Auto4 min

BMW 5-Serie - Auto review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de BMW 5.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp

autoreview
BMW 5-Serie - Auto review

Wat voor een auto is de BMW 5-serie?

De BMW 5 Serie  vormt al vele jaren de ruggengraat van het modellenprogramma en staat al zo lang aan de top van het zakelijke segment dat hij bijna de geijkte keuze is geworden voor kopers in deze categorie.

De F10-versie , zoals deze generatie wordt genoemd, zet deze trend voort met een reeks krachtige doch zeer zuinige motoren, een aangename styling en een uitstekende balans tussen rijgedrag en wegligging. Dat laatste is wel sterk afhankelijk van het feit of de oorspronkelijke koper destijds de optie van een variabele demperverstelling (Variable Damper Control) heeft aangevinkt.

Het loont de moeite om te zoeken naar een exemplaar met deze optie, want zonder deze variabele demperverstelling kan de auto licht gaan deinen op golvende plattelandswegen en stuurt hij niet zo direct als je zou verwachten. Met deze verstelbare dempers is de 5 Serie echter een van de fijnste sedans op de markt, waarin je met een druk op de knop kunt kiezen tussen verschillende rijkarakters. Hij rijdt minstens zo plezierig als een Jaguar XF  en is hij onderhoudender dan een Mercedes E-Klasse  of een Audi A6 .

Voor liefhebbers van sedans is de snelle M5 , geïntroduceerd in 2011, echter de heilige graal. Weliswaar doet deze generatie minder puur aan dan de vorige, maar door zijn snelle karakter valt er niet met hem te spotten.

Bovendien is elke 5 Serie uitgerust met dat geweldige interieur met duidelijk afleesbare instrumenten en fraaie knoppen en schakelaars, plus een entertainment- en navigatiesysteem met een heldere, gebruiksvriendelijke menustructuur.

BMW 5-serie en zuinig rijden

Als je je 5 Serie voor een servicebeurt naar een onafhankelijke garage brengt in plaats van naar een officiële dealer, zal dat zeker helpen de kosten te drukken. De 5 Serie kost dan nog steeds meer dan de gemiddelde gezinsauto, maar dat geldt eigenlijk voor elk model van een premium merk.

Gelukkig bespaar je met een 5 Serie waarschijnlijk wel op de brandstofkosten, wanneer je tenminste voor een dieselversie  hebt gekozen; voor de 520d  wordt op papier een gemiddeld verbruik van 1 op 24,0 opgegeven, terwijl de krachtigere 530d  nog altijd goed is voor 1 op 19,4, maar in de praktijk kom je waarschijnlijk eerder in de buurt van respectievelijk 1 op 20,5 en 1 op 16,9 – nog altijd heel netjes.

Ook de benzineversies  zijn behoorlijk zuinig; op papier scoort de 520i  1 op 16,6. En volgens de fabrikant haalt zelfs de M5 nog 1 op 9,9; dat klinkt als niet heel zuinig, maar is toch niet slecht voor een model dat tot zulke hoge prestaties in staat is.

Aandachtspunten van de BMW 5-serie

De BMW 5 Serie leunt zwaar op zijn wielophanging en remmen, check daarom op dreun- of rammelgeluiden in het onderstel. Indien mogelijk, kijk dan ook eens door de gaten in de velgen naar de remschijven om te zien of deze nog een tijd meekunnen.

Als de auto is uitgerust met variabele demperverstelling, check dan of deze naar behoren werkt. Je moet verschil in de wagendemping voelen zodra je van Comfort overschakelt naar Sport.

Voor deze generatie van de 5 Serie zijn er vijf terugroepacties geweest. De belangrijkste daarvan had betrekking op de vervanging van vier motorbouten die los zouden kunnen raken waardoor er motorolie zou kunnen lekken, met een brandend lampje van het motormanagement tot gevolg. Deze terugroepactie gold voor alle modellen van voor november 2011. Bij M5-modellen gebouwd tussen juli 2012 en september 2012 moest een gebrekkige oliepomp die voor een te lage oliedruk zorgde met eventuele schade tot gevolg worden vervangen. Controleer voor aanschaf of aan alle relevante terugroepacties gehoor is gegeven.

Vroege dieseluitvoeringen (tot eind 2014) kunnen te maken krijgen met een versnelde slijtage van de distributieketting waardoor deze oprekt en uiteindelijk breekt. Ratel- of klopgeluiden uit de motor zijn een voorbode van dit probleem, dat overigens extra kostbaar is om te repareren aangezien de distributieketting aan de achterkant van de motor zit, maar nog veel duurder kan uitvallen indien de ketting daadwerkelijk breekt, met motorschade tot gevolg.

Een ander bekend probleem heeft te maken met de condenser van de airconditioning. Door gebrekkige lasnaden kan deze koelvloeistof gaan lekken en zal het systeem geen koude lucht meer blazen.

Welke BMW 3-serie uitvoering kopen?

BMW's met de Executive - of High Executive -uitrusting hebben niet de grotere wielen die van de M Sport-versie  zo'n hard geveerde auto maken, dus zijn deze uitvoeringen te prefereren. Een 520d biedt een uitstekende mix van goede prestaties en een laag brandstofverbruik. Wie echter niet zo heel veel kilometers maakt per jaar, kan op termijn goedkoper uit zijn met de 520i benzineversie.

Zoals eerder al opgemerkt laat de betrouwbaarheid van vroege dieselmodellen te wensen over; ga je voor een 518d  of een 520d en kun je je permitteren om de latere twinturbo-variant te kopen die eind 2014 werd geïntroduceerd, dan verdient dat zeker de voorkeur. Het verschil is overigens makkelijk te zien, er staat immers 'TwinPower Turbo' op die latere motor. Heb je liever een uitvoering met iets meer vermogen, dan is de 530d ook een prima keuze. Ambieer je echter de ultieme sedanversie, dan kun je niet om de M5 heen.

Naast de standaard uitrustingsvarianten Basis, Executive en High Executive zijn er ook speciale, rijk uitgeruste Business-uitvoeringen  geweest met een aantrekkelijk prijskaartje voor zakelijke rijders.

Wie vaker op wintersport gaat, zal de vierwielaandrijving van de xDrive-modellen wel kunnen waarderen.

Bekijk hier alle BMW 5-varianten:

Bekijk het BMW aanbod