Audi A3 - Auto review

Geschreven door Robert Veltkamp op vrijdag 13 september 2019
Dit artikel is op 13-10-2019 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 4 min
Bekijk het aanbod

Review van de Audi A3. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Audi A3.

Audi A3 - review

Wat voor een auto is de Audi A3?

'Begeerlijk' is niet direct het woord dat het eerste bij je opkomt als het om de aanschaf van een gezinsauto gaat; het enige wat je doorgaans redelijkerwijs van zo'n auto mag verwachten, is een hoge mate van bruikbaarheid én betrouwbaarheid. De oorspronkelijke Audi A3 scoorde heel behoorlijk op beide vlakken, maar het was eerst de derde generatie, in 2013 gelanceerd, die qua rijplezier en comfort zodanig goed scoorde dat het een gewild premium model werd. Dat succes kwam niet als een verrassing: de A3 stak deugdelijk in elkaar, reed geweldig en bood bovendien een opgewaardeerd interieur. Net als zijn voorgangers stond hij op hetzelfde onderstel als andere modellen binnen de Volkswagen Groep, zoals de VW Golf en de Skoda Octavia, maar de Audi straalde meer kwaliteit en klasse uit dan genoemde concerngenoten. De A3 bood veel ruimte en praktische gebruiksmogelijkheden, zowel als sportieve driedeurs en als vijfdeurs Sportback-versie. Het fraai afgewerkte interieur voldeed zonder meer aan de wensen van de meeste gezinnen. Bovendien was hij leverbaar met een uitgebreide reeks van uitstekende motoren, een makkelijk te bedienen infotainment-systeem en keuze uit diverse uitrustingsniveaus om ook de meest veeleisende koper tevreden te stellen. Wie een van de jongere modellen prefereert, kan kiezen uit een kwieke 1,0-liter benzinemotor met turbo of een vuurspuwende RS3 met 367 pk – en tal van zuinige benzine- en dieselmotoren daartussenin. Er is zelfs een plug-in hybride, de A3 Sportback e-tron, die elektrische aandrijfkracht combineert met de pk's van een soepele 1,4-liter benzinemotor. De rijpositie is precies goed en zowel de handgeschakelde als automatische transmissies schakelen soepel. Toch dien je je keuze zorgvuldig af te wegen, want de S Line-modellen hebben grotere wielen en een stijvere wielophanging, hetgeen kan resulteren in een onrustig weggedrag. Over het geheel genomen echter is de A3 een geraffineerde auto die bijzonder agiel en plezierig te rijden is, heel precies stuurt en veel vertrouwen inboezemt. Er zijn tevens 'quattro'-varianten met vierwielaandrijving, die extra tractie bieden op gladde ondergrond. In 2016 volgde een facelift, waarbij het accent lag op een verbeterd uitrustingsniveau. Daarnaast werden kleinere wijzigingen doorgevoerd aan de binnen- en buitenkant, zoals een nieuwe grille en nieuwe koplampen, waardoor de A3 nog aantrekkelijker werd.

Audi A3 en zuinig rijden

Bij zijn introductie in 2013 was de A3 leverbaar met keuze uit tal van motoren. Tot de benzineversies behoren een 125 pk 1.4 die gemiddeld 1 op 19,6 haalt en een 180 pk 1.8 die nog tot 1 op 17,2 komt, plus later een 150 pk sterke 1.4 met CoD (Cylinder on Demand), waarbij twee van de vier cilinders tijdens het rijden kunnen worden uitgeschakeld om brandstof te besparen. Tot de dieselversies behoren de populaire 1.6 TDI en de 2.0 TDI 150, die beide opvallend soepel rijden. De 1.6 TDI is de zuinigste, met een CO2-emissie van slechts 99 g/km en een gemiddeld verbruik van 1 op 26,3. De 2.0 TDI 150 is met een verbruik van 1 op 23,8 iets minder zuinig. Later werden nog meer motorvarianten toegevoegd, zoals de 1,2-liter benzinemotor die gemiddeld een verbruik van 1 op 20,4 laat noteren. Vanaf de facelift in 2016 is een nieuwe 1,0-liter driecilinder benzinemotor beschikbaar, een plezierige en zuinige versie (1 op 22,2) die bijzonder geschikt is voor in de stad en nooit ondergemotoriseerd aanvoelt. Wie echter meer vermogen wenst, kan ook kiezen voor de 150 pk 1.5 TFSI CoD die in 2017 werd geïntroduceerd. Dankzij dezelfde brandstofbesparende techniek als in de eerdere 1.4 loopt deze versie gemiddeld 1 op 20,0. Op papier is de plug-in hybride e-tron de zuinigste versie, met 1 op 62,5, maar hiervoor dien je de auto vaak op te laden en de benzinemotor slechts mondjesmaat te gebruiken.

Aandachtspunten van de Audi A3

Beoordelen we een auto uitsluitend op zijn bouwkwaliteit, dan is een betere keuze dan de Audi A3 nauwelijks denkbaar. Er zijn echter wel problemen bekend bij modellen die al wat langer meegaan, zoals ratelgeluiden van de 1.4 TFSI-motor die veroorzaakt worden door een trillende bedieningsstang van het overdrukventiel van de turbo. Bij A3's met dieselmotor wil het waarschuwingslampje van het roetfilter nog weleens gaan branden, hoewel dit doorgaans kan worden opgelost door een stukje te gaan rijden. Ook zijn er gevallen bekend van een defecte koppeling, controleer daarom de werking ervan tijdens een proefrit. Verder komt het weleens voor dat de elektrische bediening van het schuifdak kuren vertoont. Sommige eigenaren hebben bovendien rammelgeluiden gemeld die uit de middenconsole komen, vooral door de afwerking rond de versnellingspook, en ook van het sluitmechanisme van de kofferklep. Ook het navigatiescherm dat uit het dashboard omhoog komt kan een knarsend geluid veroorzaken. Er zijn gevallen bekend van een lekkende waterpomp en de A3 heeft de reputatie dat de lampjes van de koplampunits bovengemiddeld vaak de geest geven. Verrassend genoeg hangt de betrouwbaarheid van de A3 echter vooral af van de gekozen motorisering. Dit model is echter alweer een tijd op de markt en deelt veel van zijn beproefde componenten met andere modellen van Volkswagen, Seat en Skoda. Daarom zijn onderdelen makkelijk te krijgen en is de A3 geen dure auto om te repareren indien deze naar een bonafide garagebedrijf wordt gebracht.

Welke Audi A3 uitvoering?

Of u beter voor een benzine- of dieselversie kunt gaan, hangt grotendeels af van het aantal kilometers dat u per jaar rijdt. Onze voorkeur gaat uit naar een van de benzinemotoren vanwege hun grotere souplesse, vooral de 1,0-liter modellen van na de facelift en de 1.4 en 1.5. De versies met vierwielaandrijving zijn ongeveer 10 procent minder zuinig en dus duurder in het gebruik. Aan de bovenkant van het spectrum leveren de S3- en RS3-versies bijzonder hoge prestaties, maar dit gaat uiteraard gepaard met een hoog brandstofverbruik en hoge onderhoudskosten.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp is Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

Robert is verantwoordelijk voor de online marketing van viaBOVAG.nl en draagt zorg voor het online uitbouwen van het merk viaBOVAG.nl. Hij is ondernemend, houdt van data en heeft een passie voor auto's.

Robert Veltkamp