Ferrari Dino 208GT4
Ferrari Dino 208GT4
06-1977 | 20.975 km
79.800,-

Ferrari Dino

208GT4

Ferrari Dino 208GT4 - 1/47
Ferrari Dino 208GT4 - 2/47
Ferrari Dino 208GT4 - 3/47
Ferrari Dino 208GT4 - 4/47
Ferrari Dino 208GT4 - 5/47
Ferrari Dino 208GT4 - 6/47
Ferrari Dino 208GT4 - 7/47
Ferrari Dino 208GT4 - 8/47
Ferrari Dino 208GT4 - 9/47
Ferrari Dino 208GT4 - 10/47
Ferrari Dino 208GT4 - 11/47
Ferrari Dino 208GT4 - 12/47
Ferrari Dino 208GT4 - 13/47
Ferrari Dino 208GT4 - 14/47
Ferrari Dino 208GT4 - 15/47
Ferrari Dino 208GT4 - 16/47
Ferrari Dino 208GT4 - 17/47
Ferrari Dino 208GT4 - 18/47
Ferrari Dino 208GT4 - 19/47
Ferrari Dino 208GT4 - 20/47
Ferrari Dino 208GT4 - 21/47
Ferrari Dino 208GT4 - 22/47
Ferrari Dino 208GT4 - 23/47
Ferrari Dino 208GT4 - 24/47
Ferrari Dino 208GT4 - 25/47
Ferrari Dino 208GT4 - 26/47
Ferrari Dino 208GT4 - 27/47
Ferrari Dino 208GT4 - 28/47
Ferrari Dino 208GT4 - 29/47
Ferrari Dino 208GT4 - 30/47
Ferrari Dino 208GT4 - 31/47
Ferrari Dino 208GT4 - 32/47
Ferrari Dino 208GT4 - 33/47
Ferrari Dino 208GT4 - 34/47
Ferrari Dino 208GT4 - 35/47
Ferrari Dino 208GT4 - 36/47
Ferrari Dino 208GT4 - 37/47
Ferrari Dino 208GT4 - 38/47
Ferrari Dino 208GT4 - 39/47
Ferrari Dino 208GT4 - 40/47
Ferrari Dino 208GT4 - 41/47
Ferrari Dino 208GT4 - 42/47
Ferrari Dino 208GT4 - 43/47
Ferrari Dino 208GT4 - 44/47
Ferrari Dino 208GT4 - 45/47
Ferrari Dino 208GT4 - 46/47
Ferrari Dino 208GT4 - 47/47
1/47
A
Energielabel
Onbekend
Kilometerstand
20.975 km
Transmissie
Handgeschakeld
Brandstof
Benzine
Bouwjaar
1977
Motorinhoud
1.991 cc

Algemeen

  • Merk
    Ferrari
  • Model
    Dino
  • Commerciële uitvoering
    208GT4
  • Kenteken
    GHVF01
  • Kilometerstand
    20.975 km
  • Bouwjaar
    6-1977
  • Modeljaar
    1977
  • Leeftijd
    46 jaar en 10 maanden
  • Carrosserievorm
    Coupe
  • Soort voertuig
    Personenwagen
  • Nieuw of occasion
    Occasion

Techniek

  • Transmissie
    Handgeschakeld
  • Aantal versnellingen
    5
  • Motorinhoud
    1.991 cc
  • Aantal cilinders
    8
  • Vermogen
    170pk (125kW)
  • Vermogen verbrandingsmotor
    170pk (125kW)
  • Aandrijving
    Achterwiel

Afmetingen en gewicht

  • Massa ledig voertuig
    1.340 kg

In- en exterieur

  • Aantal deuren
    2
  • Aantal zitplaatsen
    4
  • Bekleding
    Alcantara
  • Interieurkleur
    Donker blauw
  • Laksoort
    Metallic
  • Kleur
    Blauw
  • Fabriekskleur
    Azzuro Mettallizato (blauw metallic)

Verbruik en milieu

  • Brandstof
    Benzine
  • CO2 uitstoot
    0,0 gram per kilometer

Geschiedenis

  • Datum eerste inschrijving
    30-06-1977
  • Datum eerste toelating
    21-04-1993
  • Datum tenaamstelling
    10-05-2019
  • Geïmporteerd
    Ja
  • Vorige eigenaren
    3

Financieel

  • Prijs
    € 79.800,-
  • Inclusief BPM
    Ja
  • BPM
    € 14.868,-
  • Wegenbelasting (gemiddeld per maand)
    € 0,-
  • BTW/marge
    Marge
  • Bijtellingspercentage
    35 %

Garanties

  • BOVAG Garantie
    Niet inbegrepen

Overige

  • Onderhoudsboekjes aanwezig
    Ja

Financieel inzicht

Prijs
€ 79.800,-
Wegenbelasting (gem. p/m)
€ 0,-
Brandstofverbruik (gem.)
Onbekend
Bijtellingspercentage
35 %

Autogeschiedenis weten?

Bekijk direct het BOVAG Autorapport

De belangrijkste opties

Onderhoudsboekjes

toelichting aanbieder

Modeljaar: 1977
Emissieklasse: Euro 0
Motorrijtuigenbelasting: geen

1977 Ferrari Dino 208 GT4

• Eén van de slechts 820 geproduceerde Ferrari’s Dino 208 GT4
• Lage kilometrage (20.975), volledige gerestaureerd en uitstekend onderhouden
• Prachtige, zeldzame originele Ferrari kleurencombinatie
• Kleinste V8 (1.991cc) ooit geproduceerd voor een in serie gebouwde auto
• Enige Ferrari getekend door Bertone (Marcello Gandini)
• Laatste Ferrari met de naam Dino

Historie
Een subliem mooie, pure en Ferrari Dino 208 GT4 in de even stijlvolle als zeldzame kleur Azzuro Mettallizato. De Dino GT4 is de enige door het beroemde designhuis Bertone ontworpen serieproductie-Ferrari ooit. Het baanbrekende design van de Dino GT4 is van de hand van de legendarische Marcello Gandini; de man die in het verleden eveneens verantwoordelijk was voor excentriekelingen als de Lamborghini Miura, Countach én Diablo, alsmede de iconische Lancia Stratos.

Gandini leverde met de Dino GT4 in 1973 een radicaal ontwerp af. De Dino laat zich kenmerken door scherpe, strakke lijnen, die typerend zijn voor het fameuze ‘space age’ tijdperk. De Dino GT4 is tevens de eerste in serie geproduceerde Ferrari met V8-middenmotor ooit, waarmee het in wezen de stamvader is van de vele Ferrari V8-modellen die daarop volgden. Bovendien is het één van de weinige auto’s die voorzien is van een 4-zits middenmotor configuratie; een uniek concept.

Waarom Enzo Ferrari vanaf 1975 ook de Dino 208 GT4 bouwde naast de Dino 308 GT4? Omdat vanaf dat moment in Italië ineens extra belasting betaald diende te worden voor auto’s met een motorinhoud van meer dan 2000cc. Ook Lamborghini en Maserati bouwden daarom tweeliter versies van de Urraco respectievelijk de Merak. Uitsluitend bedoeld voor de Italiaanse markt, waren er maar iets meer dan 800 exemplaren van de tweeliter Dino GT4 geproduceerd toen deze belastingontduiker in 1980 werd vervangen door de 208 GTB, de tweeliter variant van Pininfarina’s 308.

Over deze Dino
DINOF106KL13356 verliet de fabriek in Maranello op 18 februari 1977 en was oorspronkelijk wit (Bianco Polo Park). De Ferrari werd door de eerste (Italiaanse) eigenaar op 30 juni datzelfde jaar aangekocht. Daarna werd hij in de jaren 90 rood gespoten en tijdens de restauratie is ervoor Azzuro Mettallizato gekozen, een originele Ferrari kleur voor een Dino GT4 uit 1977.
Deze Dino werd door de gerenommeerde Nederlandse Ferrari-dealer Kroymans compleet gerestaureerd, tijdens een 4 jaar (2015 – 2020) durende bare-metal restauratie, in opdracht van laatste (Nederlandse) eigenaar. Er zijn kosten nog moeite gespaard om de auto in absolute topstaat te brengen, maar mét behoud van origineel patina. Hierdoor is het nu één van de mooiste Dino GT4’s ter wereld.
Het hele restauratieproces, inclusief motor- en versnellingsbakrevisie, carrosserie, interieur, koppeling, airco, remmen, de juiste badges, vering, schokbrekers, wielen, etc. etc. is uitgebreid gedocumenteerd. Sinds de voltooiing van de restauratie in oktober 2019 heeft de Dino slechts enkele honderden kilometers gereden.


Rijden
Formule 1-legende Niki Lauda, destijds in dienst als coureur bij de Italiaanse renstal, was nauw betrokken bij de ontwikkeling van de Dino GT4.. Geen wonder dus dat het model óók uitblinkt qua rijeigenschappen. De rijervaring die deze Ferrari biedt werd (en wordt) alom bejubeld, en is vandaag de dag nog immer ronduit spectaculair. De zitpositie en de wijze waarop het interieur als het ware om de bestuurder heen is gebouwd, doet nog het meest denken aan de geavanceerde cockpit van een heuse Le Mans racer.
De mechanische symfonie van de 2,0 liter 8-cilinder met dubbele bovenliggende nokkenassen en vier dubbele Weber carburateurs, is een waar genot voor alle zintuigen. De wijze waarop versnellingsbak, chassis en besturing elkaar complementeren, maakt deze Ferrari tot de onvervalste, pure rijdersauto die menig liefhebber vanaf de eerste seconde het water in de mond doet lopen.

Zelf ervaren?
Voelt u de drang om de rijders sensatie en kracht van dit authentieke raspaard zelf te ervaren? Voor een bezichtiging en / of proefrit verzoeken wij u vooraf een afspraak te maken met Harm Derks.
*Brooks Classics is een aan de Broekhuis Groep gelieerde onderneming, gespecialiseerd in de kleinschalige handel in Britse en Italiaanse auto’s van hoge kwaliteit.

Pak jouw All-in Deal
Ferrari Dino 208GT4
  • BOVAG Omruilgarantie
Ferrari Dino 208GT4
79.800,-
De Helpende Hand van Rijdend Nederland
79.800,-

Contact de aanbieder

Voor vragen over de auto, de prijs of proefrit.

Deze Ferrari staat bij:

Brooks Classics

De Heldinnenlaan, 215, 3543MB, UTRECHT

4,9

Jouw inruilwaarde weten?

Vul je kenteken in en vraag aan

Jouw zekerheden

  • BOVAG Omruilgarantie
De zekerheden van viaBOVAG.nl

De zekerheden van viaBOVAG.nl

BOVAG Zekerheid
BOVAG Omruilgarantie
Heldere all-in prijzen