We hebben 30 motoren voor je gevonden

Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck

Indian
Basisgegevens
Motorinhoud
Vermogen
Acceleratie (0-100 km/u)
Topsnelheid
Eigenschappen
Staat
Transmissie
Garantie & zekerheden
Kleur
Opties
Overige filters
Pagina

Tweedehands Indian kopen

Wil je een tweedehands Indian motor kopen? Kende je het merk al, of wil je er eerst meer over weten? Je bent bij viaBOVAG.nl op de juiste plaats. Vrijwel iedereen kent de Indian motorfietsen; het is ‘dat andere Amerikaanse motormerk’. Ongeacht de persoonlijke motorsmaak, men is het er meestal wel over eens dat Indians ‘mooi’ en ‘bijzonder’ zijn. De magische aantrekkingskracht van een klassiek, zeg maar legendarisch merk gaat blijkbaar nooit verloren. Na de oprichting in 1901 bouwde Indian een stevige reputatie op als producent van snelle, handelbare motorfietsen. In de eerste dertig jaar van haar bestaan werden er veel wedstrijden gewonnen op een Indian. Ondanks sommige revolutionaire technische ontwikkelingen kon Indian haar positie als een van de marktleiders in Amerika niet vasthouden. Slechte beslissingen van het management zorgden voor geldgebrek en na de Tweede Wereldoorlog zakte de productie volledig in. Na 1953 is er eigenlijk geen ‘echte’ Indian meer geproduceerd. De meeste Indians uit die periode zijn onder licentie gebouwde lichte motoren. Veel modellen uit die periode droegen weliswaar de naam Indian, maar onderhuids ging het vaak om een mengsel van andere merken. Door het uitblijven van nieuwe modellen stierf de belangstelling langzaam weg, Indian werd vooral een legendarische naam uit het verleden. Het inzakken van de Europese motorfietsmarkt in de jaren zestig zorgde dat klassieke Indians en Harleys soms in het café voor een fooi werden verkocht.

Indian nieuw leven ingeblazen

In de jaren negentig ontstond er een opvallende trend; oude merknamen werden opnieuw op de markt gebracht. Triumph en ook Indian vallen onder die ‘gereanimeerde’ motormerken. Dit ging niet altijd zonder slag of stoot, omdat het niet altijd duidelijk was wie de rechten op de merknamen bezat. Alleen al tussen 1994 en 2011 wisselde de merknaam Indian wel drie keer van eigenaar. Pogingen om Indian nieuw leven in te blazen hadden ook last van het feit dat potentiele klanten eerst wilden zien of deze nieuwe Indians hun stevige prijs wel waard waren. Het vertrouwen in het merk moest eerst hersteld worden.

Polaris eigenaar van Indian

Het Amerikaanse Polaris Industries inc. is tegenwoordig eigenaar van de merknaam Indian. Polaris maakt onder andere de andere Harley-davidson concurrent: de Victory motorfietsen. Onder de naam Indian Motorcycles bouwt men klassiek ogende Indian motorfietsen. Onderhuids zijn deze motoren echter helemaal van deze tijd. De afgelopen jaren is het merk weer stevig in het zadel en snoept het gestaag marktaandeel weg bij Harley-Davidson. Daarbij maken ze goed gebruik van het historisch besef van haar klanten. Niet voor niets zetten ze de bijna mythische namen uit de jaren twintig, zoals Scout en Chief, weer trots op de tanks van de nieuwe modellen. Hoewel deze nieuwe lichting in technisch opzicht mijlenver verwijderd is van die eerste naamdragers, is het een slimme zet van Indian. Wie voor een Indian kiest, doet dat niet alleen maar voor het uiterlijk.

Indian modellen zijn collectors items

Wie een tweedehands Indian wil kopen, vindt meestal zeer goed onderhouden motorfietsen. De liefhebbers van customs zijn doorgaans geen kilometervreters, al zijn er uitzonderingen, en de nog jonge Indians hebben doorgaans een lage kilometerstand. De nieuwe motoren zijn behoorlijk prijzig en ook tweedehands niet echt goedkoop. Indian motor occasions blijven dus behoorlijk exclusief. De tweedehands motorfietsmarkt voor Indians is nog niet heel groot. De meeste modellen op de markt zijn gebouwd na 2014. Modellen als de Limited Edition Chief met het S&S Super Stock blok en de Dakota 4-serie (inderdaad, een viercilinder Indian) zul je in Nederland niet veel tegenkomen. Hier bestaat de markt vooral uit bekendere namen als de Chief Dark Horse, de Scout Bobber en de Roadmaster. De echt klassieke Indian modellen zijn collectors items. Deze vind je vooral bij de hierin gespecialiseerde bedrijven, met bijpassende prijskaartjes. De meeste moderne Indians hebben een motorblok van 1133cc of 1811cc. Alle modellen zijn voorzien van een 6-versnellingsbak, wat erg prettig is. Deze zware motoren zijn niet bedoeld voor hoge toeren en traantrekkende snelheden. Nee, deze Indians leveren vooral heel veel trekkracht. Ze zijn vooral goed om rustig op rond te ploffen. Dat je daarbij ook nog eens behoorlijk opvalt, vooral op de grote en luxe Chief-uitvoeringen, is voor de meeste fans van deze motorfietsen geen enkel bezwaar.

Tweedehands Indian kopen

Wil je een tweedehands Indian motor kopen, dan doe je er verstandig aan regelmatig viaBOVAG.nl te bezoeken.

De zekerheden van viaBOVAG.nl

De zekerheden van viaBOVAG.nl

BOVAG Garantie
BOVAG Omruilgarantie
BOVAG Afleverbeurt
BOVAG 40-Puntencheck
Heldere all-in prijzen