We hebben 0 motoren voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
De geschiedenis van de VFR800-modellen gaat terug naar 1986. In dat jaar introduceerde Honda de VFR700 en VFR750. Afgezien van de boring en slag van het blok waren dit identieke machines. Na enkele generaties vond Honda het tijd om de serie een grotere cilinderinhoud te geven en de VFR800F werd in 1998 de opvolger. Het succes van de ‘VFR’, zoals alle modellen worden genoemd, werd met deze 800cc-serie verder verlengd. De letters ‘VFR’ betekenen ‘Vee Four Racing’, ofwel een sportief viercilinder motorblok in een V-vorm. Het voordeel van dit type motorblok is dat de soepele vermogensafgifte van een viercilinder wordt gecombineerd met het heerlijke geroffel van een tweecilinder motorblok.
De eerste generatie van de VFR800 was inmiddels al de vijfde generatie van de VFR-familie. De trend om sportieve motoren vanuit de fabriek te voorzien van een volledig omsluitende stroomlijn was eind het einde van de jaren negentig nog niet voorbij. De bescherming van deze sportieve toermotor werd zeer gewaardeerd, ook vanwege de hoge snelheid die moeiteloos kon worden gehaald. Het aangepaste RC45-motorblok maakte de pk-fabriek slanker en compacter dan voorheen. De V4 kon het achter al die beplating wel warm krijgen en daarom was de VFR voorzien van twee radiatoren. Die werden aan de zijkanten geplaatst, achter de stroomlijn. Dit was nodig omdat Honda het blok iets naar voren had gekanteld om het zwaartepunt verder naar voren te brengen. De VFR kreeg 110 pk om mee te spelen en toch kun je met deze zeer krachtige motor niet alleen een topsnelheid van 235 km/u halen, maar net zo gemakkelijk rustig voortpruttelen op een landweggetje. De geavanceerde PGM-brandstofinjectie en het verbeterde Dual-Combined Braking System (dat de voor- en achterrem tegelijk laat werken) zorgen voor een vlekkeloze motorloop, een zeer redelijk benzineverbruik en een stel fantastische remmen. De VFR mag gerust een technisch hoogtepunt van Honda genoemd worden.
Tussen 2002 en 2013 werd de VFR800 VTEC uitgebracht. Bij lagere toerentallen gebruikt de VFR maar 2 van de 4 inlaatkleppen. Bij acceleratie zorgt de VTEC-technologie ervoor dat rond de 6500 toeren een tweede set inlaatkleppen wordt geopend. Dit zou een vloeiender vermogensafgifte tot gevolg hebben. De typische VTEC-brul kan ervoor zorgen dat de berijder wat vaker met plezier dit hogere toergebied opzoekt. Met twee uitlaten onder het zadel, DCBS en optionele ABS en koffers was dit weer een zeer fraaie en complete motorfiets. Vanaf 2014 is de geheel herziene VFR800F te koop. Met een nieuwe stroomlijn en een enkele uitlaat is de motor 10 kg lichter. De radiator zit nu voor het motorblok, zoals bij de meeste motorfietsen. Hierdoor heeft de motor eindelijk de slanke bouw die bij een V4 hoort. De bouwkwaliteit is van de bovenste plank en de betrouwbaarheid is meer dan bewezen.
Hoewel de VFR een sportieve toermotor beweert te zijn ligt de nadruk toch meer op de sportieve eigenschappen. De gebogen zithouding van de berijder is kilometers verwijderd van de ontspannen verticale positie van de oude toermachines en de moderne adventure-bikes. Zeker lange rijders zullen op lange, met lage snelheid gereden tochten hun polsen voelen. Voor vakanties met twee personen is de VFR niet voor iedereen een goede keuze. Hoewel het zadel voldoende comfort biedt, zitten de voetsteuntjes vrij hoog waardoor de zitpositie voor de meeste passagiers waarschijnlijk snel onprettig aanvoelt. Dit wordt versterkt omdat de bestuurder vrij ver voorovergebogen zit. Standaard beschikt de Honda niet over een kofferrek of bagagedrager. De VFR-familie bestaat al ruim dertig jaar. Uit de verkoopcijfers blijkt dat er in Nederland veel VFR-fans rondrijden. Ben jij ook een fan van de Honda VFR800 motoren? Kom regelmatig kijken op viaBOVAG.nl , want hier vind je zeker de Honda VFR800 occasion van je dromen.
Honda modellen met het meeste aanbod
Populaire Honda zoekopdrachten