16 september was het weer Prinsjesdag, de dag waarop de kabinetsplannen voor het komende jaar bekend worden gemaakt. Net als voorgaande jaren veranderen er ook wat zaken voor de automobilist.
16 september was het weer Prinsjesdag, de dag waarop de kabinetsplannen voor het komende jaar bekend worden gemaakt. Net als voorgaande jaren veranderen er ook wat zaken voor de automobilist.
Laten we maar met de deur in huis vallen: de accijnskorting blijft nog een jaar gelden. Dat houdt in dat we bij de pomp zo’n 17,3 cent minder betalen dan dat de benzine eigenlijk kost. Voor diesel is dit 11,1 cent, voor LPG 4,1 cent.
Daarnaast gaan EV-rijders meer wegenbelasting betalen. Waar dat in 2025 25% was, wordt dat vanaf 2026 70%. Een positieve kanttekening is dat dit lager uitvalt dan de beoogde 75%. Er geldt dus nog steeds korting, al is het totaalbedrag wel hoger dan van een brandstofauto vanwege het hogere gewicht van een EV.
Wie een auto op reguliere brandstof rijdt – benzine of diesel – merkt straks dus nog steeds een financieel voordeel aan de pomp: de brandstofprijzen blijven redelijk gelijk. Toch blijft het duur autorijden: met een literprijs van gemiddeld 1,94 euro voor benzine en 1,70 euro voor diesel lopen de gebruikskosten hard op, zeker voor kilometervreters. Wil je goedkoper rijden, dan zijn er een aantal alternatieven. We bespreken ze hieronder stuk voor stuk.
Wil je goedkoper rijden, maar je auto liever niet op hoeven te laden? Dan is een auto met een Full Hybrid-aandrijflijn, ook wel HEV genoemd, een efficiënt alternatief. Dit is een aandrijflijn die je vooral terugvindt in modellen van Honda, Renault en Toyota. Nissan heeft ook een HEV-versie van haar Qashqai. In principe gebruik je een HEV op dezelfde manier als een reguliere benzineauto: je vult hem met benzine bij de pomp en rijdt ermee totdat hij leeg is. De winst zit hem echter in de afstand die je af kan leggen op een volle tank: deze is aanzienlijk groter.
Dit komt doordat de elektromotor en benzinemotor in een HEV feilloos samenwerken. Bij opstarten en in (rustig) stadsverkeer maakt de auto vaak alleen gebruik van de elektromotor. Vraag je meer vermogen of rijd je hogere snelheden, dan springt de benzinemotor bij. De elektromotor wint energie terug tijdens het remmen en uitrollen. Er is geen stekker nodig, omdat de accu automatisch wordt opgeladen door de benzinemotor en het terugwinnen van energie.
De actieradius van Full Hybrid’s is aanzienlijk groter dan die van auto’s die enkel een benzinemotor hebben. Zo komt een Honda Civic HEV zo’n 840 kilometer ver op een volle tank. Toyota schopt het nog een stukje verder, met de Corolla Hybrid (ruim 950 kilometer). De goedkopere Renault Clio Full Hybrid (900 kilometer) en Captur Full Hybrid (1000 kilometer) doen hier nog een schepje bovenop. Absolute rangetopper is de Nissan Qashqai e-Power , die op een volle tank tot wel 1200 kilometer ver komt.
Een plug in-hybridevoertuig (PHEV) is eigenlijk de gulden middenweg tussen een (full hybrid) benzineauto en een elektrische auto. Net als bij een HEV heb je zowel een benzinemotor als een elektromotor, echter is de elektromotor bij een PHEV aanzienlijk groter en kan deze met een stekker opgeladen worden. Hierdoor kun je aanzienlijk langere afstanden volledig elektrisch afleggen. We zetten hieronder een aantal voorbeelden voor je op een rij:
50-80 kilometer puur elektrisch
Kia Niro plug in-hybrid : 57 kilometer
Hyundai Tucson PHEV : 60 kilometer
Kia Sportage plug in-hybrid : 70 kilometer
Lynk & Co 01 : 75 kilometer
100-150 kilometer puur elektrisch
Mercedes-Benz GLC 300e : 130 kilometer
Seat Leon PHEV : 132 kilometer
Volkswagen Golf eHybrid/Audi A3 TFSI e : 143 kilometer
200 kilometer puur elektrisch
Lynk & Co 08 : 200 kilometer
Kun je regelmatig en consequent opladen, dan wordt het met bovenstaande cijfers voor veel mensen mogelijk om dagelijkse ritten of zelfs woon-werkverkeer volledig elektrisch af te leggen, zonder ook maar een druppel benzine te gebruiken. Hierdoor doe je langer met een tank benzine, waardoor je geld bespaart.
Wil je meer weten over hybride rijden en de voordelen hiervan? Download dan hier het E-Book hybride rijden.
Elektrisch rijden is niks nieuws, maar de laatste jaren gaan de ontwikkelingen steeds sneller. Er is steeds meer aanbod van diverse merken en met name de actieradius is de afgelopen jaren flink toegenomen. Het grootste voordeel van een elektrische auto (EV) zit hem in het milieuaspect: een EV stoot geen CO2 uit tijdens het rijden en is hiermee minder milieuvervuilend. Financieel lijkt een EV minder aantrekkelijk te worden doordat de korting op wegenbelasting vermindert: dit wordt 30%, waar dit eerst 75% was. De goedkopere laadkosten maken het gebruik van een EV wel voordeliger dan een (hybride) brandstofauto. EV-rijders met een eigen oprit, laadpaal en zonnepanelen zijn helemaal voordelig uit: indien er voldoende stroom opgewekt wordt, is het theoretisch mogelijk om de EV gratis op te laden.
Vaak wordt gesteld dat je met een EV niet zo ver komt. In het begin zat hier nog een kern van waarheid in: een e-Golf kwam vaak niet meer dan 200 kilometer ver op een volle accu. Tegenwoordig is dat wel anders: 400 kilometer actieradius is eerder regel dan uitzondering. Zelfs goedkopere modellen, zoals de MG ZS , Kira e-Niro en Hyundai Kona electric , komen vaak al ruim 440 kilometer ver. Zoek je een hoge instap, dan zijn er auto’s zoals de Skoda Enyaq (maximaal 510 kilometer), Kia EV6 (maximaal 528 kilometer) en de Tesla Model Y (maximaal 533 kilometer). De range is hier natuurlijk afhankelijk van het gekozen accupakket. Echte rangetoppers zijn de Polestar 2 Long Range (655 kilometer) en de Volkswagen ID.7 Pro S (700+ kilometer). Met deze waarden kun je bijna elke rit wel aan!
Wil je meer weten over elektrisch rijden en de voordelen hiervan?
Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!
Gratis adviesgesprek
Experts op het gebied van mobiliteit
We vinden het voertuig dat bij jou past