Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Fiat Grande Punto.
De naam klinkt voor sommigen misschien als een kopje koffie maar geeft ook aan dat het hier om een grotere supermini gaat, met ruimte voor maximaal vier volwassenen en een heel behoorlijke bagageruimte. De auto scoorde vijf sterren in de NCAP-test en afgezien van het instapmodel Active zijn alle uitvoeringen voorzien van zij- en gordijnairbags. De Grande Punto voldoet qua rijgedrag prima, de koets blijft goed onder controle en er is ruim voldoende grip in bochten. Bij lage snelheden is hij wat hard geveerd, waardoor hij op slecht wegdek nerveus kan aanvoelen. Bij een hoger tempo echter wordt het allemaal een stuk beter. Fiat heeft de Grande Punto standaard ruim van extra's voorzien, zoals elektrisch bediende ramen in de voorste portieren, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, cd-speler, ABS en ISOFIX-bevestigingspunten voor een kinderzitje. De rijpositie is weliswaar niet ideaal, maar de bedieningsorganen daarentegen zijn logisch geplaatst.
Koopt u een Grande Punto, dan zal uw bankmanager daar beslist niet ontevreden over zijn. De prijzen voor een tweedehands Grande Punto zijn heel redelijk en bovendien is het een voordelige auto qua brandstofverbruik, verzekering en wegenbelasting. De minst sterke benzineversies halen 1 op 16,9, terwijl de variant met 1.4 turbomotor tussen de 1 op 14,4 en 1 op 15,1 haalt. Beide 1,3-liter dieselmodellen rijden gemiddeld 1 op 22,2, de 1,9-liter scoort 1 op 17,8. Qua onderhoudskosten zijn de dieselmodellen iets goedkoper dan de benzineversies, maar de Grande Punto is duurder in het onderhoud dan concurrenten zoals de Renault Clio en Peugeot 207 .
De lijst met potentiële gebreken is bij de Grande Punto behoorlijk lang. Het interieur lijkt niet heel degelijk in elkaar te zijn geschroefd, want veel dingen rammelen of piepen of vallen soms zelfs spontaan van de auto af. Niet alleen zaken als het handschoenenkastje of deurpanelen, maar ook de hemelbekleding. De portieren kunnen problemen geven omdat ze soms niet goed zijn gemonteerd, zijn gaan hangen of uit de vergrendeling springen. Het deurvergrendelingsmechanisme gaat ook vaak stuk, waardoor mensen niet in hun auto kunnen of er juist in opgesloten raken. Verder worden er gebreken gemeld ten aanzien van de ophanging, remmen en motor en blijkt ook het elektrische systeem gevoelig voor storingen, waarbij defecte knoppen en/of schakelaars niet ongewoon zijn. Er zijn sinds de lancering in 2006 diverse terugroepacties voor de Grande Punto geweest, vanwege problemen die soms niet zonder gevaar zijn, met als belangrijkste storing een defecte stuurinstallatie. In principe werden eigenaren automatisch op de hoogte gebracht van dergelijke terugroepacties, maar het verdient aanbeveling om te checken of hier daadwerkelijk gehoor aan is gegeven.
Hoewel de vijfdeurs modellen makkelijker toegang bieden tot het ruime achtercompartiment, is dit ook bij driedeurs versies geen probleem. Op motorengebied is er ruime keuze. Zo is er een zwakke en luidruchtige 1,0-liter, een 1.4 achtklepper die weliswaar beter maar niet perfect is, en een 1.4 16V die soepel en beschaafd is maar wel hoger in toeren gereden wil worden. Ook zijn er nog de geblazen 1,4-liter T-Jet met 120 pk en een Abarth-versie met 155 pk. Qua dieselmotorisering is er keuze uit een 1,3-liter met 75 of 90 pk en een 1,9-liter met 130 pk. Beide 1.3 versies zijn verfijnd, stil en het overwegen waard, maar de 1.9 heeft last van een fors turbogat. Het is een beetje zoeken naar het juiste model, want Fiat wijzigde de naam Grande Punto in 2009 naar Punto Evo en in 2012 weer naar Punto . Bij deze eerste serie van de Grande Punto waren er van zowel het drie- als vijfdeurs model tal van uitvoeringen leverbaar die allemaal zo hun specifieke uitrusting hebben. Vooral goed kijken dus wat er wel en niet op zit, al waren de Grande Punto’s veelal standaard al voorzien van stuurbekrachtiging, centrale vergrendeling en elektrisch bediende ramen. Luxere varianten zijn ook met airco en lichtmetalen wielen uitgerust. Sportieve varianten luisteren naar namen als Sport en Racing, maar er bestaan ook Abarth-versies .