Auto3 min

Test Skoda Kodiaq: praktische en zuinige SUV voor het hele gezin

De eerste generatie Skoda Kodiaq was al een publiekslieveling onder grote gezinnen. Ruim, praktisch en degelijk. De nieuwe generatie voegt daar een flinke portie elektrificatie aan toe. Als plug-in hybride kan hij tot 123 kilometer volledig elektrisch rijden. Maar is hij nog steeds zo praktisch?

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp

RijtestAuto
Test Skoda Kodiaq: praktische en zuinige SUV voor het hele gezin

Nóg groter

Net als de eerste generatie is ook de tweede generatie Kodiaq een indrukwekkende verschijning. Met z’n 4,76 meter lengte, 2,13 meter breedte en 1,68 meter hoogte is dit de grootste SUV die Skoda bouwt. Vergeleken met zijn voorganger is hij zes centimeter langer en iets lager, waardoor hij nét wat sportiever oogt.

MHEV of PHEV?

De Kodiaq is er als mild hybrid (MHEV) en als plug-in hybrid (PHEV). Beide maken gebruik van dezelfde 150 pk sterke 1.5-liter TSI-benzinemotor. In de PHEV werkt die samen met een elektromotor, wat resulteert in 204 pk systeemvermogen en 350 Nm aan koppel. Dat maakt de PHEV dus flink krachtiger dan de MHEV. In iets meer dan 8 seconden sprint de Kodiaq met stekker van 0 naar 100 km/u en pas bij 210 km/u houdt hij op met versnellen.

Veel belangrijker: de Kodiaq rijdt soepel, stil en vooral comfortabel. Geen sportieve SUV – en dat wil hij ook niet zijn – maar wel een ideale langeafstandsmachine. Het onderstel is duidelijk afgestemd op waar veel mensen hem voor kopen: het hele gezin comfortabel van A naar B brengen.

Elektrisch rijden

Behalve het stevige vermogen biedt de PHEV nog een groot voordeel: een forse elektrische actieradius. In de bodem ligt een 27,5 kWh accu – goed voor een indrukwekkende 123 kilometer elektrisch rijden (WLTP). In de praktijk is zo’n 100 échte kilometers haalbaar. Wie de Kodiaq regelmatig aan de lader hangt – laden kan met 11 kW aan een AC-paal of met 50 kW bij een DC-snellader – hoeft nauwelijks nog een tankstation te bezoeken.

Interieur: slim, degelijk en vooral heel praktisch

Stap je in, dan voelt alles meteen vertrouwd Skoda. De afwerking is keurig, het infotainmentscherm reageert snel en de belangrijkste functies zijn gelukkig via grote fysieke knoppen te bedienen. Denk aan klimaatregeling, rijmodi en het volume. Ook op het stuur zitten fysieke knoppen – geen lastig te bedienen aanraakgevoelige exemplaren.

Een Kodiaq zou geen Skoda zijn als je niet overal opbergvakken, bekerhouders en andere “Simply Clever”-vondsten tegenkomt, zoals een waterbestendige laadvloer in de bagageruimte. Die kun je na een strandvakantie dus makkelijk afspoelen.

Bagageruimte: nog steeds reusachtig

Over de bagageruimte gesproken, dat was altijd al een van de sterkste punten van de Kodiaq. En dat is nog steeds zo – al is er een kleine kanttekening. Door het accupakket heeft de plug-in hybride een bagageruimte van 745 liter. De mild-hybride biedt 900 liter. In beide gevallen valt er weinig te klagen, maar de MHEV wint het hier van de PHEV.

Wat wel echt anders is: de Kodiaq Plug-in Hybride is er alleen als vijfzitter. De mild-hybride is ook als zevenzitter leverbaar. Voor de caravanrijders: de caravan kan gewoon mee. De PHEV mag tot 1.800 kg geremd trekken.

Concurrenten Skoda Kodiaq

Binnen de Volkswagen Group vist de Kodiaq in dezelfde vijver als bijvoorbeeld de Volkswagen Tiguan en Tayron . En dan zijn er ook nog de Seat Tarraco en Cupra Terramar , die in dezelfde hoek opereren. Andere concurrenten zijn de Kia Sorento , Peugeot 5008 en Opel Grandland.

Conclusie

De nieuwe Skoda Kodiaq bewijst dat je geen concessies hoeft te doen als je groot, comfortabel én zuinig wilt rijden. Met z’n luxe uitrusting, ruime actieradius en slimme gebruiksgemak is dit een echte allrounder voor wie het beste van twee werelden zoekt. Hij is groot, hij is slim en – als je het goed aanpakt – zeer zuinig. De nieuwe Kodiaq PHEV heeft een vanafprijs van 44.990 euro. Bekijk hier het complete aanbod van de Skoda Kodiaq op viaBovag.nl

Technische gegevens testauto (Kodiaq Plug-in Hybride Sportline Business Edition)

  • Motor: 1.5 TSI turbo + elektromotor

  • Systeemvermogen: 204 pk (150 kW)

  • Koppel: 350 Nm

  • Accu: 27,5 kWh

  • Elektrisch bereik (WLTP): tot 123 km

  • Opladen AC: 11 kW

  • Opladen DC: 50 kW

  • 0–100 km/u: 8,4 seconden

  • Topsnelheid: 210 km/u

  • Trekgewicht: 1.800 kg (geremd)

  • Bagageruimte: 745 liter

  • Zitplaatsen: 5

  • Vanafprijs PHEV: 44.990 euro

  • Vanafprijs mild hybrid: 50.990 euro

Bekijk aanbod Skoda Kodiaq

Stel jouw vraag aan Simon

Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!

  1. Gratis adviesgesprek

  2. Experts op het gebied van mobiliteit

  3. We vinden het voertuig dat bij jou past

Simon de Keuzecoach