We hebben 2 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Begin jaren zeventig mocht Moto Guzzi aan de Amerikaanse politie in Californië de nieuwe dienstmotorfietsen leveren. Dat was nogal wat. De Amerikaanse overheid die het grote Harley-Davidson passeerden en kozen voor een kleine fabriek uit Italië. Voor Moto Guzzi was het een droom van een deal. De belangrijkste reden van deze overwinning had Moto Guzzi aan zichzelf te danken. De Amerikanen wisten van hun Italiaanse collega’s hoe snel en betrouwbaar de Guzzi’s waren. Ook de prestaties en wendbaarheid waren beter dan wat Harley-Davidson kon leveren. De veel lagere prijs hielp ook. Op basis van de V7 Special bouwde Guzzi de Ambassador 750 en Eldorado 850 voor de Amerikanen. Later maakte Moto Guzzi ook een tweezitter-model voor de gewone markt. De naam: Moto Guzzi California.
De eerste generatie California was feitelijk een Eldorado met chromen spatborden en een tweepersoonszadel. Het motorblok was de dwarsgeplaatste V-twin die in 1964 voor het eerst in het frame van de V7 werd gehangen. Diezelfde cilinderopstelling wordt overigens nog steeds voor alle Moto Guzzi’s gebruikt. De V-twin-opstelling zorgt dat de Guzzi’s relatief trillingvrij lopen en het geluid is erg populair bij fans in alle landen. Voor de California werd het nieuwe V7 Special motorblok met 757 cc gebruikt. In 1973 volgde het verbeterde ‘T3’-model, met het fantastisch sturende Tonti-frame. Ben jij ook een fan van de Moto Guzzi California? Op viaBOVAG.nl staan elke dag nieuwe occasions, hier vind je misschien wel de Moto Guzzi California van je dromen.
Voor de tweede generatie California’s werd een 1000cc-motorblok gekozen. In grote lijnen was de motor zeer vergelijkbaar met de eerste serie. Het had een comfortabele, rechte zitpositie waarbij de handen vanzelf op het hoge en brede stuur vielen. De hak-teenschakeling roerde soepel door de vijf versnellingen. Pittig bochtenwerk was mogelijk zonder de scharnierend opgehangen treeplanken aan de grond te rijden. Het uitstekend werkende geïntegreerde remsysteem werd vooral met de voetrem bediend. De Cali II is uiteraard verouderd maar nog altijd een betrouwbare, comfortabele motor die geschikt is om de hele wereld rond te rijden.
In deze periode werden custom motoren erg populair en de California III volgde de mode. De zitpositie veranderde van klassiek-rechtop naar custom-onderuit. De grotere balhoofdhoek diende om de rechtuit-stabiliteit te verbeteren. Het motorblok bleef 1000 cc groot, het vermogen bleef ongeveer 65pk, de tank bleef 25 liter. De Cali III werd wel wat zwaarder.
De California kreeg vanaf 1994 een motorblok met een inhoud van 1064 cc. De custom-stijl bleef, maar verder werd alles volledig herzien. Het motorblok, maar ook de versnellingsbak, het frame en de elektronica werden vanaf dit model sterk verbeterd. Hij was ook verkrijgbaar met een ‘iniezione’, met brandstof-injectie dus. Vanaf 1997, met de komst van de EV (Evolutione) modellen, werd de carburateur in de ban gedaan. Dit gebeurde onder druk van de strengere milieu-eisen. Opnieuw werd de motor op veel punten herzien en verbeterd. De California 1100-varianten zijn uitgebracht in verschillende uitvoeringen, van zeer kaal (Jackal, Bassa, Stone) tot zeer exclusief en van stoer (Aquila Nera) tot prachtig klassiek (Vintage). Voor het 80-jarige bestaan van Moto Guzzi bracht men de gelimiteerde EV 80 Poltrona uit, een zeer apart model met roodbruin leren koffers, zadel en handvatten. Ter ere van het negentigjarig jubileum bracht Moto Guzzi de California 90 uit. Dit waren de laatste 1100 cc California’s, in gelimiteerde aantallen. De ‘90’ werd uitgebracht in een fraaie diep oranje-witte kleurstelling en als California Vintage in zwart met witte accenten. Klassieke styling of niet, onderhuids zijn dit moderne en betrouwbare motoren.
In 2012 groeide het blok naar 1400 cc. De imposante California 1400 werd zeer goed ontvangen, al was er wat twijfel over de grondspeling. De motor was langer en meer cruiser dan ooit. Het vermogen was flink gegroeid (ca. 97 pk) en de trekkracht ook (118 Nm). Al die power is aanwezig vanaf een zeer laag toerental. Schakelen gebeurde nu met een 6-speed versnellingsbak. De 1400 is uitgebracht in verschillende uitvoeringen, met en zonder koffers. Naast modellen als de Touring en de Custom, bracht Moto Guzzi ook de futuristische MGX-21 Flying Fortress op de markt, een zeer eigenzinnige en unieke afgeleide van de California-serie.
In Europa heeft Moto Guzzi een grote schare fans. Het zijn waardevaste motoren voor liefhebbers. Grote concurrenten zijn Harley-davidsons en de nieuwe Indians , maar ook de grote cruisers en toerbuffels uit Japan. Denk maar aan de Honda Shadow en Goldwing. Suzuki had de Intruders en Kawasaki de Vulcans. Yamaha koos voor de exclusieve Star-lijn. In Europa maakt Triumph ook cruisers en zelfs BMW heeft er een gehad: de R1200C. Natuurlijk geldt voor elke motorfiets dat over smaak niet valt te twisten. De perfecte motor kies je net zo goed met je hart als met je hoofd, ook op viaBOVAG.nl.
De Moto Guzzi California heeft een onwaarschijnlijk lange successtory. Het model is vrijwel onafgebroken geproduceerd gedurende bijna vijftig jaar. Alle modellen waren ook in Nederland zeer geliefd. Kom regelmatig kijken op viaBOVAg.nl of jouw perfecte Moto Guzzi California occasion al te koop staat.
Moto Guzzi modellen met het meeste aanbod
Populaire Moto Guzzi California zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort
Aantal zitplaatsen