2.302 auto's gevondenWe hebben 2.302 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven







De Renault Captur is een compacte vijfdeurs crossover-SUV van het Franse automerk Renault. De Captur is in feite een opgehoogde versie van de Renault Clio en is ook technisch verwant aan de compacte hatchback. De Captur is meteen een hit: de consument loopt weg met het speelse design. In 2019 komt de tweede generatie Captur op de markt. Concurrenten van de Renault Captur zijn de Nissan Juke, Peugeot 2008, Opel Crossland, Skoda Kamiq, Toyota Yaris Cross, Hyundai Kona, Citroën C3 en de Volkswagen T-Cross.
De Captur is een relatief compacte auto. Hij is 4,22 meter lang, 1,79 meter breed en 1,56 meter hoog. Hiermee biedt de Captur plaats aan vijf inzittenden. De bagageruimte is 484 liter groot, tenzij je de Full Hybrid-uitvoering kiest: dan heb je dankzij de accu een kleinere bagageruimte van 348 liter.
De tweede generatie Captur is ook leverbaar als hybride. Er is keuze tussen een mild hybride, plug-in hybride en zelfs een full-hybrid met een gecombineerde actieradius van 1000 kilometer.
De Renault Captur is leverbaar met zowel benzine- als dieselmotoren, al dan niet voorzien van (plug-in)hybride techniek in het geval van de benzinemotoren.
Op benzine is het instapmodel de TCe 90, een 1,0-liter driecilinder turbo met 67 kW (90 pk). Daarna volgt de TCe 100 (optioneel als Bi-Fuel), die voorzien is van dezelfde motor, maar dan met 74 kW (100 pk). De Bi-Fuel loopt optioneel ook op LPG. Vervolgens is er de TCe 140, optioneel met een automatische versnellingsbak (EDC). Deze is voorzien van een 1,3-liter viercilinder turbo met 103 kW (140 pk). Dezelfde motor ligt ook in de E-Tech 160 mild-hybrid (118 kW, 160 pk). De E-Tech Plug-in Hybrid 160 (118 kW, 160 pk) heeft hetzelfde vermogen als de mild hybrid, maar is voorzien van een 1,6-liter viercilinder motor. Elektrisch komt de Plug-in Hybrid zo’n 50 tot 65 kilometer ver. Dezelfde motor ligt ook in de Full Hybrid 145 met 107 kW (145 pk). Deze komt op een volle tank tot wel 1000 kilometer ver, dankzij een slim samenspel van de verbrandingsmotor en elektromotor.
In 2025 is de TCe 90 vervangen door de TCe 115, een 1,2-liter driecilinder turbomotor met 85 kW (115 pk).
Dieselen in een Captur is ook mogelijk. De Captur is dan voorzien van een 1.5 dCi viercilinder turbomotor met desgewenst 70 kW (95 pk) of 85 kW (115 pk). De krachtigere motor is optioneel te voorzien van een automatische versnellingsbak.
De tweede generatie Captur, leverbaar sinds 2019, is leverbaar in zes uitvoeringen. Het instapmodel is de Life, die standaard voorzien is van onder andere ledverlichting, cruise control, elektrisch bedienbare ramen en een aantal zwarte details. Daarna volgt de Zen, die daar bovenop handbediende airconditioning, lichtmetalen velgen, chromen details en een infotainmentsysteem met touch screen en smartphone-integratie. Bij de Full Hybrid 145 zit in de Zen-uitrusting ook nog elektronisch geregelde airconditioning en een digitaal instrumentarium inbegrepen. De Business Zen biedt als extra’s parkeersensoren achter en navigatie. De Intens heeft een digitaal instrumentarium, elektronisch geregelde airconditioning, donkergetinte ruiten en andere lichtmetalen velgen. De R.S. Line heeft parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, navigatie, sportieve details in het uiterlijk en interieur en grotere lichtmetalen velgen. Het topmodel is de luxe Initiale Paris, met een digitaal instrumentarium, een groter infotainmentscherm, premium audio, parkeersensoren voor en achter, een achteruitrijcamera, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming en een luxe afwerking in het uiterlijk en interieur.
In 2024 wordt de Captur gefacelift, waarbij de uitvoeringen veranderen. Het instapmodel is nu de evolution, die standaard al voorzien is van onder andere cruise control, een digitaal instrumentarium, ledverlichting, smartphone-integratie, parkeersensoren achter, een achteruitrijcamera, handbediende airconditioning en lichtmetalen velgen. Daarna volgt de techno, met geavanceerde ledverlichting, een groter digitaal instrumentarium, parkeersensoren vóór, adaptieve cruise control, navigatie, elektronisch geregelde airconditioning, grotere lichtmetalen velgen, donkergetinte ruiten en stuurwielverwarming. Het topmodel is de esprit Alpine, met als extra’s een two-tone kleurstelling, grotere lichtmetalen velgen en een sportiever uiterlijk en interieur.
Nieuw is de Renault Captur beschikbaar vanaf 31.090 euro voor de TCe 115 in evolution-uitvoering. De prijzen lopen op tot minimaal 37.490 euro voor de full hybrid E-Tech 160 in esprit Alpine-uitvoering.
Tweedehands vind je de Renault Captur vanaf een kleine 16.000 euro. Voor dit geld vind je exemplaren van zo’n vijf jaar oud met rond de 100.000 kilometer op de teller. Vaak is de Captur dan uitgevoerd als Zen of Intens.
De Renault Captur is over het algemeen een betrouwbare auto en is populair onder particuliere consumenten. Hij wordt vooral geroemd om hoe comfortabel hij rijdt en hoe rustig het in de auto is tijdens het rijden. Natuurlijk heeft de Captur altijd punten om op te letten. Zo kunnen er storingen ontstaan in het centrale infotainmentsysteem. Ook staat de 1.2 TCe-motor van de eerste generatie Captur bekend om storingen in de automatische versnellingsbak.
De Renault Captur is niet leverbaar met vierwielaandrijving. De auto is standaard met voorwielaandrijving uitgerust.
De benzinemodellen van de Renault Captur hebben vaak een distributieketting. De nieuwere modellen die voorzien zijn van hybridetechniek, hebben een distributieriem. Bij diesel hangt het af van de motor: de 1.6 dCi heeft een ketting, terwijl de 1.5 dCi een riem heeft.
Welke Captur het beste is, hangt af van hoe de auto gebruikt wordt. Qua motorisering is de Full Hybrid E-Tech de meeste efficiënte keuze met een actieradius tot wel 1000 kilometer. De Mild Hybrid gebruikt ook hybridetechniek, maar kan niet aan de laadpaal opgeladen worden. Er valt ook nog steeds te kiezen voor een reguliere benzine- of dieselmotor. De Life is een wat basaal uitgeruste uitvoering, terwijl de evolution, (Business) Zen, techno en Intens wat meer opties hebben. De Initiale Paris is luxe uitgerust, terwijl de R.S. Line en esprit Alpine juist een sportief randje hebben.
De Renault Captur is nieuw beschikbaar vanaf 31.090 euro. Voor dit geld heb je de TCe 115 in evolution-uitvoering. De prijzen lopen op tot minimaal 37.490 euro. Dan heb je een full hybrid E-Tech 160 in esprit Alpine-uitvoering.
Tweedehands vind je de Renault Captur vanaf een kleine 16.000 euro. Dan heb je een exemplaar van zo'n vijf jaar oud met rond de 100.000 kilometer op de teller. Vaak is de Captur dan uitgerust als Zen of Intens.
Een tweedehands Captur automaat vind je vanaf een kleine 18.500 euro. Voor dit geld heb je exemplaren van vier tot vijf jaar oud met nog geen 100.000 kilometer op de teller. Vaak is Captur dan uitgevoerd als Zen of Intens.
De facelift van de tweede generatie Captur wordt nog steeds geproduceerd in de fabriek in Valladolid, Spanje.
De Renault Captur is 4,22 meter lang, 1,79 meter breed en 1,56 meter hoog.
Het meest voorkomende probleem bij de Renault Captur zijn storingen in het infotainmentsysteem of instrumentenpaneel. Eerstgenoemde loopt soms vast en gaat op zwart of reageert slecht gedeeltelijk. Het instrumentenpaneel reset zichzelf soms naar het Frans en de dagteller springt dan weer terug naar nul. Verder komen bij de 1.2 TCe-motor van de eerste generatie Captur soms storingen in de automatische versnellingsbak voor.
De Renault Captur heeft een bagageruimte van 484 tot 616 liter. Deze is zo groot dankzij de verschuifbare achterbank, die over 16 centimeter verschoven kan worden. Klap je deze overigens neer, dan heb je 1596 liter ter beschikking. Kies je een E-Tech hybrideversie, dan heb je dankzij de accu's een iets kleinere kofferruimte van 348 tot 480 liter. Met de achterbank neergeklapt kan dit vergroot worden tot 1458 liter.
Renault modellen met het meeste aanbod
Populaire Renault Captur zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen
