We hebben 1 auto voor je gevonden
Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven
Toen de Opel Ampera in 2012 op de markt kwam, was de keuze in elektrisch rijden nog best beperkt en bestond de keuze vooral uit hybride of plug-in hybride. De Opel Ampera is van de laatste variant, wat betekent dat je hem thuis en op het werk kunt opladen.
Pas na vijftig kilometer elektrisch rijden, schakelt de 1,4-liter verbrandingsmotor bij om te zorgen dat je de plaats van bestemming bereikt. Vooral als je dagelijkse ritjes niet meer dan 50 kilometer bedragen, kun je flink op de brandstofrekening besparen.
Bijzonder aan de Opel Ampera is dat hij bijna altijd elektrisch rijdt. Zodra de accu leeg begint te raken, gaat de benzinemotor aan het werk om de accu weer bij te laden. Dat heeft natuurlijk als voordeel dat je nog steeds naar Zuid-Frankrijk kunt rijden, zonder dat je om de vijftig kilometer aan de laadpaal hoef te staan. Daarmee verdwijnt het enige nadeel van elektrisch rijden: je hoeft niet bang te zijn dat je zonder stroom komt te zitten. Na die vijftig kilometer begint de portemonnee wel harder leeg te lopen. Met een verbruik van 1:13 is de Opel Ampera op benzine bepaald geen zuinigheidswonder. Dat heeft deels te maken met het gewicht van de Ampera dat uitkomt op 1.635 kilo. Twee aandrijfconcepten in één auto kost dus wat kilo’s. Hoe duur je uiteindelijk uitkomt, is sterk afhankelijk van het gebruik van de Ampera. Daarbij komt nog eens dat het een prima rijdende auto is. De techniek is goed doordacht en ook het accupakket heeft een lange levensduur. Daarbij heeft hij ruimte genoeg aan boord, zitten ook de achterpassagiers comfortabel en is er voldoende bagageruimte.
De Ampera heeft twee elektromotoren, die samen een vermogen leveren van 150 pk en een koppel van 370 Nm. Dat is meer dan genoeg om overal vlot vooruit te komen. Dankzij de elektrische aandrijving gaat dat ook nog eens heel soepel en je kunt kiezen uit verschillende aandrijfinstellingen: Normal, Sport, Mountain en Hold. Die eerste twee spreken aardig voor zich, bij Mountain wordt de accu bij afdalingen wat meer bijgeladen, zodat je bergop altijd het voordeel van voldoende elektrokracht hebt. Hold kun je inschakelen als je de accu maximaal opgeladen wilt houden, bijvoorbeeld wanneer je een gebied binnenrijdt waar je uitsluitend elektrisch mag rijden. Handig, gezien de steeds strengere milieuregels in steden. Qua uitrusting heb je met een Opel Ampera weinig te klagen. Standaard is deze plug-in hybride voorzien van een prima audiosysteem met navigatiesysteem, een parkeerhulpsysteem met achteruitrijcamera, cruise control, airco en lichtmetalen wielen. Een leuk detail is dat de Opel Ampera is oorspronkelijk ontwikkeld door Chevrolet in de Verenigde Staten. Daar merk je verder weinig van, behalve aan de vier flinke bekerhouders, waar ook de grootste maat milkshakes in passen. Goed om je eigen brandstofvoorraad op peil te houden dus.
Opel modellen met het meeste aanbod
Populaire Opel Ampera zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen