Renault Clio - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
Dit artikel is op 24-08-2020 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 4 min
Bekijk het aanbod

Review van de Renault Clio. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Renault Clio.

Renault Clio

Wat is het voor een auto?

Deze vierde generatie arriveerde meer dan twintig jaar na de eerste Clio en is sindsdien een populaire keuze geweest voor kopers van een kleine auto. Redenen daarvoor zijn het gedurfde uiterlijk – met dank aan de Nederlander Laurens van den Acker – en een dito interieurstyling (inclusief een dashboard in de vorm van een vliegtuigvleugel), de concurrerende prijzen en lage gebruikskosten. Hoewel de Clio de Skoda Fabia en Kia Rio niet kan evenaren wat betreft binnenruimte, biedt hij minstens dezelfde hoeveelheid bagageruimte als de Ford Fiesta. Daar passen dus met gemak een paar grote koffers in. Maar als je een Clio koopt met het doel kleine kinderen te vervoeren, dan is het handig een makkelijk opvouwbare buggy te hebben. De ruimte op de achterbank is prima voor kinderen, maar grotere volwassenen zullen merken dat zowel been- als hoofdruimte aan de krappe kant zijn. Voorin is veel meer ruimte, maar onhandig is wel het gebrek aan bergplekken voor mobiele telefoons en dergelijke. Het motorenaanbod omvat onder meer de soepele 1,5-liter dieselmotor van Renault en een 0,9-liter driecilinder benzinemotor met turbo, beide leveren 90 pk en zijn gekoppeld aan een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat was er in combinatie met de 120 pk sterke 1,2-liter benzinemotor met turbo of met de 90 pk sterke diesel. Voor de sportieve rijder is er de Renault Sport-versie, met 1,6-liter turbo en 200 pk. De Clio haalt het qua rijcomfort en rijgedrag niet helemaal bij de Ford Fiesta, die op dit vlak als de maatstaf geldt in deze klasse. Maar hij komt er dichter bij in de buurt dan het gros van de kleine auto's en afgezien van het beperkte zicht naar (rechts)achteren is deze Clio een genot om mee te rijden. In juni 2016 kreeg de Clio-reeks een lichte opfrisbeurt met verbeterde materialen in het interieur. Bovendien werd toen een krachtigere dieselmotor met 110 pk aan het gamma toegevoegd. De topmodellen bleven de 200 pk sterke Clio Renault Sport (RS) en de nog hetere Trophy-versie. Beide zijn zeer capabele auto's.

Kosten

Als brandstofverbruik je primaire zorg is, dan is de 1.5 dieselmotor een goede keuze. Volgens de fabrieksgegevens scoort deze gemiddeld 1 op 31,2. In de praktijk moet een verbruik van ruim 1 op 20 geen enkel probleem zijn. En met een officieel verbruik van 1 op 23,2, wat met een beetje rustig rijden in werkelijkheid ergens tussen de 1 op 16 en 1 op 18 zal liggen, is de benzinemotor ook niet echt dorstig te noemen. Volgens Renault hoeft de auto slechts om de twee jaar een servicebeurt te hebben, maar eigenaren mogen een jaarlijkse oliewissel als een waardevolle investering beschouwen.

Aandachtspunten

Bij auto's die zo populair zijn als de Renault Clio hoef je echt geen compromissen aan te gaan over dingen als het ontbreken van een sluitende onderhoudshistorie. Als de auto die je op het oog hebt die niet heeft, dan is er ongetwijfeld wel een andere te vinden waarbij dit wel in orde is. Je moet ook goed letten op de conditie van de carrosserie, want de Clio is altijd populair geweest bij jonge bestuurders die soms nog over een minder goed ontwikkeld ruimtelijk inzicht beschikken dan mensen met meer ervaring. Vooral gezien het beperkte zicht naar achteren is het goed de achterkant van de auto te inspecteren op schades. Zowel de 1.2 benzine- als de 1.5 dieselmotor heeft een distributieketting die na vijf jaar moet worden vervangen, bij exemplaren die dit punt genaderd zijn is het dus de moeite waard om te controleren of dit soms al is gebeurd. Voor de Clio is er een terugroepactie geweest in verband met mogelijke problemen met de beschermers op de remslangen. In het ergste geval zou dit kunnen leiden tot slijtage van de remslangen waardoor er vloeistof lekt en de remprestaties uiteindelijk afnemen (je ziet dan een waarschuwingslampje branden in het dashboard). Dit kan het geval zijn bij iedere Clio van de vierde generatie gebouwd vóór april 2015, dus vraag bij twijfel aan een Renault-dealer of de noodzakelijke modificatie is uitgevoerd. Er is ook nog een terugroepactie geweest in verband met een mogelijk losse achterspoiler op auto's die zijn gebouwd tot eind 2015.

Problemen

De problemen die het meest gemeld werden hebben betrekking op de wielophanging en de elektronica. Luister daarom naar eventuele bijgeluiden tijdens de proefrit en controleer of items zoals de elektrische ramen en het touchscreen goed werken. Over het algemeen zijn Clio's van deze generatie als occasion een goede koop en is er geen sprake van grote of symptomatische gebreken. Ook de 1.5 dCi lijkt niet de problemen met roetfilters te hebben die zich vaak bij diesels voordoen. Zoek bij voorkeur een exemplaar met een volledig gestempeld onderhoudsboekje en wees alert op duidelijke tekenen van verwaarlozing. Hoewel het geen echt defect betreft, kan de automatische versnellingsbak van de Clio nogal traag reageren als je hard accelereert. Het loont dus de moeite om een uitgebreide proefrit te maken voordat je tot aankoop overgaat. Voor de automatische bak van de Clio Renault Sports geldt overigens hetzelfde.

Welke uitvoering kopen?

Vermijd liever de basismodellen, want die ontberen zaken als airconditioning en navigatie. Het aantal uitvoeringen is groot, die bovendien per modeljaar nogal verschillen, zodat het zaak is de auto van je keuze goed te inspecteren op de aanwezige uitrusting. Centrale vergrendeling en cruise control zijn nagenoeg altijd standaard, evenals uiteraard ABS en minimaal twee airbags. De sportiefste versie is de RS, die over een steviger onderstel, stoerder uiterlijk, sportstoelen en leren stuur en pookknop beschikt.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen