1.573 auto's gevondenWe hebben 1.573 auto's voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven







De Nissan Qashqai is een crossover-SUV van het Japanse automerk Nissan. De populaire Qashqai komt in 2007 op de markt als opvolger van de Nissan Terrano en vervangt tegelijkertijd ook de Nissan Almera. Inmiddels is de derde generatie Qashqai te koop. De Nissan Qashqai concurreert met auto’s als de Kia Sportage, Ford Kuga, Renault Austral, Toyota Corolla Crosss, Honda ZR-V, Peugeot 3008, Mazda CX-30, Opel Grandland en de Hyundai Tuscon.
De derde generatie Qashqai, leverbaar sinds 2021, is een relatief grote auto. Hij is 4,42 meter lang, 1,83 meter breed en 1,63 meter hoog. Hiermee biedt de auto plaats aan vijf inzittenden. De bagageruimte is met 504 liter relatief groot voor dit segment. De hybride e-Power heeft, door de aanwezigheid van het accupakket, een iets kleinere bagageruimte van 479 liter.
Van de eerste generatie Qashqai (2007 t/m 2013) was ook een zevenpersoons versie leverbaar, de Qashqai+2. De +2 is 21 centimeter langer dan de reguliere Qashqai en biedt hierdoor plek voor een derde zitrij.
De derde generatie Qashqai, leverbaar sinds 2021, is leverbaar als e-Power. In dit geval is de Qashqai voorzien van een hybride aandrijflijn, maar dan wel een unieke. De e-Power is voorzien van een 1,5-liter driecilinder benzinemotor, maar deze levert zijn vermogen niet aan de wielen, zoals gebruikelijk is. De motor fungeert enkel als een generator om elektriciteit op te wekken, die gebruikt wordt om de auto aan te drijven. En dit alles zonder stekker: de e-Power is géén plug-in hybride Door deze efficiënte aandrijflijn heeft de Nissan Qashqai een actieradius tot wel 1200 kilometer.
De tweede generatie Qashqai, leverbaar sinds 2014, werd in 2017 gefacelift. Deze generatie Qashqai was leverbaar met diverse benzine- en dieselmotoren. Op benzine was de instapper de DIG-T 115, voorzien van een 1,2-liter viercilinder met 85 kW (115 pk). Daarna volgde de DIG-T 140, voorzien van een 1,3-liter viercilinder met 103 kW (140 pk). Deze motor was ook leverbaar als DIG-T 160 met 118 kW (160 pk). Tijdelijk was er ook de DIG-T 163 leverbaar, voorzien van een 1,6-liter viercilinder met 120 kW (163 pk). Op diesel begint het bij de dCi 110, voorzien van een 1,5-liter viercilinder met 81 kW (110 pk). In 2018 werd deze motor leverbaar als dCi 115 met 85 kW (115 pk). De dCi 130 heeft een 1,6-liter viercilinder met 96 kW (130 pk). Het topmodel is de dCi 150, voorzien van een 1,8-liter viercilinder met 110 kW (150 pk). De dCi 130 en dCi 150 zijn leverbaar met vierwielaandrijving.
De tweede generatie Nissan Qashqai is standaard voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. Met uitzondering van de DIG-T 163 en de dCi 110 is een automatische versnellingsbak altijd optioneel.
De derde generatie Nissan Qashqai, leverbaar sinds 2021, is enkel leverbaar met benzinemotoren. Het instapmodel is de DIG-T 140, voorzien van een 1,3-liter viercilinder met 103 kW (140 pk). Daarna volgt de DIG-T 158, met dezelfde motor als de DIG-T 140, maar dan met 116 kW (158 pk). Het topmodel is de hybride e-Power, voorzien van een 1,5-liter driecilinder met 140 kW (190 pk). In 2024 is de derde generatie Qashqai gefacelift, waarbij het vermogen van de e-Power stijgt naar 153 kW (206 pk).
De DIG-T 140- en DIG-T 158 zijn standaard voorzien van een handgeschakelde versnellingsbak. Een automatische versnellingsbak is altijd optioneel. De e-Power heeft altijd een automatische versnellingsbak.
De facelift van de tweede generatie Qashqai, die in 2017 op de markt kwam, was leverbaar in verschillende uitvoeringen. Het instapmodel was de Visia, die standaard voorzien was van cruise control, handbediende airconditioning, een kleuren TFT-instrumentarium en led-dagrijverlichting. De Acenta was iets rijker uitgerust, met mistlampen vóór, automatische airconditioning met twee zones, parkeersensoren voor en achter en lichtmetalen velgen. De N-Connecta heeft een aantal extra veiligheidssystemen zoals bijvoorbeeld een rijbaan-assistent, donkergetinte ramen, een 360-graden camera en grotere lichtmetalen velgen. De N-Vision heeft daar bovenop lederen/alcantara stoelbekleding en stoelverwarming vóór. De Business Edition heeft dodehoekassistentie, geavanceerde led-koplampen, stoelverwarming vóór, een elektrische verstelbare bestuurdersstoel, lederen stoelbekleding, een glazen panoramadak en een intelligente parkeerassistent. Het topmodel is de Tekna, met dodehoekassistentie, geavanceerde led-koplampen, stoelverwarming vóór, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, lederen stoelbekleding, grotere lichtmetalen velgen en een intelligente parkeerassistent.
In 2021, het laatste productiejaar van de tweede generatie Qashqai, waren er nog maar drie uitvoeringen leverbaar. Het instapmodel was de Access Edition, die standaard voorzien was van cruise control, een achteruitrijcamera, lichtmetalen velgen, mistlampen vóór, een kleuren TFT-instrumentarium, gescheiden automatische airconditioning, een infotainmentsystemen met TFT kleuren touchscreen en smartphone-integratie. Daarna volgde de de Design Edition, met een aantal extra veiligheidsystemen, parkeersensoren voor en achter, grotere lichtmetalen velgen, donkergetinte ruiten en een panoramisch glazen dak. Het topmodel was de Premium Edition, met als extra’s geavanceerde led-koplampen, een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel en stoelverwarming vóór.
De derde generatie Nissan Qashqai is leverbaar in vijf uitvoeringen. Het instapmodel is de Visia, die standaard al voorzien is van adaptieve cruise control, dodehoekassistentie, parkeersensoren achter en ledverlichting. De Acenta heeft een achteruitrijcamera, lichtmetalen velgen, gescheiden automatische airconditioning en smartphone-integratie. De N-Connecta heeft een 360-graden camera, parkeersensoren vóór, grotere lichtmetalen velgen, een digitaal instrumentarium en draadloze smartphone-integratie. De Tekna is rijk uitgerust met geavanceerde rij-assistentie, geavanceerde led-koplampen, een head-up display, grotere lichtmetalen velgen, een automatische achterklep met voetsensor en intelligente parkeerassistentie. Het topmodel is de Tekna Plus, voorzien van mistlampen vóór met ledverlichting, nog grotere lichtmetalen velgen, een panoramisch glazen dak, lederen stoelbekleding, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming, massagestoelen vóór en premium audio.
Bij de facelift in 2024 zijn de uitvoeringen iets veranderd. Het instapmodel is nu de Acenta, met standaard al adaptieve cruise control, dodehoekassistentie, parkeersensoren achter, diverse assistentiesystemen, lichtmetalen velgen, ledverlichting en draadloze smartphone-integratie. Daarna volgt de N-Connecta, voorzien van een 360-graden camera, parkeersensoren vóór, geavanceerde rij-assistentie, grotere lichtmetalen velgen, een digitaal instrumentarium en navigatie. De N-Design heeft geavanceerde led-koplampen, grotere lichtmetalen velgen en alcantara/synthetisch lederen stoelbekleding. De luxe Tekna heeft een head-up display, synthetisch-lederen stoelbekleding, een automatisch achterklep met handsfree functie, en een elektrisch verstelbare bestuurdersstoel met geheugenfunctie. Het topmodel is de Tekna Plus, die standaard voorzien is van een panoramisch glazen dak, lederen stoelbekleding, stoelverwarming vóór, stuurwielverwarming, massagestoelen vóór, een elektrisch verstelbare passagiersstoel en premium audio.
De Qashqai is nieuw te verkrijgen vanaf 38.640 euro voor de Acenta met de handgeschakelde DIG-T 140-aandrijflijn. De prijzen lopen op tot 49.190 euro voor de Tekna Plus gekoppeld aan de Mild-Hybrid DIG-T 158-aandrijflijn met een automatische versnellingsbak.
Tweedehands beginnen prijzen bij zo’n 18.500 euro voor late exemplaren van de tweede generatie met nog geen 100.000 kilometer op de teller. Vanaf zo’n 20.000 euro stap je in exemplaren van de derde generatie Qashqai met vergelijkbare kilometerstanden, vaak in de Acenta-uitvoering. Een rijker uitgerust exemplaar kost meer geld.
De Nissan Qashqai is over het algemeen een goede auto. Hij is ruim en heeft vrijwel geen tildrempel. Het infotainmentsysteem is snel en veel belangrijke functies van de auto kun je nog met conventionele knoppen bedienen, iets wat niet meer standaard is tegenwoordig.
De Nissan Qashqai is een betrouwbare auto. Hij scoort erg hoog op betrouwbaarheidsonderzoeken en op veiligheid: de auto is voorzien van diverse veiligheidssystemen en optioneel zelfs een 360-graden camera voor lastige manoeuvres. Daarnaast zijn de motoren van de Qashqai erg betrouwbaar.
Welke Nissan Qashqai het beste is, hangt af van waarvoor de auto gebruikt gaat worden. De e-Power is populair vanwege zijn efficiëntie, lage uitstoot en soepele rijervaring. Wie wat meer vermogen wil of bijvoorbeeld een caravan wil trekken, kan beter kiezen voor een reguliere aandrijflijn.
Oudere modellen van de Nissan Qashqai zijn voorzien van een conventionele automaat met zes versnellingen. Modernere varianten hebben een traploze CVT-automaat, een Continu Variabele Transmissie. De motor kan 'vrij' het toerental bepalen, waardoor de CVT zorgt voor een optimale combinatie tussen toerental en snelheid. Hierdoor zijn de schakelmomenten nauwelijks voelbaar, wat zorgt voor een comfortabele rit. Problemen die kunnen voorkomen is dat de CVT soms slipt bij hoge snelheden, of juist weinig vermogen levert bij het wegrijden.
Of de Qashqai een geschikte caravantrekker is, hangt af van de gekozen aandrijflijn. De reguliere aandrijflijnen hebben een trekgewicht tot wel 1800 kilo, waarmee een gemiddelde caravan geen probleem is. De e-Power heeft echter een trekgewicht van slechts 750 kilo. Let dus op welke Qashqai je koopt wanneer je een caravan hebt.
De Nissan Qashqai is 4.42 meter lang, 1,83 meter breed en 1,63 meter hoog. De bagageruimte meet 504 liter, tenzij je de e-Power kiest: deze heeft door de aanwezigheid van het accupakket een iets kleinere bagageruimte van 479 liter.
Nieuw kost de Nissan Qashqai minimaal 38.640 euro voor de Acenta-uitvoering met de handgeschakelde DIG-T 140-aandrijflijn. De prijzen lopen op tot 49.190 euro voor de Tekna Plus-uitvoering, gekoppeld aan de Mild-Hybrid DIG-T 158-aandrijflijn met een automatische versnellingsbak
Tweedehands vind je de Nissan Qashqai vanaf zo'n 18.500 euro voor late exemplaren van de tweede generatie met minder dan 100.000 kilometer op de teller. Vanaf zo'n 20.000 euro stap je in exemplaren van de derde generatie Qashqai met vergelijkbare kilometerstanden. DIt is dan vaak de Acenta-uitvoering. Rijker uitgeruste exemplaren kosten meer geld.
Naast de eerdergenoemde problemen met de CVT-automaat had de tweede generatie Qashqai regelmatig problemen met de accu, die sneller leeg was dan verwacht. Ook de schokdempers vóór slijten snel door het relatief hoge gewicht van de Qashqai. Bij de eerste generatie rekt de distributieketting zich bij de 2,0-liter motoren nog wel eens op. Daarnaast zorgt een lekkende dichting van het panoramadak van de Qashqai er nog wel eens voor dat er water in de kofferruimte loopt.
Nissan modellen met het meeste aanbod
Populaire Nissan Qashqai zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen
