Veelgestelde vragen consumenten

Hier vind je alle veelgestelde vragen over viaBOVAG.nl


Over de zekerheden van viaBOVAG.nl

Wat houdt de BOVAG Garantie in?

Koop je een occasion op viaBOVAG.nl? Dan ben je altijd verzekerd van minimaal twaalf maanden BOVAG Garantie, merkgarantie of fabrieksgarantie. Voorwaarde is wel dat je al bij de aankoop van het voertuig aangeeft dat deze aankoopgarantie onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst. Maar wat houdt de BOVAG Garantie precies in? En waarom is het zo belangrijk? Lees hier alles over BOVAG Garantie.

Let op: voor bedrijfswagens geldt een minimaal garantieperiode van 6 maanden. Dit kan afwijken van de garantietermijn van 12 maanden die geldt voor auto's voor particulieren.


Wat betekent de BOVAG Puntencheck?

Wil je extra zekerheid bij het kopen van een occasion op viaBOVAG.nl? Kies dan voor een voertuig met de BOVAG 40-Puntencheck. Zo’n voertuig is op veertig essentiële punten gecontroleerd en goed bevonden door een BOVAG-vakman. Lees hier alles over de BOVAG Puntencheck.


Wat is de BOVAG Omruilgarantie?

Met BOVAG Omruilgarantie kunt je het voertuig omruilen als je er niet tevreden mee bent. De BOVAG Omruilgarantie geeft je het recht om het voertuig eenmalig binnen twee weken na aflevering, en na maximaal 750 gereden kilometers, om te ruilen. Bij een motor is de grens maximaal 500 kilometer. Voorwaarde is wel dat je al bij de aankoop van het voertuig aangeeft dat de BOVAG Omruilgarantie onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst. Hoe gaat deze garantie verder in zijn werk? Lees hier alles over de BOVAG Omruilgarantie.


Wat betekent op viaBOVAG.nl de all-in prijs?

Voertuigen die aangeboden worden op viaBOVAG.nl hebben een prijs waarin alles verwerkt is wat nodig is om met dat voertuig de showroom te verlaten. En er zijn geen bijkomende kosten voor bijvoorbeeld garantie of rijklaar maken. Geen verrassingen dus. Opties waarvoor consumenten al of niet kunnen kiezen, mogen uiteraard apart vermeld worden. De getoonde prijs is altijd inclusief BTW, tenzij anders vermeld, zoals bij bedrijfsauto’s.


Wat houdt de BOVAG Omruilgarantie in?

BOVAG Omruilgarantie: ben je toch niet helemaal tevreden over je aankoop, dan kun je die binnen twee weken of binnen het maximum aantal kilometers kosteloos omruilen voor een andere. Bekijk de spelregels voor de Omruilgarantie


Geven BOVAG-bedrijven echt die omruilgarantie? Wat als ze het toch niet doen?

BOVAG-bedrijven die hun voertuigen op viaBOVAG.nl zetten, zijn verplicht de BOVAG Omruilgarantie voor occasions te bieden. Mocht dat bij wijze van uitzondering toch niet gebeuren, dan vragen we je dat zo snel mogelijk per e-mail te melden via klachten@viabovag.nl. 


Waarom geldt de omruilgarantie niet voor nieuwe voertuigen?

Op viaBOVAG.nl staan zowel nieuwe als gebruikte voertuigen. De BOVAG Omruilgarantie is niet van toepassing op ‘nieuwe’ voertuigen. Onder nieuwe voertuigen verstaan wij voertuigen die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Voor deze nieuwe voertuigen is de BOVAG Garantie en BOVAG Omruilgarantie niet noodzakelijk, want op nieuwe voertuigen kan de consument een beroep doen op de fabrieksgarantie. 


Wat als een BOVAG-bedrijf geen goed alternatief biedt in het kader van de Omruilgarantie? Kan ik terecht bij BOVAG? Of bij de Geschillencommissie?

Een geschil over de BOVAG Omruilgarantie kan worden voorgelegd aan BOVAG Bemiddeling. Als dat niets oplevert, kan de kwestie uiteindelijk worden voorgelegd aan de rechter. 


Wat is de BOVAG Puntencheck?

Met de Puntencheck is het voertuig gecontroleerd op veertig essentiële punten, die allemaal in orde zijn ten tijde van de levering.


Wat als een auto geen 100% Onderhouden label heeft?

Een auto zonder 100% Onderhouden-label is niet per definitie een slechte auto. Niet elke auto verdient echter het 100% Onderhouden-label. Dat heeft te maken hebben diverse factoren. De auto is bijvoorbeeld nog niet aan onderhoud toe geweest, of het onderhoud wel is uitgevoerd, maar niet vastgelegd in de onderhoudshistorie. Meer weten over het  100% Onderhouden-label? Op de website van 100% Onderhouden leest u er meer over. 


Hoe controleert/handhaaft BOVAG al die garanties?

BOVAG controleert zijn leden regelmatig. Ook weten consumenten BOVAG heel goed te vinden als er onverhoopt iets misgaat. Dan bemiddelt BOVAG tussen bedrijf en klant. Mocht een bedrijf er echt een potje van maken, dan wordt het voorgedragen voor royement en gaat het BOVAG-bord van de muur. 


BOVAG Garantie werd toch afgeschaft?

Nee hoor. Eind 2017 was er discussie over de vraag of de BOVAG Garantie al dan niet een verzekering moet zijn. Maar inmiddels is duidelijk dat de vertrouwde BOVAG Garantie is en blijft zoals hij is en dus van kracht is en blijft op alle occasions op viaBOVAG.nl. Overigens is de BOVAG Garantie niet van toepassing op ‘nieuwe’ voertuigen. Hieronder verstaan wij voertuigen die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Bij motoren is de grens 1500 kilometer. Voor deze ‘nieuwe’ voertuigen is de BOVAG Garantie niet noodzakelijk, want voor nieuwe voertuigen kan de klant een beroep doen op de fabrieksgarantie. 


Ik zie een voertuig met een andere garantie en dus niet met BOVAG Garantie. Hoe kan dat? En mag dat?

Voertuigen op viaBOVAG.nl moeten voorzien zijn van een goede garantie. Dat is meestal de BOVAG Garantie, maar het kan ook de eigen garantie van een merk of bedrijf zijn, mits die maar minstens gelijkwaardig of beter is dan de BOVAG Garantie.


Valt de normale onderhoudsbeurt onder de BOVAG Garantie?

Nee, als een voertuig een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als je echter een voertuig koopt op viaBOVAG.nl en je kiest daar voor de optie BOVAG Afleverbeurt, dan mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6.000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem. Bij motoren en fietsen is de BOVAG afleverbeurt standaard inbegrepen en mag je ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of een maximum aantal kilometers, wat het eerste komt) niet nodig is. Zie ook BOVAG afleverbeurt 


Waarom zie ik bij een bedrijfswagen maar 6 maanden BOVAG Garantie?

De wettelijke garantietermijn van 12 maanden geldt voor particuliere voertuigen. Hierdoor kan het zo zijn dat een bedrijfswagen met minimaal 6 maanden BOVAG Garantie geadverteerd wordt in plaats van 12 maanden.


Over de service

Wat zijn heldere all-in prijzen?

Voertuigen op viaBOVAG.nl hebben altijd een all-in prijs. Zo weet je als koper precies waar je aan toe bent. Alle kosten die nodig zijn om met het voertuig weg te rijden én om verzekerd te zijn van de BOVAG Garantie en de BOVAG Omruilgarantie zitten in de BOVAG All-in prijs. Lees hier alles over heldere all-in prijzen.


Wat valt er onder de BOVAG Afleverbeurt?

Als je op viaBOVAG.nl jouw droomvoertuig hebt gevonden, zorgt een BOVAG Afleverbeurt ervoor dat ook het onderhoud van het voertuig bij aankoop goed zit. Een BOVAG Afleverbeurt is vergelijkbaar met een kleine servicebeurt: de vloeistoffen worden gecontroleerd en ook wordt het voertuig gecontroleerd op belangrijke slijtagedelen, zoals de toestand van de banden, de remmen en de distributieriem. Lees hier alles over de BOVAG Afleverbeurt.


Hoe kan ik jullie bereiken?

Je kunt ons telefonisch of per e-mail bereiken. Vind hier onze contactgegevens.


In hoeverre is viaBOVAG.nl anders dan andere occasionwebsites?

Op viaBOVAG.nl staan alleen voertuigen van BOVAG-bedrijven en alle occasions hebben BOVAG Garantie of een minimaal gelijkwaardige garantie. Ook geldt voor alle gebruikte voertuigen op viaBOVAG.nl de BOVAG Omruilgarantie. Bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop? Dan kunt u die binnen twee weken kosteloos omruilen voor een andere. Ook eisen we bij alle advertenties op viaBOVAG.nl een transparante all-in prijs. Lees meer over de BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en All-in prijs


Wat als een geadverteerd voertuig toch niet bij het bedrijf staat?

Voertuigen die op viaBOVAG.nl geadverteerd worden, moeten in principe bij het bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een voertuig binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag de aanbieder die voertuig alvast op viaBOVAG.nl plaatsen, maar dan moet er wel duidelijk "wordt verwacht" bij staan. 


Ik zag hetzelfde voertuig goedkoper ergens anders staan. Hoe kan dat? Mag dat?

BOVAG en viaBOVAG.nl hebben niets te zeggen over de prijs van een voertuig, behalve dat die transparant moet zijn en zonder verrassingen. Verder hebben de occasions op viaBOVAG.nl allemaal BOVAG Garantie. Op andere sites zal niet elk voertuig met BOVAG Garantie of andere zekerheden aangeboden worden. En dat zou van invloed kunnen zijn op de prijs. En verder staat het bedrijven vrij om de prijs te hanteren die hen goeddunkt. 


Er kwamen toch nog kosten bij de koop van mijn voertuig, die voor mij niet transparant waren, zoals een afleverbeurt. Hoe kan dat?

Dat is niet toegestaan. Elk voertuig zoals geadverteerd en geprijsd op viaBOVAG.nl moet je als zodanig kunnen kopen bij het BOVAG-bedrijf dat het voertuig aanbiedt. Dat is de belofte van viaBOVAG.nl. Als je daarop nog extra zekerheden wenst te kopen, dan is dat mogelijk. Graag horen we van je als dit onverhoopt niet het geval blijkt te zijn. Melden kan per e-mail via klachten@viabovag.nl. 


Heb ik recht op garantie (non-conformiteit) wanneer ik het voertuig ‘zo meeneem’?

Het ‘zo meenemen’ kun je als koper met de verkoper inderdaad in het koopcontract afspreken. Ook al staan alle occasions op viaBOVAG.nl aangeboden met BOVAG Garantie. Een advertentie op deze site is namelijk een uitnodiging om verder te onderhandelen. In het ondertekende koopcontract staat concreet wat je tegen welke prijs hebt gekocht. Dus ook in voorkomend geval: zonder BOVAG Garantie of andere aankoopgarantie. Ben je een particuliere koper? Dan heb je op grond van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 Artikel 17 en verder, altijd ook de wettelijke conformiteitsrechten. De zakelijke koper en de verkoper kunnen wél overeenkomen dat de zakelijke koper deze conformiteitsrechten niet heeft. 


Iets werkt niet of er staat een fout op de site. Waar kan ik terecht?

Consumenten kunnen hun vragen stellen via hulp@viabovag.nl.


Waar kan ik een klacht indienen over een BOVAG-lid als het lid zich niet aan de regels van viaBOVAG.nl houdt?

Je kunt een klacht indienen per mail via: klachten@viabovag.nl


Waar kan ik een klacht indienen over de Online Autoverkoopservice?

Wat vervelend dat je niet tevreden bent! We helpen je graag verder met je klacht, je kan deze indienen via: autoverkoopservice@viabovag.nl.