Volkswagen Golf - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 5 min
Bekijk het aanbod

Review van de Volkswagen Golf. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Volkswagen Golf.

Volkswagen Golf

Wat is het voor een auto?

Er zijn maar weinig auto's die een aantrekkingskracht op alle rangen en standen bezitten zoals de Volkswagen Golf die heeft. Met deze zevende generatie heeft VW een auto neergezet die niet alleen weer net zo'n multitalent is als zijn voorgangers, maar zelfs opnieuw een aanzienlijke stap voorwaarts vormt. Om te beginnen is hij leverbaar met een reeks van kleine benzinemotoren met drukvulling die tot onverwacht hoge prestaties in staat zijn en toch heel zuinig met de brandstof omspringen. En dan is er nog het dashboard, dat nu is opgebouwd uit veel hoogwaardigere materialen dan voorheen en een bijna ideale lay-out kent; alle belangrijke knoppen zitten precies op de goede plek. Deze zevende generatie weet ook te imponeren met zijn rijeigenschappen. Hij is comfortabel en koersvast bij elke snelheid, maar schotelt ook onverdund rijplezier voor dankzij zijn goede onderstel en scherpe besturing. Bovendien zijn de meeste versies voldoende rijk uitgerust om vrijwel iedere koper tevreden te stellen. En omdat de Golf zo'n doorslaand verkoopsucces is, is het niet moeilijk een exemplaar te vinden dat aan uw wensen voldoet. Uiteraard heeft dit alles zijn prijs – de Golf kost iets meer dan de meeste van zijn concurrenten. Maar hij biedt nog steeds meer dan genoeg ruimte voor het gemiddelde gezin en wanneer je al zijn pluspunten in beschouwing neemt, kom je al snel tot de conclusie dat hij iedere cent van zijn hogere prijs waard is. In 2017 werd de Golf ingrijpend vernieuwd, met enkele stylingwijzigingen aan de buitenkant, de introductie van een reeks zuinigere motoren, een nieuw infotainmentsysteem plus nog een paar extra uitrustingsniveaus.

Kosten

Even afgezien van de e-Golf en de GTE-versie is de zuinigste versie van de Golf in standaardvorm de 1.6 TDI 105 die volgens officiële verbruikscijfers gemiddeld 1 op 26,1 haalt. In de praktijk zal dat echter dichter bij de 1 op 21 liggen, maar dat is nog altijd een prima waarde. Latere modellen zijn uitgerust met de 1.6 115-variant van deze motor, die gemiddeld 1 op 24,3 loopt. De zuinigste versie van de 2,0-liter dieselmotor haalde in officiële tests 1 op 24, maar in de praktijk zal dat eerder rond de 1 op 19 schommelen. Ook de benzinemodellen springen spaarzaam met de brandstof om. De 1,0-liter en 1,2-liter turbomotoren halen op papier ongeveer 1 op 20, hetgeen in de praktijk neerkomt op een verbruik van rond de 1 op 16. En zelfs de GTI met 2.0 turbomotor haalt nog 1 op 12,5. Ook de onderhoudskosten blijven binnen de perken. De Golf is op dit vlak weliswaar niet zo goedkoop als bijvoorbeeld een Ford Focus of Opel Astra, maar ook niet duurder dan de meeste andere concurrenten.

Aandachtspunten

Volkswagen had de echt dure mankementen van de DSG automatische transmissie al grotendeels verholpen vóór de komst van deze zevende generatie van de Golf, maar bij hele vroege exemplaren doen zich nog weleens problemen voor. Controleer daarom of de bak soepel schakelt en geen kuren vertoont. Van Golf-modellen met een benzinemotor is bekend dat de distributieketting nog weleens kan breken; dit kan tot aanzienlijke motorschade leiden maar kan worden voorkomen door de auto op tijd naar de garage te brengen voor een onderhoudsbeurt. Een sluitende onderhoudshistorie is daarom van het grootste belang. Ook worden af en toe problemen met het navigatie- en entertainmentsysteem gemeld evenals storingen in de elektrische installatie. Check daarom of alles naar behoren werkt.

Problemen

GTI-modellen hebben soms te lijden onder een hoog olieverbruik, het is bij dit model dus extra belangrijk dat het oliepeil regelmatig gecontroleerd wordt, ook tussen twee onderhoudsbeurten in. Zakt het peil te veel, dan kan schade aan de motor of distributieketting ontstaan. Bij exemplaren die zijn uitgerust met automatische cruise control (d.w.z. cruise control die de afstand tot de voorligger detecteert), kan dit systeem soms in de war raken en de auto gaat dan vol op de rem. Hier valt eigenlijk weinig aan te doen, hooguit kan het systeem dan opnieuw worden gekalibreerd – geen goedkope klus. Door eigenaren van een Golf worden best vaak problemen gemeld die te maken hebben met de betrouwbaarheid en kwaliteit. De meeste problemen hebben te maken met het elektrische systeem.

Welke uitvoering kopen?

Met zo veel verschillende motoren en specificaties waar uit te kiezen valt, is er voor iedereen wel een Golf te vinden die hem of haar past. Wie veel kilometers maakt, zeg 15.000 of meer, is waarschijnlijk het beste af met een van de dieselmodellen, die bekendstaan om hun zuinige karakter. Onze favoriet is de 2.0 TDI 150, die meer vermogen biedt dan de 1,6-liter versies en ook fijner te rijden is dankzij een betere set-up van het onderstel. Rijd je echter minder kilometers per jaar, dan volstaat een van de benzinemodellen, die op de langere duur bovendien vaak betrouwbaarder lijken te zijn. Ze zijn ook stiller en soepeler en net zo sterk en bijna net zo zuinig als hun dieselbroers. Van de oudere versies is de 1.4 TSI 125 onze favoriet, met een betere onderstelafstemming en voldoende vermogen voor in de stad en op de snelweg. Deze motor is leverbaar in de meeste modellen, maar dat geldt niet voor de 1.4 TSI 150, die alleen in de duurdere versies te vinden is. Van de gefacelifte modellen van na 2017 geniet de Golf met de 1,0-liter 110 benzinemotor onze voorkeur, want het is een pittige, zuinige en beschaafde motor. Er is ook een 1.0 met 85 pk, die echter qua pit niet kan tippen aan de krachtigere versie. Nog indrukwekkender is de nieuwe 1,5-liter TFSI, die naar keuze met 130 of 150 pk leverbaar is. De tijd dat Volkswagens karig in hun uitrusting zaten, is voorbij. Al vanaf de basisversie Trendline is bijvoorbeeld airco standaard. Comfortline voegt daar nog parkeersensors en lichtmetalen wielen aan toe. Aangezien de Highline de meest complete versie is, geniet dit uitrustingsniveau duidelijk de voorkeur.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen