Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Renault Twingo.
De lay-out van een kleine auto is meestal eenvoudig, met een motor voorin die de voorwielen aandrijft, een compact interieur en een kleine kofferbak. Hiervan afwijken kost geld en dat is beslist niet gebruikelijk en bovendien ook onwenselijk bij de ontwikkeling van een stadsauto. Maar met de hulp van Smart kon Renault wel met een onconventioneel nieuw autootje op de markt komen. De Twingo deelt zijn platform namelijk met de Smart ForFour , waardoor dit een auto is met de motor achterin (onder de vloer van de bagageruimte) die de achterwielen aandrijft. Het idee hierbij is dat er meer ruimte ontstaat voor het interieur zonder de botsveiligheid te beïnvloeden. Door die motor achterin is de vloer van de bagageruimte hoger en is er geen tildrempel. Hierdoor laten de boodschappen zich eenvoudig naar binnen schuiven. Als je de achterbank neerklapt ontstaat er een vlakke vloer. Zelfs de passagiersstoel kan neergeklapt worden zodat je ook langere voorwerpen kunt meenemen. Keerzijde is dat de kofferbak met alle stoelleuningen rechtovereind kleiner is dan bijvoorbeeld die van concurrent Seat Mii . Het weggedrag van de Twingo is niet erg verfijnd; op snelheid heeft hij last van iets te veel windgeruis en bandenlawaai en ook het veercomfort laat te wensen over. De Hyundai i10 rijdt wat dat betreft prettiger en is beter geschikt voor een rit via de snelweg. De handgeschakelde versnellingsbak in de Twingo is ook een beetje hakerig en niet zo soepel als die van de Volkswagen Up! De bekrachtigde besturing is ook niet de sterkste kant van de Twingo. Hij voelt wat vaag aan en geeft op snelheid weinig vertrouwen. Daarentegen blijven de carrosseriebewegingen wel goed onder controle en is er voldoende grip. De Renault Twingo GT beschikt over een straffer sportonderstel; dat doet het rijcomfort geen goed en daarom kan die versie maar beter gemeden worden.
De basismotor 1.0 SCe 70 is met een gecombineerd verbruik van 1 op 23,8 redelijk zuinig maar niet bijster vlot. De 0.9 TCe met turbo en 90 pk doet het wat dat betreft beter en scoort met een verbruik van 1 op 23,2 nauwelijks slechter. Een automaat doet het verbruik stijgen naar 1 op 19,2 voor de 1.0 en 1 op 20,8 voor de 0.9. De vlotte GT levert dankzij zijn vermogen van 110 pk uitstekende prestaties, maar komt op een liter brandstof ook niet veel verder dan 19 kilometer.
Ondanks de kleine draaicirkel en grote buitenspiegels van de Twingo kun je zijn lichtmetalen wielen maar beter controleren op beschadigingen door stoeprandjes en zijn bumpers op krassen. Parkeersensors zijn namelijk enkel standaard op de GT. Het interieur kan worden besteld in een vrij lichte kleur die echter vuilinwerking niet lang weet te verbergen. In het interieur zitten ook veel harde, weinig krasbestendige kunststoffen die weliswaar gemakkelijk schoon te maken zijn, maar die ook snel beschadigd raken door schoenen of sieraden.
Een van de meest voorkomende problemen bij de Twingo zijn piepjes en rammeltjes in het interieur. Die kunnen veroorzaakt worden door een los paneel dat terug op zijn plaats moet worden gedrukt, maar het is ook heel goed mogelijk dat de hulp van een Renault-dealer moet worden ingeroepen om het probleem op te lossen. Er zijn een aantal terugroepacties geweest met betrekking tot de achterspoiler die zonder enige vooraankondiging kan losraken. Er was ook een probleem met het loskomen van de buitenhuid van de motorkap vanwege een slechte lijmsoort die in de fabriek is gebruikt. Informeer bij de Renault-dealer of uw potentiële aankoop voor deze terugroepacties terug naar de garage is geweest.
Het gamma begint bij de Renault Twingo Authentique , die echter wat karig is uitgerust. De Expression heeft zaken als dagrijverlichting, een DAB-radio, Bluetooth, Hill Start Assist, elektronische stabiliteitscontrole, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bediende voorruiten. Maar het meest aantrekkelijke uitrustingsniveau heet Dynamique, aangezien dit cruise control, mistachterlichten en een lederen stuurwiel toevoegt. Daarnaast zijn er verschillende tijdelijke versies geweest die elk weer specifieke uitrustingen hebben. De GT wordt geleverd met 17-inch lichtmetalen velgen, twee uitlaten, deuren met 'Renault Sport'-opschrift en, als klap op de vuurpijl, een metalen pookknop. GT-modellen zijn echter alleen de moeite waard als je echt de krachtigere 110 pk 0,9-liter motor wilt. Deze GT rijdt verder niet per se beter of leuker en kost bovendien meer in aanschaf. De 1,0-liter driecilinder instapper produceert slechts 70 pk. Dat betekent dat je flink aan de bak moet om er een beetje vlot mee vooruit te komen. Dan kun je beter op zoek gaan naar de 0,9-liter motor met turbocompressor, die het tot een vermogen van 90 pk schopt.