Handhaving zero-emissiezones: wat betekent het voor bedrijfswagens?
Auto4 min

Handhaving zero-emissiezones: wat betekent het voor bedrijfswagens?

Eind 2024 was het groot nieuws: het aantal gemeenten met een zero-emissiezones voor bedrijfswagens breidde per 1 januari 2025 fors uit. Er was sprake van een gedoogperiode, maar sinds 1 juli 2025 wordt er in een aantal steden ook gehandhaafd op deze zones. Wat betekent dit voor bedrijfswagens? En zijn er alternatieven? In dit blog leggen we je alles uit.

Dylan van Dijk

Dylan van Dijk

autobedrijfswagen
Handhaving zero-emissiezones: wat betekent het voor bedrijfswagens?

Allereerst het begrip zero-emissiezone. De naam zegt het al: je mag deze zone alleen betreden met een voertuig dat niks uitstoot. In andere Europese landen is dit al langer een begrip: verschillende Duitse en Franse steden hebben milieuzones voor al het gemotoriseerde verkeer. Het centrum van Berlijn kom je bijvoorbeeld met een dieselvoertuig van voor 2009 de binnenstad niet meer in. Het doel van de zero-emissiezones is het verbeteren van de luchtkwaliteit in de steden en het terugdringen van de uitstoot van schadelijke stoffen. In Nederland laaide de discussie de afgelopen jaren ook op, met resultaat: sinds 1 januari 2025 hebben 17 gemeenten een zero-emissiezone voor bedrijfswagens ingevoerd.

Maar de zero-emissiezone was er toch al? Wat is er dan veranderd?

De zero-emissiezones in Nederland zijn van kracht gegaan op 1 januari 2025. In het kort komt het erop neer dat bestelauto’s en vrachtauto’s die na 1 januari 2025 op kenteken gezet zijn, alleen de zones in mogen als ze uitstootvrij zijn. Voor voertuigen die vóór 2025 op kenteken gezet zijn, geldt een overgangsperiode. Bedrijfswagens met een wat oudere Euro 5-emissieklasse mogen tot 2027 de zero-emissiezones nog in, nieuwere bedrijfswagens met een Euro 6-emissieklasse kunnen nog tot 2029 de zones in. Alle bedrijfswagen met Euro 4 of lager hebben geen toegang meer. Vanaf 2029 moeten alle bedrijfsauto’s ‘schoon’ zijn.

Mede door deze aangekondigde regelgeving was er in december 2024 een run op nieuwe bedrijfswagens op diesel: er werden er bijna 30.000 op kenteken gezet. Volgens de regelgeving mogen deze bedrijfswagens de komende vier jaar namelijk nog de zero-emissiezones in. Reden voor veel ondernemers om nog vóór de jaarwisseling hun nieuwe bedrijfswagens te registreren.

Om ondernemers te laten wennen aan de nieuwe regelgeving was er eerst een gedoogperiode, waarin de zones nog niet gehandhaafd werden. Deze periode zou minimaal zes maanden duren, tot 1 juli 2025. Een groot aantal gemeentes is sinds die datum de zero-emissiezones echter gaan handhaven. Dit houdt in dat ondernemers die nu een zero-emissiezone binnenrijden met een bedrijfswagen op fossiele brandstof die na 1 januari 2025 geregistreerd is, binnen een paar weken een boete op de mat kunnen verwachten.

Wat moet ik doen als ik nu nog een nieuwe bedrijfswagen wil aanschaffen?

Wie nu een nieuwe bedrijfswagen aan wil schaffen, moet er rekening mee houden dat als dit er eentje op fossiele brandstof is, deze een aantal grote binnensteden niet meer in mag. Het kan daarom verstandig zijn om een elektrische nieuwe bedrijfswagen aan te schaffen. Veel ondernemers hebben deze keuze gemaakt, getuige de verkoopcijfers van bijvoorbeeld de Volkswagen ID. Buzz (1162 stuks), Ford e-Transit Custom (787 stuks) en de Renault Master E-Tech (497 stuks) in de eerste helft van 2025. Met een elektrische bedrijfswagen ben je voorlopig verzekerd van toegang tot de zero-emissiezones.

Wie de verkoopcijfers van nieuwe bedrijfswagens in 2024 naast die van de eerste helft van 2025 legt, ziet het duidelijk terug: ondernemers stappen massaal over naar elektrisch. Waar in 2024 elke maand duizenden bedrijfswagens op diesel verkocht werden, zijn dit er in 2025 nog slechts een paar honderd. De maand juni laat misschien wel het grootste verschil zien: waar in 2024 nog 7.428 nieuwe bedrijfswagens op diesel geregistreerd werden, waren dit er in 2025 nog maar 177.

Deze omslag komt niet onverwacht. Eind 2024 werd bekend wat de definitieve impact van de zero-emissiezones zou zijn. Dit resulteerde in een korte piek in de verkoop van bedrijfswagens op diesel – ondernemers die nog vóór de jaarwisseling hun bedrijfswagen wilden vervangen. Tegelijkertijd sorteerden veel ondernemers voor op de regelgeving in 2025: er was een sterke groei zichtbaar in de verkoop van elektrische bedrijfswagens eind 2024. In 2025 is de omslag compleet: de elektrische bedrijfswagen is een verkooptopper, de diesel druipt stilletjes af.

Maar een elektrische bedrijfswagen is toch zo duur?

Vaak wordt door kopers het argument gegeven dat een elektrische bedrijfswagen een stuk duurder is dan een bedrijfswagen op diesel. Per 2025 is dit financiële gat echter een stuk kleiner geworden. Sinds 2025 is de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens namelijk vervallen. Aangezien de BPM berekend wordt op basis van de CO2-uitstoot van het voertuig, stijgt de aanschafprijs van een bedrijfswagen op diesel hierdoor aanzienlijk. Elektrische bedrijfswagens hebben geen uitstoot, waardoor zij nog wél onder de vrijstelling vallen. Daarmee zijn de prijzen van bedrijfswagens op fossiele brandstoffen en elektrische bedrijfswagens dichter bij elkaar komen te liggen.

Heb jij als ondernemer interesse in een elektrisch aangedreven bedrijfswagen? Op viaBOVAG.nl vind je meer dan 2.500 elektrische bedrijfswagens in diverse prijsklassementen, zowel nieuw als gebruikt.

Stel jouw vraag aan Simon

Heb je een vraag over jouw zoektocht naar een nieuwe auto, kom je er even niet uit en heb je behoefte aan een adviesgesprek? Onze keuzecoach Simon staat voor je klaar!

  1. Gratis adviesgesprek

  2. Experts op het gebied van mobiliteit

  3. We vinden het voertuig dat bij jou past

Simon de Keuzecoach