We hebben 19 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
De Ford Explorer is terug van weggeweest, ditmaal als volledig elektrische SUV. Gebouwd op het modulaire MEB-platform van Volkswagen – dat je misschien kent van modellen als de ID.4 en ID.5 – combineert de nieuwe Explorer Duitse techniek met een vleugje Amerikaans design.
De nieuwe Ford Explorer EV werd in 2023 onthuld en markeert de start van een nieuw elektrisch tijdperk voor Ford in Europa. Het is een SUV van net geen 4,50 meter lang en ruimte biedt aan het hele gezin. In tegenstelling tot zijn robuuste voorgangers met V6- of V8-motoren is deze Explorer fluisterstil, emissievrij én modern uitgerust.
Met een lengte van ongeveer 4,46 meter, breedte van 1,87 meter en hoogte van 1,60 meter is de Explorer ruimer dan veel directe concurrenten. De wielbasis van 2,77 meter zorgt voor veel beenruimte achterin. De bagageruimte meet zo’n 450 liter en is uit te breiden tot 1.400 liter met de achterbank neergeklapt. Voorin bevindt zich een kleine ‘frunk’ van 17 liter – handig voor laadkabels.
De Explorer EV wordt geleverd met keuze uit twee accupakketten en twee vermogensniveaus:
Deze instapversie heeft een 52 kWh accupakket (netto) en een elektromotor op de achteras met 125 kW (170 pk). De actieradius ligt rond de 350 kilometer (WLTP), en opladen gaat met maximaal 130 kW aan een snellader.
Hier krijg je een 77 kWh batterij en een krachtigere motor van 210 kW (286 pk), goed voor een actieradius van circa 540 kilometer. Snelladen kan hier met maximaal 170 kW, waarmee je in een half uur weer tot 80% zit.
De AWD (all wheel drive) is de vierwielaangedreven versie met twee elektromotoren en een gecombineerd vermogen van 250 kW (340 pk).
De Explorer oogt uitgesproken Amerikaans, met een stoere neus, robuuste wielkasten en een horizontale LED-lichtsignatuur. Toch is hij volledig ontworpen voor de Europese markt. Ford monteert standaard aerodynamische velgen, en het ontwerp is geoptimaliseerd voor luchtweerstand en efficiëntie.
Binnenin tref je een minimalistisch maar modern dashboard met een verticaal verstelbaar 15-inch infotainmentscherm, dat over een vergrendelbaar opbergvak schuift. Slim bedacht en prettig in gebruik. Daaronder is er extra opbergruimte, inclusief een enorme middenconsole waar zelfs een laptop in past. De stoelen zijn sportief gevormd en optioneel elektrisch verstelbaar en verwarmd. Duurzame materialen sieren het interieur, met deels gerecyclede kunststoffen en kunstleer.
De Ford Explorer is rijk uitgerust, met onder meer standaard navigatie, draadloze Apple CarPlay en Android Auto, automatische airco, keyless entry en een uitgebreide set rijhulpsystemen. Denk aan adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning, dodehoekassistentie en een 360-gradencamera.
In luxere uitvoeringen krijg je ook stoelventilatie, verwarmd stuur, panoramadak en premium audio van Bang & Olufsen. De Explorer mikt duidelijk op comfort en gemak, zonder de bestuurder te overladen met complexe menu’s.
De instapversie met kleinere batterij (Standard Range RWD) heeft een consumentenprijs van 40.350 euro. Voor 44.850 euro heb je de versie met het grote accupakket en achterwielaandrijving. De vlotte AWD-variant met 340 is er vanaf 52.850 euro.
Ford modellen met het meeste aanbod
Populaire Ford Explorer EV zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen