We hebben 6 motoren voor je gevonden

Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck

BMW
S 1000 RR
Basisgegevens
Motorinhoud
Vermogen
Acceleratie (0-100 km/u)
Topsnelheid
Eigenschappen
Staat
Transmissie
Garantie & zekerheden
Kleur
Opties
Veiligheid
Comfort
Multimedia
Extra's
Overige filters

BMW S 1000 RR occasions en nieuwe motoren

Oorspronkelijk maakt de S1000RR om mee te kunnen doen aan het WK Superbike. In 2009 werden er 1.000 gemaakt om aan de homologatie te kunnen voldoen. Vanaf 2010 werd de motor opgenomen in de normale productie In 2014 kwam uit de ‘RR’ de BMW voort. BMW deelt hem geheel terecht in bij de supersport-klasse.

Racegenen van de S1000RR

De dubbele ‘R’ in de naam is een duidelijke indicatie van het vermogen van de S1000RR. De cijfers bevestigen dit: de vloeistofgekoelde 4-cilinder 4-takt-lijnmotor met 4 titanium kleppen per cilinder genereert 199 pk aan de krukas bij een toerental van 13.500 tpm. Aangezien de motor slechts 204 weegt (nat), komt de pk/kg-verhouding akelig dicht bij de ideale 1:1, 1 pk per kilo dus. Voor wie dat niets zegt: supersportauto’s als de Chevrolet Corvette ZR1, en z’n McLaren-, Lamborghini en Ferrari-broertjes komen niet verder dan 1:2,31. De geometrie van de motor is op scherp sturen gericht; geen verrassing bij een motor die gebouwd is voor op het circuit. De stroomlijn zorgt voor een grotere stabiliteit en het verbruik van de race-versie niet helpen; de ‘RR’ neemt grote stappen en dat maakt dorstig.

Techniek

De motor werd standaard geleverd met ABS en dynamische traction control. Natuurlijk viel er te kiezen uit drie rij-modi, terwijl een vierde modus als optie vanaf de fabriek verkrijgbaar was. Die laatste is bedoeld voor op het circuit en heeft daarom de toepasselijke naam ‘Slick’. Het gaat veel te ver om hier alle elektronische hulpsystemen te beschrijven die de S1000RR aan boord heeft. Wie meer wil weten over bijvoorbeeld het complexe en innovatieve E-gas, is een bezoekje aan de website van BMW-motorrad.nl verplichte kost. Hier wordt alles uitgebreid en in leesbare taal uit de doeken gedaan.

Generaties S1000RR

Tussen 2009 en 2011 is de motor ongewijzigd verkocht. In 2012 werd het uiterlijk lichtjes aangepast, maar inwendig waren de wijzigingen stukken groter. Op tal van plaatsen werden er verbeteringen uitgevoerd om de wegligging te verbeteren en het gewicht te verlagen. De wijzigingen zorgden ervoor dat de S1000RR een nog betere en stabielere wegligging kreeg. De motor werd in 2013 en 2014 minder stevig aangepakt. Veel opvallender was de introductie van de HP4; een nog meer op het circuit georiënteerde variant van de S1000RR met heel veel lekkers aan boord. Noemenswaard is wel dat de S1000RR in 2014 race-ABS kreeg, de eerste motor die dit standaard aan boord had. In 2015 werd de S1000RR weer flink aangepakt, wat resulteerde in een iets lichtere motor met meer pk’s. Er werden wat zaken uitgewisseld met de HP4 en er kwamen meer opties beschikbaar waardoor de motor nog meer op een echte racemotor voor op de weg lijkt. Ook het uiterlijk werd aanpakt. Zo werden de asymmetrische koplampen van plaats verwisseld en werd de stroomlijn aangepast om meer stabiliteit bij hoge snelheid te genereren. Ook het ABS en TCS werden vernieuwd en toen was er zelfs nog geld over voor een nieuwe uitlaat. Uiteraard voldoet het nieuwe model aan de EURO4-norm. De 2019-versie is bijna een compleet nieuwe motor. Het vernieuwde blok levert nu 204 pk en 113 Nm trekkracht. Het gewicht werd teruggebracht naar 193,5 kg. De S1000RR heeft nu dus meer pk’s dan kilo’s. Dat zijn indrukwekkende cijfers, maar misschien wel interessanter is de komst van de BMW ShiftCam-technologie. Hiermee kan de kleptiming variabel gestuurd worden. Dit staaltje hightech zorgt onder andere voor een vlakkere vermogensafgifte. De lijst met overige aanpassingen is enorm en het lezen waard voor wie deze motor wenst aan te schaffen. Afgezien van deze interne wijzigingen valt natuurlijk ook het nieuwe uiterlijk op. De voorkant heeft nu een prachtige ‘split-face’, wat neerkomt op een grote luchtinlaat tussen de twee asymmetrische koplampen in. De fraaie kieuwen aan de zijkant van de stroomlijn geven de kuip een prachtig agressieve styling. In de cockpit mag de rijder genieten van een kleuren TFT-scherm met alle nodige informatie.

Remmen en vering

Uiteraard is deze naakte racer voor op de weg uitgerust met radiale remklauwen en twee flinke 320mm-remschijven in het voorwiel. In het achterwiel zorgt een 265mm-remschijf voor de vertraging en afhankelijk van het modeljaar is er ABS of race-ABS om te helpen bij echt hard remmen. Het race-DNA staat garant voor de ‘fabelhafte’ rijeigenschappen. Het aluminium brugframe en de zelfdragende motor zorgen voor een lichte, stijve constructie. De voorvork wordt gesierd met 46mm-upside-down-schokbrekers, de dubbelzijdige swing-arm heeft de gebruikelijke mono-shock, in- en uitgaande demping zijn natuurlijk instelbaar.

Concurrentie van de BMW S1000RR

Er zijn meer merken die motorfietsen in de supersportklasse maken. Kawasaki heeft de ZX-10R (SE) modellen en de gelimiteerde ZX-10RR (slechts 500 stuks wereldwijd). Aprilia Tuono V4 1000 RR en de RSV4 (RF/RR/1100 Factory) en de oudere maar nog altijd heerlijke RSV Mille. Suzuki heeft de GSX-R1000(R)A en Honda de CBR1000RR Fireblade (SP).

Jouw tweedehands BMW S1000RR vinden op viaBOVAG.nl

Als je een pijlsnelle motorfiets met race-genen zoekt, dan staat op viaBOVAG.nl misschien wel de perfecte BMW S1000RR occasion te koop.

De zekerheden van viaBOVAG.nl

De zekerheden van viaBOVAG.nl

BOVAG Garantie
BOVAG Omruilgarantie
BOVAG Afleverbeurt
BOVAG 40-Puntencheck
Heldere all-in prijzen