Auto3 min

Zakelijke lease in 2025: nú elektrisch rijden loont

Een nieuwe auto rijden zonder grote investering, zorgen over onderhoud of gedoe met doorverkopen? Voor veel ondernemers en werknemers is zakelijke lease een aantrekkelijk alternatief voor het kopen van een auto. In 2025 biedt zakelijke lease opnieuw kansen, zeker als het gaat om elektrisch rijden. Want wie dit jaar instapt, profiteert nog van het verlaagde bijtellingspercentage van 17%.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp

Gesponsorde contentAutoFinancieelLease
Zakelijke lease in 2025: nú elektrisch rijden loont

Wat is zakelijke lease?

Zakelijke lease is een populaire vorm van leasen waarbij een auto via het bedrijf wordt geleased. Dat kan via verschillende constructies:

Operationele lease: De leasemaatschappij blijft eigenaar van de auto. De ondernemer of werknemer betaalt een vast maandbedrag waarin kosten voor onderhoud, verzekering, afschrijving en wegenbelasting zijn opgenomen.

Financial lease: Hierbij wordt de auto als investering gezien. De auto komt op de balans van het bedrijf te staan en wordt na afloop van het contract eigendom van de ondernemer.

Elektrisch rijden: de voordelen voor zakelijk leasen

Elektrische auto's hebben in Nederland een aantal voordelen ten opzichte van auto's op benzine of diesel, zeker voor zakelijke rijders. De belangrijkste voordelen op een rij:

Lagere bijtelling: In 2025 geldt nog een gereduceerde bijtelling van 17% voor elektrische auto’s, over een maximale cataloguswaarde van 30.000 euro.

Lagere gebruikskosten: Laden is doorgaans goedkoper dan tanken. Zeker bij zakelijk gebruik kan dat flink schelen in de kilometers.

Minder onderhoud: Elektrische auto’s hebben geen olie, bougies of distributieriem, en ook de remmen slijten minder snel door regeneratief remmen.

Toegang tot milieuzones: In steeds meer steden ontstaan zero-emissiezones, waar alleen elektrische voertuigen nog welkom zijn.

Duurzaam imago: Bedrijven die kiezen voor elektrisch rijden dragen bij aan de verduurzaming van hun mobiliteit, en laten dat ook zien aan klanten en medewerkers.

Het fiscale voordeel van 2025: 17% bijtelling

Bij zakelijke lease rijdt de berijder de auto meestal ook privé. En dat betekent: bijtelling. Wie meer dan 500 kilometer per jaar privé rijdt met de leaseauto, krijgt te maken met een fiscale bijtelling bij het belastbare inkomen.

Sinds 2014 is de bijtelling voor elektrische auto's stapsgewijs verhoogd. In 2025 geldt nog een relatief gunstig tarief: 17% bijtelling over de eerste 30.000 euro van de cataloguswaarde, en 22% over het bedrag daarboven. Maar: dit tarief is alleen nog in 2025 van kracht. In 2026 stopt deze bijtellingskorting en is het tarief gelijk aan dat van auto’s met een verbrandingsmotor.

Wie in 2025 een leasecontract afsluit voor een elektrische auto, behoudt het bijtellingsvoordeel echter tot vijf jaar lang, mits het contract daadwerkelijk in 2025 start. Een belangrijk detail, want: de bijtelling geldt vanaf het moment van toelating (datum eerste tenaamstelling), niet vanaf het moment van bestellen.  

Praktijkvoorbeeld: wat scheelt het?

Een concreet voorbeeld. Stel, je least als ondernemer een elektrische auto van 50.000 euro. In 2025 betaal je dan 17% bijtelling over 30.000 euro = 5.100 euro bijtelling per jaar, en 22% over de resterende 20.000 euro = 4.400 euro. In totaal dus 9.500 euro bijtelling. Dit bedrag telt mee als extra inkomen en wordt belast volgens het tarief van de inkomstenbelasting die voor jou geldt.

In 2026 betaal je 22% bijtelling over het volledige bedrag. Dat komt neer op 22% van 50.000 euro = 11.000 euro bijtelling per jaar. 1.500 euro extra bijtelling per jaar dus.

Zakelijke trends: elektrisch is de standaard

Steeds meer bedrijven stappen over op elektrisch rijden. Niet alleen vanwege de belastingvoordelen, maar ook omdat medewerkers duurzaamheid belangrijk vinden. Een elektrische leaseauto laat zien dat een werkgever met zijn tijd meegaat.

Belangrijke aandachtspunten bij elektrisch leasen

Elektrisch leasen is niet voor iedereen vanzelfsprekend de beste optie. Let goed op of het past bij je dagelijkse ritten en wensen:

Actieradius Past het rijbereik van de auto bij het dagelijkse gebruik?

Laadmogelijkheden Is er op de werkplek of thuis een laadpaal beschikbaar? Zijn snellaadstations onderweg beschikbaar?

Bijtelling bij duurdere modellen Auto’s boven 30.000 euro krijgen deels alsnog het reguliere bijtellingstarief van 22%.

Een goed gesprek met de leasemaatschappij of mobiliteitsadviseur is daarom belangrijk om het juiste model, de juiste looptijd en het juiste contracttype te kiezen.

En hoe zit het met hybride modellen?

Hybride modellen (zoals plug-in hybrides) vallen niet onder het verlaagde bijtellingstarief. Zij kennen net als benzineauto’s een bijtelling van 22%. Ze kunnen wél interessant zijn voor rijders die regelmatig lange afstanden rijden en niet altijd toegang hebben tot een laadpunt. Maar fiscaal gezien is volledig elektrisch in 2025 het aantrekkelijkst.

Fiscaal voordeel

Voor ondernemers en werknemers die overwegen om zakelijk elektrisch te gaan rijden, is 2025 hét moment. Het verlaagde bijtellingstarief van 17% geldt alleen dit jaar nog én blijft vijf jaar geldig - als je auto in 2025 geleverd wordt. Tel daarbij op de lagere gebruikskosten, het duurzame imago en de toekomstbestendigheid, en het plaatje is compleet. Wacht je tot 2026 of later, dan ga je er fiscaal op achteruit. Elektrisch rijden is dan nog steeds aantrekkelijk, maar het fiscale voordeel is verdwenen.