De voor- en nadelen van een elektrische auto

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 30 november 2022
Dit artikel is op 30-11-2022 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 4 min

Elektrisch autorijden wordt steeds normaler. Het biedt dan ook een aantal belangrijke voordelen. Toch zijn er ook wel minder voordelige zaken om rekening mee te houden. In dit artikel staan de voor- en nadelen van een elektrische auto op een rij.

Opladen op de oprit

De rijeigenschappen

Misschien wel het grootste voordeel van een volledig elektrische aandrijflijn zijn de rijeigenschappen. Omdat een elektrische auto niet hoeft te schakelen is de aandrijving veel vloeiender. Ook heeft een elektromotor zijn koppel direct beschikbaar, terwijl een brandstofmotor daarvoor eerst toeren moet opbouwen. Dat zorgt ervoor dat je bij een elektrische auto bijna direct bij het vanuit stilstand wegrijden alle kracht tot je beschikking hebt. Dat verklaart de soms bijzonder snelle acceleratietijden van elektrische auto’s. Ook in het gewone verkeer biedt het een voordeel. Zo merk je er in de acceleratie weinig van als de auto zwaar beladen is of als je een aanhanger trekt.

One pedal driving

Een ander voordeel in het rijden met een volledig elektrische auto, is wat veel fabrikanten ‘one pedal driving’ noemen. Dat heeft te maken met het regeneratieve remsysteem. Bij regeneratief remmen remt de auto af op de elektromotor. Die verandert dan in een dynamo en zet de energie die vrijkomt bij het remmen om in elektriciteit. Daarmee wordt de batterij ook tijdens het rijden een beetje opgeladen. Of beter gezegd: zo raakt de batterij tijdens het rijden minder snel leeg. Bij regeneratief remmen remt een auto ook wat sterker af dan bij gas los bij een brandstofmotor. Daardoor vertraagt de auto bij gas los vaak al voldoende. Het rempedaal heb je dan bijna alleen nog nodig om volledig tot stilstand te komen. Je hebt onder de meeste omstandigheden dus alleen het gaspedaal nodig. In andere woorden: one pedal driving.

Minder onderhoud nodig

Een veelgenoemd voordeel is dat een elektrische auto lagere onderhoudskosten heeft. Dat klopt grotendeels. Een elektromotor heeft veel minder bewegende onderdelen dan een brandstofmotor. Er is dus ook minder dat stuk kan gaan. Ook remt een elektrische auto voornamelijk op de motor, waardoor de remmen minder slijten. Aan de andere kant heeft de gemiddelde elektrische auto door zijn hogere gewicht en direct beschikbare vermogen wel (veel) meer bandenslijtage dan de gemiddelde brandstofauto. Ook geldt: áls er onderhoud of een reparatie nodig is, kan dat door de complexe elektrotechniek alsnog duur uitvallen.

Praktisch gebruiksgemak

Een nadeel van elektrische auto’s is dat ze in het gebruik soms wat minder praktisch zijn. Dan hebben we het niet zozeer over de ruimte aan boord, want die is door het ontbreken van een transmissie- en/of aandrijftunnel vaak beter dan bij brandstofauto’s. Wel minder praktisch is dat het opladen vrij lang duurt. Je moet er bij thuiskomst rekening mee houden dat de auto op tijd is opgeladen voor de volgende rit. Maak je een rit die langer is dan de actieradius, dan moet je er rekening mee houden dat je een snellaadpauze inplant. Het opladen kan ook een praktisch voordeel zijn: op steeds meer plekken heb je een parkeerplaats met laadpaal op een handige plek, bijvoorbeeld dicht bij de ingang van een winkelcentrum. Tijdens het parkeren moet de auto wel de hele tijd daadwerkelijk opladen. Is dat niet het geval, dan riskeer je een parkeerboete.

Beperkte actieradius

Over de actieradius gesproken: voor velen is een beperkte actieradius een reden om niet elektrisch te willen rijden. Of dat terecht is, hangt er vanaf hoe je de auto gebruikt. Een beetje elektrische auto kan meer dan 200 km rijden op een volle batterij. Dat is ruimschoots genoeg voor de gemiddelde Nederlandse autorit. Bij duurdere elektrische auto’s zijn actieradiussen van tegen de 400 kilometer of meer al heel gewoon. Wil je een lange reis maken met een elektrische auto? Bedenk dat het sowieso een advies is om na twee uur rijden een pauze in te lassen om de benen te strekken en de ogen te ontspannen, zodat je zo fit mogelijk achter het stuur zit. Een actieradius van ongeveer 300 kilometer is voor zo’n reis dus voldoende. Tijdens de rustpauze kan je de auto aan de snellader zetten. Dan is de actieradius na de pauze meestal weer groot genoeg voor de volgende twee uur rijden. Gelukkig is tegenwoordig bijna iedere elektrische auto geschikt voor snelladen, alleen sommige oudere modellen niet.

Elektrisch rijden en het milieu

Ook het milieu is voor velen een reden om elektrisch te gaan rijden. Een elektrische auto stoot zelf namelijk geen CO2 uit. Helemaal CO2-neutraal is een elektrische auto echter niet. De stroom moet dan namelijk wel helemaal groen zijn opgewekt en dat is nog niet het geval. Ook geldt voor elektrische auto’s vanwege hun batterij extra CO2-uitstoot tijdens productieproces. Per saldo kom je dan overigens nog steeds stukken CO2-vriendelijker uit met een elektrische auto. Bovendien zetten steeds meer fabrikanten zich in voor CO2-neutrale batterij- en autoproductie. Als de laadstroom dan ook nog groen is, dan ben je helemaal goed bezig voor het milieu.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.