwarming
      • Infotainment
      • Zichtbaarheid
      • Exterieur
      • Comfort
      • Veiligheid
      • Interieur
    De helpende hand van rijdend Nederland

    Peugeot 3008 kopen? Dit moet je weten!

    Ruim, sportief én populair! De Peugeot 3008 ging en gaat als de spreekwoordelijke warme broodjes over de toonbank. Sinds zijn introductie in 2008 heeft Peugeot talloze uitvoeringen, kleuren en motorvarianten uitgebracht.

    Peugeot introduceerde de stoere Peugeot 3008 SUV in 2016 als opvolger van de 3008 uit 2008. In tegenstelling tot zijn voorganger heeft het nieuwe model een sportievere uitstraling met scherpe vouwen en geinige details. De 3008 SUV is 4,45 meter lang, 1,84 meter breed en 1,62 meter hoog. De bodemvrijheid bedraagt 22 centimeter, dus de 3008 heeft een lekker hoge instap. Met vijf zitplaatsen en een bagageruimte van 520 liter kun je gemakkelijk je gezin en een paar flinke koffers vervoeren.

    Tweedehandse Peugeot 3008 met i-Cockpit

    De Peugeot 3008 onderscheidt zich van andere SUV’s door zijn opvallende dashboard. De zogenoemde i-Cockpit is standaard voorzien van een hoog geplaatst 12,3-inch digitaal instrumentenpaneel, een compact stuurwiel en een 8-inch touchscreen. De standaarduitvoering Access is uitgerust met onder meer airconditioning, cruisecontrol, Bluetooth, elektrisch bedienbare ruiten, met stof beklede stoelen en stalen 17-inchwielen met wieldoppen. De Active-uitvoering is net wat luxer met parkeersensoren achter, Lane Departure Warning en Peugeot Connect SOS, dat in geval van nood automatisch de hulpdiensten oproept.

    Peugeot 3008 met stoere GT-Line

    De 3008 is er ook als extra stoere GT-Line- en GT-uitvoering. De GT-Line kenmerkt zich door led-koplampen, verchroomde uitlaatsierstukken, aluminium pedalen en een stuurwiel dat is bekleed met geperforeerd leder en voorzien van een GT-logo. De GT-uitvoering voegt daar nog eens lichtmetalen 19-inchwielen en alcantara bekleding aan toe.

    Verschillende motoren

    De Peugeot 3008 is verder verkrijgbaar met driecilinder benzinemotoren en viercilinder dieselmotoren, met vermogens van 95 tot 132 kW (130 tot 180 pk). In het derde kwartaal van 2019 is ook een hybride aandrijflijn aan het aanbod toegevoegd. De meeste gebruikte Peugeots 3008 op viabovag.nl zijn uitgerust met een 1,2-liter benzinemotor met 95 kW (130 pk), die gekoppeld is aan een handgeschakelde zesversnellingsbak. Daarmee mag de 1.295 kg wegende Peugeot 3008 een geremde aanhanger trekken met een gewicht van maximaal 1.400 kg. Een automatische achttrapstransmissie behoort ook tot de mogelijkheden, maar dan daalt het maximale aanhangergewicht tot 1.150 kg. De dieselvariant mag een geremde aanhanger van maximaal 1.500 kg trekken. Daarmee zijn de meeste motorvarianten van de Peugeot 3008 SUV voor de meeste caravanrijders prima geschikt als trekauto.

    Peugeot 3008 GT Hybrid4

    In 2020 komt de Peugeot 3008 GT Hybrid4 op de markt, het topmodel in de reeks en met een systeemvermogen van maar liefst 221 kW (300 pk) en 520 Nm koppel. Het vermogen wordt geleverd door een 147 kW (200 pk) sterke benzinemotor aan de voorzijde die optimaal samenwerkt met een 81 kW (110 pk) sterke elektromotor aan de achterzijde. Daarmee is de Peugeot 3008 GT Hybrid4 de krachtigste in serie geproduceerde Peugeot 3008 ooit gebouwd. Deze praktische familieauto accelereert in zo’n 5,3 seconden naar de 100 km/u.

    Peugeot 3008: eerste generatie

    In 2008 introduceerde Peugeot de eerste generatie van de 3008 en dat was meteen onze eerste kennismaking met een crossover van het Franse merk. Met dat laatste bedoelen we een kruising tussen een MPV en een SUV, ofwel een ruimtewonder met een grotere bodemspeling en een hogere instap. Deze generatie 3008 deelt zijn technische basis met de eerste generatie Peugeot 308, op dat moment een van de meest populaire Peugeots op de markt. Maar afgezien van die technische basis zijn er wel veel verschillen. Zo is de wielbasis langer dan die van de 308, maar daarentegen weer wat korter dan die van de stationwagenvariant van de 308, de 308 SW. Daarbij is de Peugeot 3008 wel een slag hoger én breder dan de 308, wat zich vertaalt in veel extra binnenruimte.

    Voor- of vierwielaandrijving: Hybrid4

    De Peugeot 3008 is in eerste instantie uitsluitend geleverd met voorwielaandrijving. Latere modellen zijn ook leverbaar met hybridetechnologie en gaan als Peugeot 3008 Hybrid4 door het leven. Dankzij de elektromotor die gemonteerd is aan de achterzijde heeft deze uitvoering vierwielaandrijving. Bijzonder aan de Peugeot 3008 Hybrid4 is dat de elektromotor samenwerkt met een dieselmotor, een combinatie die redelijk zeldzaam is. Afhankelijk van de situatie wordt de auto aangedreven door uitsluitend de elektromotor, alleen de dieselmotor of beide. In de regel bepaalt de boordcomputer wat de meest efficiënte combinatie is. Maar de bestuurder kan ook zelf kiezen hoe de wielen op dat moment worden aangedreven. Via een draaiknop heeft de bestuurder, behalve de automatisch aangestuurde aandrijving, ook de keuze tussen ‘ZEV’ (Zero Emission Vehicle) voor zo veel mogelijk elektrisch rijden, ‘Sport’ waarbij beide motoren samenwerken voor maximale prestaties en ‘4WD’ waarbij beide motoren gecombineerd worden voor maximale tractie. De Peugeot 3008 Hybrid4 is tevens altijd uitgerust met een zestrapsautomaat.

    Design en interieur

    Ten opzichte van de tweede generatie Peugeot 3008 is de eerste generatie vrij behoudend vormgegeven. Wel handig is dat de kofferklep uit twee delen bestaat. In 2013 werd het design van de licht vernieuwd. Toen werd de vormgeving wat aangescherpt zodat de Peugeot 3008 beter past bij de eveneens gemoderniseerde Peugeot 308. Verder is de Peugeot 3008 zeer flexibel in te delen dankzij het zogeheten Multiflex-interieur. Zo biedt de auto een in hoogte verstelbare laadvloer in de kofferbak en neerklapbare rugleuningen achter. Ook is de rechter voorstoel volledig neerklapbaar. Als ook de achterbank is neergeklapt, heb je een volledig vlakke laadvloer over de gehele lengte van het interieur tot je beschikking, van de achterklep tot aan het dashboard. Zo verandert de inhoud van de bagageruimte onder de hoedenplank van 512 liter tot maar liefst 1.604 liter.

    Eerste generatie Peugeot 3008: ruime keuze in motoren

    De Peugeot 3008 is van 2008 tot 2016 geleverd met benzinemotoren met vermogens van 88 kW tot 115 kW (120 en 156 pk), waarvan de laatste een zogeheten THP-motor is. Deze benzinemotor is in de loop der jaren geleverd in verschillende modellen, ook van andere merken, en we weten inmiddels dat deze niet tot de betrouwbaarste benzinemotoren behoren. Het dieselaanbod van de eerste generatie Peugeot 3008 is een stuk uitgebreider en loopt van de 80 kW (109 pk) sterke 1,6-liter HDi tot de 120 kW (163 pk) sterke 2,0-liter HDi. Die laatste dieselvariant is gekoppeld aan een 27 kW (37 pk) sterke elektromotor, waarmee het systeemvermogen van de Peugeot 3008 Hybrid4 uitkomt op 147 kW (200 pk). De elektromotor drijft overigens alleen de achterwielen van de Peugeot 3008 aan.

    De eerste Peugeot met vier cijfers: buitenbeentje 1007

    Voor 2004 werd het modellengamma van Peugeot traditiegetrouw voorzien van drie cijfers met altijd één nul ertussen. Met de introductie van de Peugeot 1007 in 2004 werd echter korte metten gemaakt met die traditie. Deze compacte stadsauto was nogal eigenzinnig en voor optimaal stadsgemak voorzien van een elektrisch bedienbare (en enigszins storingsgevoelige) schuifdeur. Ontzettend handig in krappe parkeerplaatsen, maar een enorm succes werd de Peugeot 1007 niet: al in 2009 viel het doek voor dit opvallende model. De vier cijfers werden vanaf dat moment gereserveerd voor de SUV’s en crossovers van Peugeot, te beginnen met de Peugeot 4007. Deze SUV werd in 2007 onthuld en werd ontwikkeld in samenwerking met Mitsubishi, Daimler-Chrysler en Hyundai.