Emissieklasse: Euro 0 Motorrijtuigenbelasting: geen
1971 Stutz Duplex - Een van slechts twee bekende exemplaren gebouwd door Carrozzeria Padane
Een echte zeldzaamheid in de wereld van verzamelaarsauto's, deze 1971 Stutz Duplex is vermoedelijk een van de slechts twee ooit gebouwd, en het enige bekende exemplaar gemaakt door de Italiaanse carrosseriebouwer Carrozzeria Padane. Ontworpen als 4-deurs variant van de stoere Blackhawk coupé, was de Duplex ontworpen om de glamour van luxe op maat te leveren in een dramatisch, handgebouwd pakket.
Nieuw leven ingeblazen in 1968 door de New Yorkse bankier James O'Donnell, keerde het merk Stutz terug met een missie: het heroveren van de grandeur van vooroorlogse weelde. Met styling door de legendarische ontwerper Virgil Exner, waren de nieuwe Stutz auto's meer dan alleen vervoer - het waren rollende sculpturen, gebouwd in Italië op Amerikaanse mechanica.
Voor de Duplex werd een Pontiac Grand Prix chassis verscheept naar Modena, waar het volledig met de hand werd verbouwd en getransformeerd in een unieke, coach-built sedan. De styling is strak: vrijstaande koplampen, een rechtopstaande grille, faux side pipes, open treeplanken en een dramatisch reservewiel in de kofferbak definiëren het opvallende silhouet. Daaronder zorgen een Cadillac platform en een Pontiac 400 V8 voor betrouwbare en krachtige prestaties. Het resultaat is een onmiskenbare mix van Amerikaanse krachtpatsers en Europees vakmanschap - een uniek automobielstatement.
HISTORIE Deze Duplex, met chassisnummer 364856, is waarschijnlijk het enige exemplaar dat vanaf de fabriek in Maroon is gespoten en is hoogstwaarschijnlijk hetzelfde voertuig dat oorspronkelijk eigendom was van George Norman Jr., een miljonair uit Salt Lake City. In een spectaculaire speling van het lot werd Norman in de jaren 1970 een federale voortvluchtige, die 23 jaar lang verdween na het ontvluchten van belastinggerelateerde aanklachten.
Federale autoriteiten namen zijn bezittingen in beslag, waaronder deze auto, een “1971 four-door burgundy Stutz”, die werd verkocht en uiteindelijk in Florida belandde. In de loop der jaren onderging de auto cosmetische veranderingen, waaronder een nieuwe witte laklaag en spaakwielen. Meer recentelijk is hij gerestaureerd naar zijn oorspronkelijke uiterlijk, afgewerkt in diepzwarte lak en correct uitgerust met zeldzame Kelsey-Hayes gegoten lichtmetalen wielen, zoals gebruikt op de vroege productie Blackhawks.
De carrosserie heeft een uitstekende pasvorm en afwerking - uitzonderlijk voor een carrosserie gebouwd in kleine series - met scherpe paneellijnen, gepolijste roestvrijstalen sierstrips en bevredigende deurwerking.
De “Carrozzeria Padane” dorpelinsignes zijn intact gebleven, wat het Italiaanse vakmanschap benadrukt.
SPECIFICATIES INTERIEUR Het interieur is al net zo verfijnd: blauw lederen stoelen met grijze biezen, een donkerblauwe suède hemel en rijkelijk generfde houten bekleding geven het interieur een indrukwekkende maar elegante uitstraling. Een houten Nardi-stuurwiel staat tegenover een complete serie Jaeger- en Veglia-meters, als verwijzing naar de Europese afkomst van de auto. De versnellingspook, die bijna verticaal is gemonteerd, voegt een vleugje excentrieke charme toe die het luxueuze karakter van de cabine aanvult.
EXTERIEUR De Stutz Duplex uit 1971 is meer dan een auto: het is een rollende sculptuur, een zeldzame en indrukwekkende expressie van jaren zeventig luxe en designambitie.
Als één van de twee geproduceerde auto's, gebouwd door Maserati's eigen ambachtslieden in Padane en gekoppeld aan een buitengewone eigendomsgeschiedenis, is het één van de meest exclusieve en verzamelbare Amerikaanse luxe auto's ooit geproduceerd.
Met Virgil Exners iconische ontwerp, rijke herkomst en nauwgezette restauratie biedt deze Duplex een onherhaalbare kans voor verzamelaars die op zoek zijn naar het ultieme statement in zeldzaamheid, stijl en storytelling.
MECHANISCH Mechanisch is de Duplex in uitstekende staat. De Pontiac V8 is netjes afgewerkt in Pontiac Blue met geribbelde lichtmetalen kleppendeksels en een verchroomd luchtfilter. De auto rijdt met de degelijkheid en aanwezigheid die je verwacht van een vlaggenschip luxe sedan uit zijn tijd, ondersteund door GM's stevige perimeterframe en onafhankelijke voorwielophanging.
In 1967 startte Jok Brouns sr. met onderhoud en reparatie van auto’s. Dit is het begin van een rijke historie onder de naam Autosport Brouns. Na dealerschappen van Alfa Romeo in de jaren tachtig en Jeep in de jaren negentig hebben wij ons de laatste 20 jaar, onder de leiding van Jok Brouns jr., gespecialiseerd in de verkoop van bijzondere auto’s van de juiste kwaliteit. Met vestigingen in Heerlen en Aken behoren wij inmiddels tot de erkende specialisten op dit gebied.