Op zoek naar een zuinige auto? Hier moet je op letten

Geschreven door Marleen Miltenburg op maandag 25 april 2022
De leestijd is ongeveer 4 min

Nederland behoort tot de duurste landen in Europa om auto te rijden. Behalve dat de prijzen van nieuwe auto’s en occasions over het algemeen hoger liggen, is hier ook de brandstof duurder dan in de meeste Europese landen. En dan moet je ook nog wegenbelasting en verzekering betalen. Kortom, autorijden is al duur genoeg. Een zuinige auto waarmee je kunt besparen op je brandstofkosten, is dus erg prettig. Maar wanneer is een auto zuinig? Waar moet je op letten? We leggen het hier uit.

zuinige auto rijden

Zuinige diesel, benzine en hybride auto’s

Hoeveel energie nodig is om een auto met een bepaalde snelheid voort te bewegen, is afhankelijk van verschillende factoren. Denk bijvoorbeeld aan het gewicht van de auto, het motortype, de luchtweerstand, de bandenspanning en de weersomstandigheden. Daarnaast wordt het energieverbruik bepaald door de rijstijl van de bestuurder en of je vaak vanuit stilstand wegrijdt of juist langdurig met een constante snelheid rijdt.

Een grote zware auto met een grote krachtige motor verbruikt dus meer energie dan een kleine, lichte stadsauto met een bescheiden motor. Maar hoeveel liter brandstof de auto uiteindelijk verbruikt, is ook afhankelijk van de aandrijftechniek.

Een auto met een dieselmotor rijdt zuiniger dan dezelfde auto met een benzinemotor van vergelijkbare grootte. Dat komt doordat een liter diesel meer energie bevat dan een liter benzine. Ook verloopt het verbrandingsproces van een dieselmotor efficiënter dan dat van een benzinemotor. Bij een dieselmotor wordt de brandstof onder zeer hoge druk ingespoten, terwijl het brandstofmengsel ontbrandt door de zeer hoge compressiedruk en hoge temperatuur in de verbrandingskamer. Een benzinemotor werkt met een veel lagere inspuitdruk, lagere temperaturen en een lagere compressiedruk. Het brandstofmengsel ontbrandt door de vonk van de bougie.

Dan hebben we ook nog LPG (autogas). Deze brandstof is weliswaar aanzienlijk goedkoper dan benzine en diesel, maar bevat per liter minder energie dan benzine. Als de motor op LPG loopt in plaats van benzine moet dus meer brandstof verstookt worden om hetzelfde resultaat te bereiken. Vanwege het grote prijsverschil blijft LPG echter een interessante optie om je brandstofkosten te verlagen. Houd wel rekening met het feit dat je hier meer wegenbelasting voor betaalt dan voor een benzine-auto. Hierover lees je verderop meer.

Tot slot hebben we nog de welbekende hybride auto. Om het brandstofverbruik verder omlaag te krijgen, is de benzine- of dieselmotor in een hybride auto gekoppeld aan een elektromotor. Dankzij de hulp van de elektromotor hoeft de verbrandingsmotor minder hard of in bepaalde situatie zelfs helemaal niet te werken, en verbruikt die dus ook minder brandstof.

Waar moet je op letten bij een zuinige auto?

Bij de zoektocht naar een zuinige auto moet je niet puur en alleen naar het brandstofverbruik kijken. Zo betaal je voor een zuinige dieselauto namelijk fors meer wegenbelasting (motorrijtuigenbelasting, ofwel MRB) dan voor een zuinige benzineauto. Pas als je heel veel kilometers rijdt, wordt de hogere MRB gecompenseerd door de lagere brandstofkosten.

De hogere wegenbelasting ten opzichte van een benzineauto geldt ook voor een LPG-auto, al heb je dat al vanaf zo’n 10.000 kilometer per jaar terugverdiend dankzij de spotgoedkope LPG-prijs. Houd er ook rekening mee dat een LPG-installatie extra onderhoudsgevoelig is. Je moet ook rekening houden met de MRB als je op zoek bent naar een zuinige plug-in hybride (PHEV). Vanaf 2026 ga je namelijk fors meer wegenbelasting betalen. Om de verkoop van plug-in hybrides te stimuleren, gold lange tijd een korting op de MRB, maar daar komt een einde aan.

Voor een plug-in hybride met een CO2-uitstoot onder de 50 gram CO2/km geldt tot eind 2024 een korting van 50% op het standaard MRB-tarief. In 2025 daalt de korting naar 25% en vanaf 2026 geldt het normale MRB-tarief. Door het forse gewicht van het hybridesysteem is een PHEV echter flink zwaarder dan een vergelijkbare benzineauto. Aangezien de MRB in Nederland grotendeels is gebaseerd op het gewicht van de auto, heeft dit een groot effect op de jaarlijkse autokosten.

Elektrische auto’s en waterstofauto’s

Wil je helemaal geen fossiele brandstof meer in je auto gieten? Dan kun je ook een volledig elektrische auto of een waterstofauto overwegen. Een elektrische auto heeft een aanzienlijk hoger rendement dan een brandstofauto. Bij een elektromotor wordt bijna alle verbruikte energie omgezet in beweging, terwijl bij een verbrandingsmotor meer dan de helft verloren gaat aan warmte en andere verliezen. Ondanks dat je het verbruik van een elektrische auto niet zomaar kunt vergelijken met dat van een benzine- of dieselauto, kunnen wel met zekerheid zeggen dat een elektrische auto veel efficiënter is.

Een nadeel van een elektrische auto is het hoge gewicht vanwege de loeizware accu en dat je de batterij langdurig moet opladen als die leeg is. Een duurzaam alternatief is de waterstofauto, ook wel een FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) genoemd. Een waterstofauto heeft een zogeheten brandstofcel (fuel cell) die waterstof omzet in elektriciteit, waarmee de elektromotor wordt aangedreven. De enige ‘uitstoot’ bij dit proces is waterdamp. Een FCEV rijdt dus 100% elektrisch en schoon, alleen hoef je geen batterij op te laden zoals bij een elektrische auto. Waterstof kun je gewoon tanken bij aan waterstoftankstation en gaat net zo makkelijk en snel als het tanken van benzine en diesel.

Nog een voordeel van een waterstofauto is dat je met een volle tank waterstof al gauw 500 kilometer kunt rijden. Dat is niet vanzelfsprekend voor een batterij-elektrische auto: een actieradius van minimaal 500 kilometer is voorlopig alleen nog weggelegd voor de nieuwste en duurdere modellen.

Een nadeel van een waterstofauto is echter dat die drie keer meer energie verbruikt dan een elektrische auto. Dat komt niet zozeer door de aandrijftechniek, maar vooral door de grote hoeveelheid energie die nodig is om waterstof te produceren. Als je puur kijkt naar de meest zuinige en efficiënte manier van autorijden, ga dan voor een compacte elektrische auto.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.