We hebben 1 motor voor je gevonden
Alle occasions inclusief BOVAG Garantie, Omruilgarantie, Afleverbeurt en 40-Puntencheck
Supermoto’s zijn een beetje de pubers van de motorsport. Nog niet volwassen en vol streken. Luidruchtig en altijd op zoek naar de grenzen van het toelaatbare. De gelijkenissen zijn opvallend groot, en herkenbaar voor de ouders onder de lezers. Maar soms verrast zo’n op de bank liggende, chips kauwende, telefoonstarende puber je ineens met onverwacht diepzinnige opmerking of vriendelijke daad. Dat geeft dan toch nog hoop voor de toekomst.
De Aprilia Dorsoduro 750 is net zo. Je verwacht er geen volwassen eigenschappen van, maar die heeft hij wel. Woon-werkverkeer kan ook met zo’n scheurijzer. Als je wilt kun je er zelfs mee toeren volgens Aprilia , want in hun catalogus staat zelfs een setje koffers voor de Dorsoduro 750.
Aprilia lijkt goed naar het prijswinnende frame van de Suzuki SFV 650 Gladius gekeken te hebben. Dat vakwerkframe was op fraaie wijze verbonden met een tweede frame dat vervolgens met de achterbrug verbonden was. Dezelfde constructie zien we terug op Aprilia’s Dorsoduro en Shiver modellen. Het geheel ziet er licht en sterk uit en dat is het ook. Die Aprilia Shiver is de donor van het motorblok. Het is een vloeistofgekoelde V-twin met 92 pk vermogen en 81 Nm trekkracht. Er zijn zes versnellingen beschikbaar die geselecteerd worden met behulp van een hydraulisch bediende natte-platenkoppeling. De brandstof uit de 12-liter tank wordt via injectie in de cilinders gespoten, tegenwoordig de standaard vanwege de EURO4 emissie-eisen. De motor weegt droog zo’n 186 kilo.
Op de ranke Dorsoduro vind je onverwacht veel techniek terug. Drie rijmodi, instelbare vering, radiale remklauwen en opvallend goede rijeigenschappen. Je verwachtte het waarschijnlijk al een beetje, maar de wendbaarheid is fantastisch en er is meer dan genoeg trekkracht aan boord voor alle omstandigheden. Het lekker brede stuur met de handkappen zorgt dat de ranke motor er toch breed en stoer uitziet. Er is genoeg te bekijken aan de Dorsoduro 750. Zo valt bijvoorbeeld de achterste schokdemper op die á la Kawasaki Versys aan de rechterzijde van de motorfiets zit. De vrijkomende ruimte tussen blok en achterwiel wordt benut door de uitlaten waarvan de opvallende dempers onder het zitje uitsteken. De inkepingen zien eruit als haaienkieuwen en de afwerking van de achterzijde is ook verder erg strak. De motor staat voor en achter op 17 inch wielen. De Aprilia vierzuiger-remklauwen zijn radiaal opgehangen bij de twee 320 mm grote remschijven. Achter zit een remklauw met een zuiger in een 240 mm remschijf. De remmen zijn goed te doseren en doen hun werk naar behoren.
Vanaf 2008 werd ABS beschikbaar als optie voor de Dorsoduro 750. De grootste verandering is eigenlijk de overgang naar grotere cilinders wat resulteerde in de Aprilia Dorsoduro 900.
Voor Supermoto’s kun je, naast Aprila’s eigen SXV550, ook een model van een andere Italiaan kiezen: Ducati’s Hypermotard 796 en 939 zijn uitstekende speelkameraadjes voor de Aprilia. Andere Europese motoren in deze klasse zijn de KTM 625 SMC en 640 SM. De Husqvarna SM450R en 701 zijn goede alternatieven. Als je wat vaker ook het terrein in wilt en nog een Husaberg FS650E kunt vinden, dan is die ook de moeite waard, ook al is het merk door KTM overgenomen. Een Japans alternatief is bijvoorbeeld de Suzuki DR-Z400SM.
Als er een tweedehands Aprilia Dorsoduro 750 op je wensenlijstje staat, dan moet je zeker even op viaBOVAG.nl komen kijken. Hier vind je vast een mooie occasion!
Aprilia modellen met het meeste aanbod
Populaire Aprilia Dorsoduro 750 zoekopdrachten
Carrosserie
Kleuren
Brandstof
Transmissie
Staat
Voertuigsoort