Opel Astra - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op dinsdag 18 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 3 min
Bekijk het aanbod

Review van de Opel Astra. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Opel Astra.

Opel Astra

Wat is het voor een auto?

Hoewel de Opel Astra al jarenlang erg populair is, is het geen auto die het hart van de liefhebber sneller doet slaan. De zevende generatie maakte in 2015 zijn opwachting en verbergt onder zijn fraaie buitenkant zoveel wijzigingen ten opzichte van zijn voorganger dat er gesproken kan worden van een enorme stap voorwaarts op elk gebied. Dankzij een nieuwe bodemsectie is deze Astra kleiner dan de vorige, maar toch biedt hij meer binnenruimte. Hij is bovendien lichter en rijdt ook beter. Het motorenaanbod werd uitgebreid met een aantal zuinige varianten en er is allerlei innovatieve technologie in de auto gestopt. De nieuwe Astra kreeg veel lof toegezwaaid en schopte het in 2016 tot Auto van het Jaar. De reeks benzinemotoren varieert van een 100 pk 1,4-liter versie tot een 200 pk 1,6-liter die van de vijfdeurs Astra bijna een hete hatchback maakt. Daartussenin zitten twee energieke 1,4-liter turbomotoren met respectievelijk 125 en 150 pk en een recent geïntroduceerde 1,0-liter driecilinder met 105 pk die de Astra opvallend kwiek en zuinig maakt. Zoals verwacht zijn de drie 1,6-liter dieselvarianten echter het zuinigst; de 136 pk-versie scoort 1 op 25,6 en de 110 pk ecoTec zelfs 1 op 30,3. En dan is er nog een snelle en zuinige twinturbo-versie met 160 pk. Deze generatie Astra kreeg een interieur dat veel hoogwaardiger is uitgevoerd dan bij de vorige modelreeks, in een poging beter te kunnen concurreren met de Volkswagen Golf en Ford Focus, twee van zijn belangrijkste rivalen. De Astra is uitgerust met OnStar, een systeem met een eigen 4G wi-fi hotspot waarmee met een druk op de knop hulpdiensten kunnen worden ingeschakeld via tussenkomst van een telefooncentrale. Het infotainment-systeem is uitgerust met Apple CarPlay en Android Auto. Zoals gebruikelijk bij Opel is er ruime keuze aan uitrustingsniveaus, variërend van simpelweg goed tot bijzonder luxueus. Al met al is deze Astra beter dan ooit en een uitstekende keuze als gebruikte auto nu het aanbod op de occasionmarkt groeiende is.

Kosten

Als de auto eenmaal is aangeschaft, valt het met het verdere kostenplaatje wel mee. De dieselversies zijn zoals gezegd erg zuinig: de 1,6-liter ecoTec haalt 1 op 30,3 en scoort een CO2-emissie van slechts 88 g/km, terwijl het brandstofverbruik van 1 op 25,6 van de gewone 1.6 CDTi goed is voor een uitstoot van 99 g/km. De 1,0-liter driecilinder haalt 1 op 22,2 en de drie 1,4-liter motoren zitten allemaal rond de 1 op 18,5.

Aandachtspunten

Hoewel deze generatie van de Astra nog tamelijk nieuw is, is het een model dat vooral gekocht wordt door kilometervreters. Het verdient daarom aanbeveling de onderhoudshistorie te checken en ook speciaal te letten op de staat van het interieur en de banden. Check de auto ook op ongewone geluiden. Deze Astra is ook nog te nieuw om uitspraken te doen over zijn betrouwbaarheid, maar het lijkt erop dat dit model heel goed presteert en weinig problemen geeft. In de betrouwbaarheidsstatistieken bevindt Opel zich meestal in het middenveld, maar de vorige generatie van de Astra scoorde altijd bovengemiddeld.

Welke uitvoering kopen?

Een voordeel bij het kopen van een Opel is de uitgebreide keuze aan motoren en uitrustingsniveaus, en de Astra vormt hierop geen uitzondering. Beperk je de keuze tot een benzinemodel, dan is de 1.0 driecilinder turbomotor met 105 pk een uitstekende kandidaat. Deze motor paart soepele prestaties aan een gunstig brandstofverbruik van 1 op 22,7, waarmee hij aantrekkelijker is dan de beide 1,4-liter viercilinder turboversies. De 100 pk basisversie van de 1,4-liter ontbreekt het aan vermogen en hij is ook minder zuinig dan de 1.0 driecilinder. En met 200 pk is de 1,6-liter variant uiteraard een snelle jongen, maar dat merk je ook aan de pomp. Van de drie 1,6-liter dieselmodellen is de versie met 110 pk het zuinigst, met een indrukwekkend gemiddeld verbruik van 1 op 30,3. De versie met 136 pk biedt de beste mix qua prestaties en brandstofverbruik en de 160 pk twinturbo-variant staat garant voor het meeste rijplezier. Er bestaat een ruime keuze aan standaard uitrustingsniveaus, terwijl het aanbod bovendien geregeld werd uitgebreid met actiemodellen. Standaard zijn zaken zoals airco en elektrisch bediende ramen, een audio-installatie met vier speakers en veiligheidsvoorzieningen zoals ABS, ESP en meerdere airbags. Wie ook navigatie, cruise control en parkeersensors wenst, kan beter voor een hoger specs-niveau gaan.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen