Auto4 min

Audi A4 - Auto review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Audi A4.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp

autoreview
Audi A4 - Auto review

Wat voor een auto is de Audi A4?

De markt voor zakensedans wordt al geruime tijd gedomineerd door Audi Mercedes-Benz  en BMW , maar de concurrentie is moordend. Daarom is het geen verrassing dat Audi er alles aan gelegen was om van de zevende generatie van de A4  een sterke propositie te maken. Het is een degelijk in elkaar stekende auto met een eersteklas interieur, zowel qua ruimteaanbod als afwerkingskwaliteit.

Bij deze A4 is eerder sprake van een evolutionair ontwerp en dat was ook de reden dat hij de kritiek oogstte dat hij te veel op zijn voorganger leek. Toch is het een goed geproportioneerd model dat er met name goed uitziet in de Sport- en S Line -uitvoering.

Bovendien biedt hij iets meer ruimte aan zijn inzittenden dan een BMW 3 Serie  (qua bagageruimte gelijk aan de A4), waarmee hij gelijkwaardig is aan zijn andere Duitse rivaal, de Mercedes-Benz C-Klasse , en ruimer dan de Jaguar XE .

Het motorenaanbod is ruim, met keuze uit 1,4-liter en 2,0-liter benzinemotoren  en krachtige 2.0 TDI- en 3.0 TDI-dieselmotoren . Alle motoren, met uitzondering van de 1.4, zijn leverbaar in twee varianten, waarbij het accent bij de ene variant ligt op prestaties en bij de andere op een zo laag mogelijk brandstofverbruik.

Hoewel de A4 in zijn element is op de autosnelweg, rijdt hij minder enerverend dan een BMW 3 Serie. Qua besturing voelt hij doods aan en ook zijn onderstel maakt een minder agiele indruk. Het rijcomfort van de met grotere wielen en een verlaagde en stuggere wielophanging voorziene S Line-modellen laat ook te wensen over, al valt dit op te lossen met de optionele adaptieve dempers, als je tenminste zo'n versie weet te vinden.

Over het algemeen heeft de A4 veel te bieden: een goede motorisering, geweldig interieur en acceptabele inruilwaarde. Als occasion is het een uitstekende keuze.

Audi A4 en zuinig rijden

Op papier zien de verbruikscijfers van de A4 er indrukwekkend uit, maar onder normale gebruiksomstandigheden maakt de auto deze niet waar. Dan haalt de 1.4 TFSI ongeveer 1 op 14, terwijl de minst sterke 2,0-liter TFSI-variant (190 pk) 1 op 13 scoort. De 2.0 TFSI met 250 pk is uiteraard dorstiger en scoort gemiddeld 1 op 10,5. De laatste benzinevariant, de Audi S4 , haalt met moeite 1 op 8,8, maar compenseert dat met veel vermogen.

De dieselversies scoren beter; de 150 pk 2.0 TDI haalt gemiddeld 1 op 17,7, de 190 pk versie circa 1 op 15,9. Ook de tamste versie van de 3.0 TDI-diesels komt in de buurt van laatstgenoemde waarde. De krachtigste versie, de 268 pk 3.0 TDI met automaat en quattro vierwielaandrijving, noteert gemiddeld 1 op 10,6.

Aandachtspunten van de Audi A4

Veel A4's werden als lease-auto zakelijk gereden, daarom is het verstandig de conditie van de lak zorgvuldig te inspecteren. Meestal werden de grootste beschadigingen na beëindiging van het leasecontract wel gerepareerd, maar de kwaliteit hiervan varieert. Controleer de auto ook op krassen in de lak als gevolg van wasbeurten in de wasstraat.

Vanwege de kwalitatief hoogwaardige afwerking van de A4 is de auto ook een ideale kandidaat voor het terugdraaien van de kilometerstand. Check de historie en controleer of de kilometerstand in overeenstemming is met de werkelijkheid. Let daarbij vooral op de staat van de pedaalrubbers, de stoelen en het stuurwiel.

Er zijn in totaal drie terugroepacties geweest voor de A4, allemaal voor modellen van vóór december 2016. Een voor problemen met de rugleuningen, een tweede voor de gordelspanners en airbags en een derde voor de waterpomp van de TFSI-motoren.

Het aantal gemelde storingen bij de A4 is relatief laag aangezien het hier een nog vrij nieuwe modelgeneratie betreft. Er zijn gevallen bekend van een haperend infotainment-systeem, met gebrekkige telefoonverbindingen en een flikkerend scherm als voornaamste klachten. Soms kunnen deze problemen worden opgelost met de nieuwste software van Audi.

Hoewel de A4 geroemd wordt om zijn fraaie interieur, zijn er klachten bekend van een rammelende hoedenplank en andere storende interieurgeluiden.

Voorgaande generaties van de TFSI-benzinemotor kenden problemen met een versnelde slijtage van de nokkenassen en defecte kettingspanners, maar deze problemen lijken te zijn verholpen bij A4-modellen vanaf 2015.Specifieke problemen met de dieselmotoren zijn niet bekend, afgezien van roetfilters die niet goed werken als ze onvoldoende op temperatuur komen. Voor A4-rijders die vooral korte afstanden rijden, is een benzinemodel de betere keuze.

Welke Audi A4 uitvoering kopen?

Hoewel de 2.0 TDI  het zuinigst is, vooral de versie met de laagste CO2-uitstoot, valt er veel te zeggen voor een benzineversie. De 1.4 TFSI  scoort op papier uitstekend maar rijdt door zijn kleine motor wat nerveus; aangezien de 2.0 TFSI-variant met 190 pk een vergelijkbaar brandstofverbruik heeft maar betere prestaties levert, is dit de betere keuze. De 3.0 TDI -modellen rijden eveneens prima en zijn redelijk zuinig, maar de 2.0 TDI (190) biedt de beste mix qua brandstofverbruik, prestaties en onderhoudskosten.

Alle A4's – basisversie, Sport en Design – zijn bijzonder goed uitgerust; het instapmodel is voorzien van 17-inch lichtmetalen velgen, klimaatregeling, Xenon-koplampen, cruise control en Bluetooth. De Sport-uitvoering heeft andere lichtmetalen velgen en andere bumpers, sportstoelen (nog steeds met stoffen bekleding), satellietnavigatie en een hoogwaardigere audio-installatie. Bij de Design-versie ligt het accent meer op een chique uitstraling. Auto's met het S Line-pakket hebben 18-inch lichtmetalen velgen, agressiever ogende voor- en achterbumpers en dorpels, LED-koplampen en een verlaagd en stugger onderstel.

Bekijk hier alle varianten van de Audi A4:

Bekijk het Audi aanbod