Wat is bpm? En wat betekent bpm?

Geschreven door Robert Veltkamp op dinsdag 11 februari 2020
De leestijd is ongeveer 3 min
Bekijk het aanbod

Een nieuwe auto kopen? Dan dien je in Nederland in ieder geval twee belastingen te betalen: de btw en bpm. Maar wat houdt bpm precies in? In dit blog vertellen we je er alles over.

BPM

De ‘Belasting van Personenauto’s en Motorrijtuigen’ (bpm) betaal je voor een nieuwe personenauto, motorfiets en bestelauto, inclusief kampeerauto. Óf als je een dergelijk vervoermiddel importeert vanuit het buitenland.

De Belastingdienst berekent de bpm van een personenauto aan de hand van de CO2-uitstoot. In de andere gevallen is de netto-catalogusprijs het uitgangspunt.

Hoeveel bpm moet ik betalen?

Voor personenauto’s met een conventionele benzine- of dieselmotor geldt: hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de bpm. Sinds de introductie van de bpm is deze jaarlijks gestegen.

Er zijn echter uitzonderingen. Auto’s met een volledig elektrische aandrijflijn of brandstofcel zijn namelijk vrijgesteld van bpm. Deze auto’s stoten tijdens het rijden immers geen CO2 uit. De vrijstelling is in ieder geval tot 2025 van kracht.

In het Belastingplan 2020 staat dat hierna bij aanschaf eenmalig 360 euro betaald dient te worden. Een elektrische auto is in ieder geval tot en met 2020 ook vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb). Dit geldt ook voor een brandstofcelauto wat feitelijk een elektrische auto is.

Hoe bereken ik bpm?

Bij aanschaf van een occasion in Nederland hoef je doorgaans geen bpm af te dragen. Dit is immers al door de eerste eigenaar gedaan.

Maar let op, bij het importeren van een occasion moet wél bpm betaald worden. Zodra een import auto een Nederlands kenteken krijgt, berekent de Belastingdienst de rest-bpm. Op de website van de Belastingdienst kun je de rest-bpm zelf berekenen met een bpm-tarievenlijst. Daarin staan de berekeningen van alle bpm-tarieven van 1993 tot nu. Bij het importeren van een occasion mag je volgens de Belastingdienst kiezen uit het historische of actuele bpm-tarief. Het historische bpm-tarief is het gunstigste tarief dat gold tussen de datum van eerste toelating en nu. Let daarbij wel op bijzonderheden uit verleden, zoals:

  • Het energielabel

  • Wel of geen hybride

  • Roetfilter

  • Accessoires

  • Fijnstof- en CO2-uitstoot

Heb je eenmaal een bpm-tarief gekozen, dan staat dat vast. Bij de berekening van de rest-bpm mag je ook gebruikmaken van een afschrijvingspercentage. Dat bereken je via de forfaitaire tabel van de Belastingdienst. Hoe ouder de auto, hoe hoger de korting. De Belastingdienst berekent het kortingspercentage niet aan de hand van de leeftijd in jaren, maar in maanden. De forfaitaire tabel kun je hier vinden.

Bpm en bedrijfsauto

Ook voor een bedrijfsauto betaal je bpm. In dit geval over de netto-catalogusprijs en als de bestelauto op of na 1 juli 2005 voor het eerst in gebruik genomen is. Een bestelauto moet voor de BPM aan bepaalde eisen voldoen.

De Belastingdienst stelt bijvoorbeeld als eis dat de laadruimte geen zitplaatsen mag bevatten. Elk type bestelauto (bijvoorbeeld een bestelauto met verhoogd dak) heeft zijn eigen eisen. Deze zijn hier te vinden op de site van de Belastingdienst.

Als je ondernemer bent, kun je in aanmerking komen voor een vrijstelling op basis van de ondernemersregeling. Een voorwaarde is dat je de bestelauto voor tien procent of meer van de jaarlijks gereden kilometers bedrijfsmatig gebruikt. Bouw je de bestelauto om tot personenauto, dan moet je alsnog bpm betalen.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp is Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

Robert is verantwoordelijk voor de online marketing van viaBOVAG.nl en draagt zorg voor het online uitbouwen van het merk viaBOVAG.nl. Hij is ondernemend, houdt van data en heeft een passie voor auto's.

Robert Veltkamp