Veelgestelde vragen over Private Lease


Vragen over de offerte en aanvraag

Met welke partners werken jullie samen?

Private Lease bij viaBOVAG.nl is tot stand gekomen in samenwerking met aangesloten partners. Dit houdt in dat wij de (algemene) voorwaarden en totstandkoming van de offerte, BKR toetsing, de betaling en de aflevering van jouw splinternieuwe auto onderbrengen bij de aangesloten partner. Op dit moment werken wij samen met:

  • Mobilize Financial Services, merken: Renault en Dacia

  • Nissan Financial Services, merken: Nissan


Zijn er bijkomende kosten bij een offerteaanvraag?

Er zijn geen bijkomende kosten. Het aanvragen van een offerte is volledig kosteloos en vrijblijvend. Ga je niet akkoord met het voorstel? Dan ben je niets aan ons verschuldigd.


Kan ik bij Private Lease bij viaBOVAG.nl ook kiezen voor een (jong)gebruikte auto?

Nee, op dit moment werken we samen met merkdealers die alleen nieuwe auto's aanbieden voor een private leasecontract.


Kan ik een proefrit maken?

Uiteraard is een proefrit mogelijk. Neem hiervoor contact met het autobedrijf waar de lease auto staat waar je interesse in hebt.


Staat een private lease contract geregistreerd bij het BKR?

Ja, contracten die afgesloten worden voor een private leaseauto worden geregistreerd bij het BKR. Het afsluiten van een private leasecontract kan daardoor bijvoorbeeld invloed hebben op het bepalen van de maximale financiering bij het afsluiten van een hypotheek. Meer informatie hierover vind je op: BKR.nl


Is de auto na afloop van het leasecontract mijn eigendom?

Nee, de auto blijft eigendom van de dealer. Na afloop van het contract zal je de auto weer moeten inleveren. In sommige gevallen is het mogelijk de auto over te kopen of om het contract te verlengen. Dit is afhankelijk van de voorwaarden van je eigen leasecontract.


Hoelang duurt het voordat ik mijn offerte ontvang?

Zodra de aanvraag is ingestuurd neemt de dealer binnen twee werkdagen contact met je op. In dit gesprek zal om extra informatie gevraagd worden die nodig is om een passende offerte voor je op te maken. Daarnaast zal in dit gesprek ook besproken worden binnen welke termijn je de offerte mag verwachten.


Hoelang is een offerte geldig?

In de offerte zelf staat hoe lang een offerte geldig is. Dit kan per aangesloten partner verschillend zijn.


Kan ik een zakelijk leasecontract afsluiten?

Nee. Private Lease bij viaBOVAG.nl is alleen bedoeld voor consumenten en particuliere contracten. Voor een zakelijk leasecontract kan je het beste contact opnemen met je werkgever. Lease voor ZZP’ers wordt ook gezien als zakelijke lease en hier is financial en operational lease van toepassing.


Wat gebeurt er als ik meer/minder kilometers rijd?

Als je meer rijdt dan de in het contract afgesproken kilometers, betaal je extra per gereden kilometer. De prijs per kilometer hangt af van de aanbieder. Voor het afsluiten van het contract wordt dit altijd vooraf gecommuniceerd.

Rijd je minder dan het aantal contractkilometers? Dan ontvang je een vergoeding voor elke niet gereden kilometer. De hoogte van deze vergoeding per kilometer wordt ook vooraf gecommuniceerd in de offerte.


Vragen over de service

Wat doen jullie met mijn gegevens?

De gegevens die je bij ons invult worden meegestuurd naar de dealer. Zij nemen je vervolgens contact met je op om jouw wensen te bespreken en om een passende offerte op te kunnen maken. Door het insturen van de offerte ga je akkoord met ons privacyverklaring, hierin lees je alles over de verwerking van jouw gegevens.


Is er een bedenktijd van toepassing?

Ja, die is van toepassing. Je hebt 14 dagen wettelijke bedenktijd nadat het contract is gesloten. Mocht je hier, binnen deze termijn, gebruik van willen maken neem dan contact op met de aangesloten partner met wie het contract is gesloten.


Ik heb een klacht, waar kan ik die doorgeven?

Bij klachten kun je contact opnemen met de aangesloten partner waarmee het contract is gesloten. Mocht je er niet uitkomen dan kun je terecht bij de Geschillencommissie Private Lease, onderdeel van SGC Den Haag, waarbij alle deelnemers Keurmerk Private Lease zijn aangesloten. De belangrijkste onderwerpen die de commissie kan behandelen zijn:

  • De service van de leasemaatschappij

  • De uitleg van het leasecontract

  • De kwaliteit van het leasevoertuig

  • Beëindiging (of tussentijdse ontbinding) van het leasecontract

  • Geschillen over schade aan het voertuig bij inlevering

  • Betalingsgeschillen, bijvoorbeeld over de wijziging van het maandbedrag.

Heb jij een klacht over Private Lease bij viaBOVAG.nl? Meer informatie kun je hier vinden.


Ik wil mijn contract opzeggen, hoe doe ik dat?

Voortijdig beëindigen van het contract kan na het eerste jaar. Voor het tussentijds ontbinden van de leaseovereenkomst is een opzegtermijn van een maand van toepassing. Maar let op: dit is niet kosteloos. Bij het vroegtijdig opzeggen van het contract kan het zijn dat je een vergoeding betaalt aan de leasemaatschappij. In jouw contract staat wat de voorwaarden zijn als je vroegtijdig het contract wilt opzeggen. Ook de hoogte van de vergoeding en hoe deze berekend is wordt hierin vermeld.


Zijn er bijkomende kosten aan het rijden in een private lease auto?

Het voordeel van Private Lease bij viaBOVAG.nl dat er geen onverwachte kosten meer zijn; je betaalt alleen nog maar de benzine of elektriciteit. Het maandbedrag is inclusief de kosten voor:

  • Reparatie en onderhoud

  • Allriskverzekering

  • Motorrijtuigbelasting (wegenbelasting)

  • Onderhoud, bandenvervanging, schadeherstel en glasreparatie

  • Afleveringskosten en verwijderingsbijdrage

  • Afschrijvingskosten

  • Pechhulp

Let op: boetes en brandstof-/elektriciteitskosten zijn voor eigen rekening. Daarnaast is bij niet verhaalbare schade altijd een eigen risico van toepassing.


De aflevering van jouw Private Lease auto

Hoe gaat de aflevering van mijn private lease auto?

De partner waarmee het contract is gesloten maakt een afspraak met je voor de levering van jouw leaseauto. Dit kan bij jou thuis, op kantoor of bij de vertrouwde BOVAG dealer. Het aangesloten autobedrijf stuurt na aflevering alle belangrijke documenten naar je op, zoals de groene kaart, het kentekenbewijs en jouw tank- en/of laadpas (indien van toepassing). Lever je je huidige auto in? Dan ontvang je hierover per mail alle informatie.


Wie mag er allemaal in jouw private lease auto rijden?

Bij veel autobedrijven mag jouw partner, met een geldig Nederlands rijbewijs, in jouw leaseauto rijden. Het kan echter zijn dat in de leaseregeling van de aangesloten partner wat anders staat. Neem daarvoor contact op met de betreffende partner.


Wat moet ik doen als mijn auto mij niet bevalt?

Wat vervelend dat je auto niet bevalt! In de voorwaarden van jouw contract staat wat je kunt doen als je niet tevreden bent. Neem hiervoor contact op met de aangesloten partner waarmee het contract is gesloten.


Waar moet ik op letten als ik mijn nieuwe auto ophaal?

Controleer of de auto is zoals je besteld hebt. Heeft de auto de juiste kleur en bekleding? Zijn alle opties en accessoires aanwezig? Heeft de auto geen schade? Klopt dit allemaal, dan kan je de auto meenemen. Ook teken je een digitaal of papieren afleverformulier voor het in ontvangst nemen van je auto. Controleer hierop of de opties, accessoires en de afleverdatum correct zijn genoteerd.


Hoe werkt het met de ontvangst van het kentekenbewijs?

Je ontvangt het kentekenbewijs per post binnen 5 werkdagen nadat je jouw nieuwe leaseauto in ontvangst hebt genomen. Dit is een kentekencard op handig pinpasformaat. We sturen dit naar jouw privéadres dat je aan ons heeft doorgegeven. Je rijdt dus enkele dagen zonder kentekenbewijs, maar dit is geen probleem. De politie kan direct zien dat de auto recent is afgeleverd. Reis je al snel na aflevering van je nieuwe auto naar het buitenland? Neem dan voor de levering van je auto even contact op met het aangesloten autobedrijf.