Veelgestelde vragen Consumenten

Bekijk het aanbod

In hoeverre is viaBOVAG anders dan andere occasionwebsites?

Op viaBOVAG staan alleen auto’s van BOVAG-bedrijven en alle occasion auto’s hebben BOVAG Garantie. Daarnaast geldt voor alle occasion auto’s de BOVAG Omruilgarantie. Bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop? Dan kunt u die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. Ook eisen we bij alle advertenties op viaBOVAG een transparante all-in prijs. Lees meer over de BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en All-in prijs.

Wat betekent op viaBOVAG de all-in prijs?

Auto’s die geadverteerd worden op viaBOVAG.nl hebben een prijs, waarin alles zit verwerkt wat nodig is om met die auto de showroom te kunnen verlaten. En er zijn geen bijkomende kosten voor bijvoorbeeld garantie of rijklaar maken. Geen verrassingen dus. Opties waar consumenten al dan niet voor kunnen kiezen, mogen uiteraard wel apart vermeld worden.

Wat houdt de Omruilgarantie in?

BOVAG Omruilgarantie: bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop, dan kunt u die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. Bekijk de spelregels voor de Omruilgarantie.

Gaan BOVAG-bedrijven echt die Omruilgarantie geven? En wat als ze het toch niet doen?

BOVAG-bedrijven die hun auto’s op viaBOVAG zetten, zijn verplicht de BOVAG Omruilgarantie te bieden voor occasions. Mocht dat bij wijze van uitzondering toch een keer mis gaan, dan vragen we u dat zo snel mogelijk te melden via klachten@viabovag.nl.

Wat als een BOVAG-bedrijf geen goed alternatief biedt in het kader van de Omruilgarantie? Kan een klant terecht bij BOVAG? Of bij de Geschillencommissie?

Een geschil tussen autobedrijf en koper over de BOVAG Omruilgarantie kan worden voorgelegd aan BOVAG Bemiddeling. En als dat niks oplevert is het uiteindelijk aan de rechter.

Wat zit er in de 40-Puntencheck?

Met de veertig punten check wordt de auto gecontroleerd op 40 punten en goed bevonden ten tijde van de levering.

Waar vind ik de spelregels van viaBOVAG en de verschillende garanties?

Bekijk de spelregels van viaBOVAG en de verschillende garanties.

Hoe controleert/handhaaft BOVAG al die garanties?

BOVAG controleert zijn leden regelmatig. Daarnaast weten consumenten BOVAG heel goed te vinden als er een keer onverhoopt wat mis gaat, waarna BOVAG bemiddelt tussen bedrijf en klant. Mocht een bedrijf er echt een potje van maken, dan wordt het voorgedragen voor royement en gaat het BOVAG-bord van de muur.

BOVAG Garantie werd toch afgeschaft?

Nee, er is eind 2017 alleen wat discussie ontstaan over of de BOVAG Garantie al dan niet een verzekering moet zijn. De vertrouwde BOVAG Garantie is en blijft van kracht op alle occasion auto’s. En alle occasion auto’s op viaBOVAG.nl hebben die BOVAG Garantie. Overigens is de BOVAG Garantie niet van toepassing op "nieuwe" auto’s. Hieronder verstaan wij auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan met een kilometerstand van minder dan 500 kilometer. Voor deze "nieuwe" auto’s is de BOVAG garantie niet noodzakelijk, want op nieuwe auto’s kunt u altijd een beroep doen op de fabrieksgarantie.

Ik zie een auto met een andere garantie en dus niet met BOVAG Garantie. Hoe kan dat? En mag dat?

Auto’s op viaBOVAG moeten voorzien zijn van een goede garantie. Dat zal meestal de BOVAG Garantie zijn, maar het kan ook de eigen garantie van een merk of bedrijf zijn, mits die maar minstens gelijkwaardig of beter is dan de BOVAG Garantie.

Valt de normale onderhoudsbeurt onder de BOVAG Garantie?

Nee, als een auto een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als u echter een auto koopt op viaBOVAG.nl en u kiest daar voor de optie Afleverbeurt, dan mag u ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem.

Wat als een geadverteerde auto toch niet bij het bedrijf staat?

Auto’s die op viaBOVAG geadverteerd worden, moeten in principe bij het bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een auto binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag die auto ook alvast op viaBOVAG geplaatst worden, maar dan moet er wel duidelijk bij staan "wordt verwacht".

Ik zag dezelfde auto goedkoper ergens anders staan. Hoe kan dat? Mag dat?

BOVAG en viaBOVAG hebben niks te zeggen over de prijs van een auto, behalve dat die transparant moet zijn en zonder verrassingen. Verder hebben de occasion auto’s op viaBOVAG allemaal BOVAG Garantie. Op andere sites zal niet elke auto met BOVAG Garantie of andere zekerheden geadverteerd worden. En dat zou van invloed kunnen zijn op de prijs. En verder staat het bedrijven vrij om de prijs te hanteren die hen goeddunkt.

Er kwamen toch nog kosten bij de koop van mijn auto, die voor mij niet transparant waren, zoals een afleverbeurt.

Dat is niet toegestaan. Elk voertuig zoals geadverteerd en geprijsd op viaBOVAG moet u als zodanig kunnen kopen bij het betreffende autobedrijf. Dat is de belofte van viaBOVAG. Als u daarop nog extra zekerheden wenst te kopen, dan is dat mogelijk. Graag horen we van u als dit onverhoopt een keer niet het geval blijkt te zijn. Melden kan via klachten@viabovag.nl.

Heb ik recht op garantie (non-conformiteit) wanneer ik een auto ‘zo meeneem’?

Het ‘zo meenemen’ kunt u als koper met de verkoper inderdaad in uw koopcontract afspreken. Ook al staan alle occasion auto’s op viaBOVAG aangeboden met BOVAG Garantie. Een advertentie op deze site is namelijk een uitnodiging om verder te gaan onderhandelen. In het ondertekende koopcontract staat concreet wat u tegen welke prijs heeft gekocht. Dus ook in voorkomend geval: geen BOVAG (of andere) aankoopgarantie. Bent u een particuliere koper? Dan heeft u op grond van de wet altijd in die hoedanigheid ook de wettelijke conformiteitsrechten uit 7: 17 BW en verder. (De zakelijke koper en de verkoper kunnen wel overeenkomen, dat de zakelijke koper deze conformiteitsrechten niet heeft.)

Het werkt niet/er staat een fout op de site, waar kan ik terecht?

Consumenten kunnen hun vragen stellen via hulp@viabovag.nl.

Waar kan ik een klacht indienen over een BOVAG-lid omdat het autobedrijf zich niet aan de regels van viaBOVAG houdt?

U kunt een klacht indienen per mail via: klachten@viabovag.nl.

Wanneer komt private lease op viaBOVAG.nl?

BOVAG gaat het aantal producten en diensten op viaBOVAG.nl de komende jaren geleidelijk uitbreiden. Naast bijvoorbeeld caravans, campers en motorfietsen kijkt BOVAG daarbij ook naar diensten als private lease, financieringen en verzekeringen. Wanneer dat zal gebeuren, is nu nog niet te zeggen.

Terug naar homepagina