Auto4 min

Volkswagen Polo - Auto Review

Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Volkswagen Polo.

Tessa Schram

Tessa Schram

AutoReview
Volkswagen Polo - Auto Review

Wat is het voor een auto?

Het knappe van de Volkswagen Polo  is dat hij veel van de eigenschappen die eigenaren zo waarderen in de Volkswagen Golf met zijn grotere broertje gemeen heeft. De Polo spreekt kopers aan die op zoek zijn naar een meer volwassen model met meer klasse, maar die zich tegelijkertijd slechts een kleine auto met bijbehorend lage kosten kunnen permitteren. In het segment van de kleine auto's is de concurrentie echter moordend, met bijvoorbeeld aantrekkelijke alternatieven als de Ford Fiesta Skoda Fabia  en Hyundai i20 . Zolang je de 60 pk sterke 1,2-liter benzineversie maar links laat liggen, is de Polo een van de beste kleine auto's om ook langere trips in af te leggen. Die 1.2 werd met de facelift in 2014 vervangen door een 1,0-liter met naar keuze 60 of 75 pk. De versie met 75 pk is prima voor in de stad, maar raakt op de snelweg al snel buiten adem. Aanvankelijk was ook een 1,4-liter unit leverbaar die veel meer puf had, maar de 1.0 en 1.2 turbomotoren die in 2014 werden geïntroduceerd vormen de beste keuze, aangezien ze soepel, stil én zuinig zijn. De dieselversies, vooral die met BlueMotion-techniek, zijn zeer interessant voor kopers die veel kilometers rijden, want ze zijn echt heel zuinig. Dankzij zijn evenwichtige rijgedrag, uitstekende zicht rondom en lichte bediening is de Polo een makkelijk te rijden auto in de stad. Enthousiaste stuurlieden zijn echter beter af met een Fiesta, die een betere wegligging heeft en scherper stuurt. Er is ruime keuze aan Polo-modellen met drie  of vijf deuren , die elk meer ruimte voor de inzittenden te bieden hebben dan genoemde Fiesta. Ook de kofferbak is voldoende groot, hoewel de achterzittingen in BlueMotion-uitvoeringen niet gedeeld neerklapbaar zijn.

Kosten

De Polo is duurder qua aanschaf dan zijn concurrenten, maar kan wel concurreren op het vlak van gebruikskosten. Alle modellen, met uitzondering van het 1.4 benzinemodel , haalden in officiële tests minimaal 1 op 18 gemiddeld. Indien uw budget het toelaat, zijn de turbobenzinemotoren het aantrekkelijkst vanwege hun bijzonder lage brandstofverbruik. Vroege modellen met de 1,2-liter benzinemotor  scoren gemiddeld 1 op 18,2, terwijl Polo's met de 1.4 unit slechts 1 op 16,9 halen. De 1.0 TSI en 1.2 TSI van na de facelift scoren respectievelijk 1 op 22,2 en 1 op 21,2. Bij het GTI-model met 1.4 TSI en de gefacelifte versie met 1.8 TSI bedragen de verbruikscijfers respectievelijk 1 op 16,9 en 1 op 16,6. De Polo's met dieselmotor  zijn veel zuiniger. Tot 2014 bestond de reeks uit een 1.2 die 1 op 25,6 haalde, een BlueMotion-versie met diezelfde 1.2 krachtbron die 1 op 28,3 liep en een 1.6 die een gemiddeld verbruik liet noteren van 1 op 23,2. In 2014 verscheen een 1.4 met naar keuze 75 of 90 pk die 1 op 26,3 scoorde en later zelfs 1 op 29,4, maar de BlueMotion-versie scoorde nóg beter, met een gemiddeld verbruik van 1 op 32,2.

Aandachtspunten

Bij het kiezen van een gebruikte Polo kun je best kieskeurig zijn, want het aanbod is groot. Vermijd exemplaren met schade en/of schadereparaties en een onvolledige onderhoudshistorie. Controleer ook of alle waarschuwingslampjes in het dashboard uit gaan zodra de motor loopt. Remschijven en voorbanden kunnen verrassend snel slijten; trilt de auto tijdens het remmen, dan zijn vermoedelijk de remschijven versleten. En controleer bij een 1.2 benzineversie of de distributieketting niet rammelt. De overige motoren maken gebruik van een distributieriem die om de vier jaar vervangen dient te worden; check of dit volgens schema is uitgevoerd. Kijk ook of de airco koude lucht blaast, want is dit niet het geval dan is er waarschijnlijk sprake van een lek in het systeem.

Problemen

Als je van plan bent veel korte stukjes te rijden met een nog koude motor, kies dan liever een benzinemodel in plaats van een dieselversie aangezien het roetfilter van een dieselmotor verstopt kan raken indien er niet regelmatig langere afstanden met de auto gereden worden. De Polo maakte ook gebruik van de EA189-dieselmotor die het lijdend voorwerp was in het Dieselgate-schandaal bij VW en naar de garage moest worden teruggeroepen voor een software-update. Alle 1.2 dieselmotoren die gebouwd werden tussen 1 april 2010 en 1 april 2014 moesten ook terug naar de garage vanwege problemen met het brandstoffilter. Wanneer dit filter barst, begint het brandstof te lekken en kun je dat in het interieur ruiken. Laat een VW-dealer controleren of dit filter daadwerkelijk is vervangen. En hoewel het destijds niet ging om een officiële terugroepactie, moesten sommige vroege 1.4 benzinemodellen ook terug naar de garage voor een software-update. Check of deze update is uitgevoerd. Overigens zijn bij het GTI-model met de 1.4 TSI-motor genoeg gevallen bekend van een hoog olieverbruik, daarom kun je deze versie maar beter mijden. Weet ook dat de handgeschakelde versnellingsbak een betere reputatie geniet dan de zeventraps DSG-automaat. De Polo scoort niet zo heel goed in betrouwbaarheidsonderzoeken; eigenaren melden vooral problemen met de airco, het start/stop-systeem en het infotainment-display.

Welke uitvoering kopen?

Tenzij je heel erg veel kilometers maakt, verdient een benzinemodel de voorkeur boven een dieselversie. Van alle benzineversies is de 1.2 TSI 90  de aantrekkelijkste vanwege zijn combinatie van lage gebruikskosten en fatsoenlijke prestaties. De Polo is er als drie - of vijfdeurs  versie, waarbij de laatste uiteraard makkelijker toegang geeft tot de achterbank. Alle varianten zitten keurig in hun uitrusting, met bijvoorbeeld standaard airco aan boord. Naast de BlueMotion  zijn er de Trendline Comfortline  en Highline . De sportieve versies gaan als GT  of GTI  door het leven en hebben dan bijvoorbeeld straffere vering en sportstoelen.