We hebben 2.299 auto's voor je gevonden

Alleen auto’s van erkende BOVAG bedrijven

Mazda
Basisgegevens
Brandstof
Staat
EV/Hybride eigenschappen
Plugin Hybride
Eigenschappen
Transmissie
Carrosserie
Kleur
Energielabel
Garantie & zekerheden
Garantie
Extra zekerheden
Techniek
Opties
Ventilatie en verwarming
Infotainment
Zichtbaarheid
Exterieur
Comfort
Veiligheid
Interieur
Overige filters
Import voertuig
Voertuigsoort
Pagina
  • ...

Mazda occasions en nieuwe Mazda bij viaBOVAG.nl

Mazda is een Japanse autoproducent, opgericht in 1920, die eerst werktuigmachines maakte. In 1931 produceert Mazda zijn eerste vervoermiddel, de Mazda-Go, een soort riksja. De merknaam is afgeleid van zowel Ahura Mazda, een West-Aziatische god van de wijsheid, als de achternaam van merkoprichter Jujiro Matsuda. In het Japans wordt ‘Mazda’ ook uitgesproken als ‘Matsuda’. Sinds 1967 zijn Mazda modellen te koop in Nederland en vooral vanaf de jaren ’80 groeide het merk flink op de Europese markt.

Mazda staat bekend als een merk dat het op technisch vlak vaak net even anders doet. Mazda is bijvoorbeeld een van de weinige automerken die modellen met een wankelmotor heeft, zoals de Mazda RX-8, een sportcoupé met bovendien vier portieren in plaats van de gebruikelijke twee. De naam Skyactiv Technology duidt op zuinige motoren zónder turbo maar met een (voor de huidige tijd) tamelijk grote cilinderinhoud. Concurrenten van Mazda zijn dan ook merken zoals Volkswagen, Nissan, Toyota, Peugeot, Citroën en Skoda.

Populaire Mazda-modellen: CX-5, 3, CX-3, 2, 6, MX-5 en 5

Mazda heeft een uitgebreid modellengamma, dat vrijwel alle marktsegmenten dekt. Het Japanse merk brengt bijvoorbeeld zowel compacte als grote modellen uit en alles wat daar tussen zit. De Mazda 2 en Mazda 3 zijn populaire compacte drie- of vijfdeurs hatchbacks met achterklep. De Mazda 6 is een middenklasse auto en afhankelijk van de modelgeneratie leverbaar als liftback, sedan of extra ruime stationwagen. Mazda heeft ook SUV-modellen met een hogere zit. De compacte Mazda CX-3 en de middelgrote Mazda CX-5 bijvoorbeeld, of de grote Mazda CX-60. Met modellen zoals de Mazda Premacy en de Mazda 5 wordt ook de familie-MPV niet vergeten, al raken beide modellen inmiddels wel wat op leeftijd. Op dit moment populaire Mazda modellen zijn onder meer:

Mazda MX, CX en RX serie

Bij Mazda kan je aan de typenaam van de auto’s vaak zien wat voor soort model het is. Is de typenaam alleen een cijfer, dan gaat het vaak om een traditioneel model zoals een hatchback, sedan of stationwagen. Onder de naam Mazda MX zijn in de loop der jaren verschillende sportieve modellen geleverd, waarvan de compacte roadster Mazda MX-5 de meest bekende is. Met zijn achterwielaandrijving, sportieve rijeigenschappen en relatief betaalbare prijs weet de Mazda MX-5 al sinds 1989 vele liefhebbers voor zich te winnen. Sterker nog, de Mazda MX-5 is de bestverkochte tweepersoons cabriolet wereldwijd!

De Mazda CX-modellen zijn de SUV’s en crossovers van het merk, waarvan de compacte Mazda CX-3 en de middelgrote Mazda CX-5 het meest populair zijn. Tegenwoordig hebben de meeste Mazda CX-modellen een dubbel nummer in de typeaanduiding, voor extra onderscheid met de traditionele modellen. In de vorm van de Mazda CX-9 had het merk lange tijd ook een grote zevenpersoons SUV. Inmiddels is dat stokje overgenomen door de Mazda CX-60 en Mazda CX-80.

Dan zijn er nog de Mazda RX-modellen. Net als bij de Mazda MX-modellen gaat het bij de Mazda RX-modellen om sportieve auto’s, maar deze onderscheiden zich met hun rotatiemotor. De meest bekende Mazda RX modellen zijn de Mazda RX-7 en de iets hoger gepositioneerde en modernere Mazda RX-8 . In beide gevallen gaat het om sportcoupés. De Mazda RX-7 is de oudste modellijn, die verdeeld over meerdere modelgeneraties liep van 1978 tot en met 2002. De Mazda RX-8, geproduceerd van 2003 tot en met 2012, weet zich nog extra te onderscheiden doordat hij twee kleine achterdeurtjes heeft, waarmee het een vierdeurs coupé is. Deze extra achterdeurtjes scharnieren naar achteren en bieden gemakkelijker toegang tot de achterbank.

Mazda rotatiemotor

Zoals gezegd onderscheidt Mazda zich soms met technologisch afwijkende keuzes. Zo is het een van de zeer weinige en in de afgelopen decennia zelfs het enige merk dat zich bezighoudt met rotatiemotoren, ook wel bekend als wankelmotoren. Een rotatiemotor is een type brandstofmotor waarbij een driehoekige rotor draait in plaats van dat zuigers op en neer bewegen. Dit zorgt voor een compact ontwerp met weinig bewegende delen, wat de motor licht en krachtig maakt. Mazda heeft deze motor vooral beroemd gemaakt met modellen zoals de Mazda RX-7 en Mazda RX-8, die bekend stonden om hun hoge prestaties en unieke motorgeluid. Mazda blijft experimenteren met deze motor in nieuwe concepten. Zo wordt een rotatiemotor gebruikt in de elektrisch aangedreven Mazda MX-30. De rotatiemotor doet dan dienst als zogenaamde range-extender, ofwel generator voor de levering van stroom aan de elektromotor.

Hybride Mazda modellen

Mazda introduceerde pas in 2022 modellen met een hybride-aandrijflijn. De eerste was de Mazda CX-60, een vrij grote SUV. In 2024 verscheen in de vorm van de Mazda CX-80 een verlengde versie van dit model. Beide Mazda SUV-modellen zijn leverbaar met een plug-in hybride aandrijflijn. Deze hybride Mazda-modellen kunnen tot enkele tientallen kilometers volledig elektrisch rijden. Een alternatief soort hybride is de Mazda CX-30 R-EV. Bij dat model worden de wielen altijd elektrisch aangedreven en doet de brandstofmotor alleen dienst als generator om de elektromotor van extra stroom te voorzien. Door de aanwezigheid van de brandstofmotor wordt de Mazda CX-30 R-EV echter gezien als een hybride, ondanks dat de aandrijving van de wielen altijd elektrisch is. Het is immers nog steeds nodig om te tanken. ‘Gewone’ hybrides, zonder stekker, heeft Mazda niet.

Elektrische Mazda modellen

Mazda heeft vrij lang gewacht met het betreden van de markt voor volledig elektrische auto’s. Dat gebeurde in 2020 met de introductie van de Mazda CX-30, een compacte SUV. De Mazda CX-30 onderscheidt zich van andere elektrische auto’s met een eigenzinnige vormgeving en een relatief kleine batterij. Dat zorgt ook voor een relatief korte actieradius. Dat is een weloverwogen keuze. Mazda vind het niet nodig om de auto van een grote en zware batterij te voorzien, aangezien de gemiddelde automobilist slechts enkele tientallen kilometers per rit rijdt en dus genoeg heeft aan een relatief beperkte actieradius. De kleinere batterij bespaart dan zowel gewicht als grondstoffen.

Toekomstplannen en verwachtingen voor Mazda

Hoewel Mazda wat terughoudend is op gebied van volledig elektrische modellen, wil het merk de komende jaren wel diverse geëlektrificeerde modellen introduceren. Daar zitten ook veel hybrides en plug-in hybrides bij, naast volledig elektrische auto’s. Mazda streeft vooral naar een combinatie van rijplezier en duurzaamheid in al zijn toekomstige voertuigen.

De zekerheden van viaBOVAG.nl

De zekerheden van viaBOVAG.nl

BOVAG Zekerheid
BOVAG Omruilgarantie
Heldere all-in prijzen