Eureka PROMETHEUS-project - Deze auto reed in 1995 al 1.678 kilometer zelfstandig
Geschreven door opBijna elke autofabrikant stort zich tegenwoordig op autonoom rijden, maar zelfrijdende auto’s bestaan al langer dan je denkt. Deze auto reed al in 1995 autonoom van München naar Kopenhagen – een afstand van 1.678 kilometer.

Eureka PROMETHEUS
Deze Mercedes-Benz S-Klasse reed al in 1995 autonoom van München naar Kopenhagen – een afstand van 1.678 kilometer! Het was destijds een bijzonder gezicht: de grote Mercedes-Benz die zelfstandig over de autobahn zoefde. Het was het hoogtepunt van het project Eureka PROMETHEUS (Program for European Traffic with Highest Efficiency and Unprecedented Safety).
In 1986 startte Daimler-Benz het project, waarin het samen met universiteiten en andere instituten nieuwe veiligheidstechnologieën ging ontwikkelen. Het was toentertijd het meest prestigieuze ontwikkelingsprogramma ter wereld. Het project kostte dan ook een duizelingwekkende 749 miljoen euro.
Nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse
Een van de eerste zelfrijdende prototypes was een Mercedes-Benz Vario, een grote bestelbus. De volledige bagageruimte daarvan zat vol computers waarop de autonome technologie draaide. In 1991 kozen de ontwikkelaars de nieuwe Mercedes-Benz S-Klasse als basis voor hun project. Dat was immers een hightech auto die standaard al was voorzien van diverse technologieën.
Zestig microprocessoren
De Mercedes S-Klasse werd voor het project voorzien van zestig microprocessoren met geïntegreerd geheugen, een computer, vier camera’s en diverse beeldschermen. Zulke technologie is nu niet meer opzienbarend en past tegenwoordig met gemak in je smartphone, maar toen was het hypermodern. De vier camera’s scanden het wegdek, de medeweggebruikers en de verkeersborden. De S-Klasse kon zelfstandig accelereren, remmen en sturen. Hij haalde volledig autonoom een topsnelheid van 185 km/uur en kon andere auto’s inhalen.
Technologische vooruitgang door Eureka PROMETHEUS
Het Eureka PROMETHEUS-project duurde acht jaar en leverde veel technische kennis op, waarvan autofabrikanten nog steeds profiteren. Neem bijvoorbeeld de automatische noodremfunctie, dodehoekdetectie en verkeersbordenherkenning. Die technologie hebben we dus mede te danken aan de Mercedes-Benz S-Klasse die autonoom van München naar Kopenhagen is gereden.
Bekijk hier de foto's van het Eureka PROMETHEUS-project



