Eindelijk een nieuwe elektrische auto uitzoeken

Nieuwsgierig? Lees de ervaringen van Marcel uit Apeldoorn

Het was tijd voor een nieuwe auto

Ik had al eerder elektrisch gereden (van 2016 t/m 2019) en het aanbod is sindsdien flink gegroeid en verbeterd. De BMW i3 die ik toen reed had me al gewonnen voor elektrisch rijden, ondanks z'n nogal beperkte range. Ik wist daarom al dat ik met een range van minimaal 250 km uit de voeten zou kunnen in combinatie met een laadpunt aan huis en een setje laadpassen voor onderweg. Dat mijn nieuwe auto een elektrische auto zou worden stond daarom al vast. Dan volgt een waaier aan keuzes om te maken, van budget tot kleur, van wat te doen met mijn huidige auto tot waar en hoe verzeker ik 'm? Wat bij elektrische auto's nog wel eens onderbelicht blijft is waar je met thuis opladen mee te maken krijgt. Ik deel mijn ervaring met je. Die is nog niet compleet: volgens planning wordt het laadpunt komende week geïnstalleerd. De auto (een BMW i4) volgt een paar weken later. 

Een blij persoon springt een gat in de lucht
De Veluwe

Praktische zaken

Met een eigen oprit kan ik kiezen voor een laadpunt thuis. Dat is sowieso een praktisch voordeel. Met een geschatte realistische range van 450 kilometer (590 volgens de WLTP) en gemiddeld zo'n 3.000 km per maand hoef ik waarschijnlijk nog geen 5 keer per jaar onderweg op te laden. 

Maar de keuze voor een eigen laadpunt had meer voeten in aarde dan ik had verwacht. Dat was vooral omdat mijn huisaansluiting nog niet geschikt was. 

Hoe zit dat?

Daarvoor begin ik aan de kant van de auto. Die heeft een accu van circa 80 kWh. Met mijn rittenpatroon gebruik ik daar op een doorsnee dag minder dan de helft van: zeg 36 kWh. Op zo'n doorsnee dag ben ik waarschijnlijk voor 23:00 uur thuis en heb ik de auto om 7:00 uur de volgende ochtend weer nodig. Dan heb ik dus 8 uur om de accu weer vol te krijgen, met een laadsnelheid van gemiddeld 4,5 kWh/uur. En voila: mijn laadbehoefte heb ik vastgesteld op 4,5 kWh/uur. 

Volgende stap: de laadcapaciteit van mijn huisaansluiting. Die begint met het vaststellen van de zogenaamde "aansluitwaarde", die je op kunt vragen bij je netbeheerder. In mijn geval Liander. Mijn aansluitwaarde was 1x40A. Wat betekent: een 1-fase aansluiting van maximaal 40 Ampere. Zoals 3x25A een 3-fase aansluiting van maximaal 25 Ampere is. Het aantal fasen bepaalt hier de laadcapaciteit. Zonder op de technische onderbouwing in te gaan: bij 1-fase kun je maximaal 3,7 kWh/uur afleveren aan de auto, bij 3-fase maximaal 11 kWh/uur. 

Man gaat opladen
Man bij Meterkast

Wie doet wat?

Ik had hier kunnen kiezen voor een laadpunt op basis van 1 fase. Dan zou ik in een nacht van 8 uur maximaal 29,6 kWh bij kunnen laden: genoeg voor zo'n 160 km, ruim voldoende voor vrijwel elke dag. Ik heb vastgehouden aan mijn minimum van 4,5 kWh/uur, wat betekent dat ik mijn huisaansluiting aan moet passen naar 3 fasen. "Verzwaren" noemt de netbeheerder dat. Eigenlijk zijn dat 2 aanpassingen: de elektriciteitsmeter zelf moet vervangen worden om het hogere vermogen door te kunnen laten en de stoppenkast moet worden uitgebreid om dat aan te kunnen. En geen 'one-stop-shopping' hier: de netbeheerder is de enige die aan de meter mag zitten, maar voor de stoppenkast verwijst die je door naar een installateur. 

De volgorde doet er daarbij toe: de netbeheerder vervangt de meter pas nadat de stoppenkast is aangepast. De stoppenkast had ik binnen een week geregeld. Voor de meter heb ik in juni opdracht gegeven, die begin november gepland staat in verband met beperkte beschikbaarheid van bepaalde onderdelen. 

Het laadpunt

Dan heb je de aansluiting, maar nog steeds geen laadpunt. Daarvoor biedt elke leverancier je gelukkig wel goede hulp. Ik heb er meerdere bekeken, waaronder CoolBlue, 50five en Eneco (die een overeenkomst met BMW hebben). Allemaal helpen ze je om het traject vanaf je meterkast tot de plek van je laadpunt in kaart te brengen en krijg je een offerte die daar op aansluit. In mijn geval wordt het laadpunt aan de buitenmuur bevestigd en loopt de voedingskabel door de kruipruimte naar de meterkast. 

Het kwam toevallig zo uit dat de vervanging van de meter en de installatie van het laadpunt op dezelfde dag gepland werden. Ik vond dat nog wel spannend (lopen ze elkaar niet in de weg?), maar het ging prima: de meter was voor 10 uur vervangen, het laadpunt is 's middags aangesloten.

Over laden gesproken

De aansluiting nog even samengevat in volgorde van de stappen:

Bepaal de benodigde capaciteit (in mijn geval: 11 kWh/uur). Is deze hoger dan je aansluitwaarde dan geldt het volgende:

  1. 1.

    Stoppenkast uitbreiden voor drie fasen (installateur, circa € 200)

  2. 2.

    Meter verzwaren naar drie fasen (netbeheerder, circa € 300)

  3. 3.

    Laadpunt leveren & installeren (leverancier/installateur, circa € 1.500)

Elektrisch autoladen

Is elektrisch rijden ook iets voor jou?

Klik dan op de button en ontdek het aanbod van elektrische auto's op viaBOVAG.nl.