Veelgestelde vragen Consumenten

In hoeverre is viaBOVAG.nl anders dan andere occasionwebsites?

Op viaBOVAG.nl staan alleen auto’s van BOVAG-bedrijven en alle occasions hebben BOVAG Garantie of een minimaal gelijkwaardige garantie. Ook geldt voor alle gebruikte auto’s op viaBOVAG.nl de BOVAG Omruilgarantie. Bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop? Dan kunt u die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. Ook eisen we bij alle advertenties op viaBOVAG.nl een transparante all-in prijs. Lees meer over de BOVAG Garantie, BOVAG Omruilgarantie en All-in prijs.

Wat betekent op viaBOVAG.nl de all-in prijs?

Auto’s die aangeboden worden op viaBOVAG.nl hebben een prijs waarin alles verwerkt is wat nodig is om met die auto de showroom te verlaten. En er zijn geen bijkomende kosten voor bijvoorbeeld garantie of rijklaar maken. Geen verrassingen dus. Opties waarvoor consumenten al of niet kunnen kiezen, mogen uiteraard apart vermeld worden. De getoonde prijs is altijd inclusief BTW, tenzij anders vermeld, zoals bij bedrijfsauto’s.

Wat houdt de BOVAG Omruilgarantie in?

BOVAG Omruilgarantie: bent u toch niet helemaal tevreden over uw aankoop, dan kunt u die binnen twee weken of maximaal 750 km kosteloos omruilen voor een andere. Bekijk de spelregels voor de Omruilgarantie.

Geven BOVAG-bedrijven echt die omruilgarantie? Wat als ze het toch niet doen?

BOVAG-bedrijven die hun auto’s op viaBOVAG.nl zetten, zijn verplicht de BOVAG Omruilgarantie voor occasions te bieden. Mocht dat bij wijze van uitzondering toch niet gebeuren, dan vragen we u dat zo snel mogelijk per e-mail te melden via klachten@viabovag.nl.

Waarom geldt de omruilgarantie niet voor nieuwe auto’s?

Op viaBOVAG.nl staan zowel nieuwe als gebruikte auto’s. De BOVAG Omruilgarantie is niet van toepassing op ‘nieuwe’ auto’s. Onder nieuwe auto’s verstaan wij auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Voor deze nieuwe auto’s is de BOVAG Garantie en BOVAG Omruilgarantie niet noodzakelijk, want op nieuwe auto’s kan de consument een beroep doen op de fabrieksgarantie.

Wat als een BOVAG-bedrijf geen goed alternatief biedt in het kader van de Omruilgarantie? Kan een klant terecht bij BOVAG? Of bij de Geschillencommissie?

Een geschil over de BOVAG Omruilgarantie kan worden voorgelegd aan BOVAG Bemiddeling. Als dat niets oplevert, kan de kwestie uiteindelijk worden voorgelegd aan de rechter.

Wat is de BOVAG 40-Puntencheck?

Met de 40-Puntencheck is de auto gecontroleerd op veertig essentiële punten, die allemaal in orde zijn ten tijde van de levering.

Wat als een auto geen 100% Onderhouden label heeft?

Een auto zonder 100% Onderhouden-label is niet per definitie een slechte auto. Niet elke auto verdient echter het 100% Onderhouden-label. Dat heeft te maken hebben diverse factoren. De auto is bijvoorbeeld nog niet aan onderhoud toe geweest, of het onderhoud wel is uitgevoerd, maar niet vastgelegd in het onderhoudsboekje. Meer weten over het 100% Onderhouden-label? Op de website van 100% Onderhouden leest u er meer over.

Waar vind ik de spelregels van viaBOVAG.nl en de verschillende garanties?

Bekijk de spelregels van viaBOVAG.nl en de verschillende garanties.

Hoe controleert/handhaaft BOVAG al die garanties?

BOVAG controleert zijn leden regelmatig. Ook weten consumenten BOVAG heel goed te vinden als er onverhoopt iets misgaat. Dan bemiddelt BOVAG tussen bedrijf en klant. Mocht een bedrijf er echt een potje van maken, dan wordt het voorgedragen voor royement en gaat het BOVAG-bord van de muur.

BOVAG Garantie werd toch afgeschaft?

Nee hoor. Eind 2017 was er discussie over de vraag of de BOVAG Garantie al dan niet een verzekering moet zijn. Maar inmiddels is duidelijk dat de vertrouwde BOVAG Garantie is en blijft zoals hij is en dus van kracht is en blijft op alle occasions op viaBOVAG.nl. Overigens is de BOVAG Garantie niet van toepassing op ‘nieuwe’ auto’s. Hieronder verstaan wij auto’s die korter dan zes maanden op kenteken staan, met een kilometerstand van minder dan 500. Voor deze ‘nieuwe’ auto’s is de BOVAG Garantie niet noodzakelijk, want voor nieuwe auto’s kan de klant een beroep doen op de fabrieksgarantie.

Ik zie een auto met een andere garantie en dus niet met BOVAG Garantie. Hoe kan dat? En mag dat?

Auto’s op viaBOVAG.nl moeten voorzien zijn van een goede garantie. Dat is meestal de BOVAG Garantie, maar het kan ook de eigen garantie van een merk of bedrijf zijn, mits die maar minstens gelijkwaardig of beter is dan de BOVAG Garantie.

Valt de normale onderhoudsbeurt onder de BOVAG Garantie?

Nee, als een auto een reguliere onderhoudsbeurt nodig heeft, valt dat niet onder de garantie. Als u echter een auto koopt op viaBOVAG.nl en u kiest daar voor de optie BOVAG Afleverbeurt, dan mag u ervan uitgaan dat regulier onderhoud het eerste halfjaar (of de eerste 6.000 km, wat het eerste komt) niet nodig is, evenmin als nieuwe banden of pakweg een nieuwe distributieriem.

Wat als een geadverteerde auto toch niet bij het bedrijf staat?

Auto’s die op viaBOVAG.nl geadverteerd worden, moeten in principe bij het bedrijf aanwezig zijn. Enige uitzondering is als een auto binnen twee weken verwacht wordt. Dan mag de aanbieder die auto alvast op viaBOVAG.nl plaatsen, maar dan moet er wel duidelijk "wordt verwacht" bij staan.

Ik zag dezelfde auto goedkoper ergens anders staan. Hoe kan dat? Mag dat?

BOVAG en viaBOVAG.nl hebben niks te zeggen over de prijs van een auto, behalve dat die transparant moet zijn en zonder verrassingen. Verder hebben de occasions op viaBOVAG.nl allemaal BOVAG Garantie. Op andere sites zal niet elke auto met BOVAG Garantie of andere zekerheden aangeboden worden. En dat zou van invloed kunnen zijn op de prijs. En verder staat het bedrijven vrij om de prijs te hanteren die hen goeddunkt.

Er kwamen toch nog kosten bij de koop van mijn auto, die voor mij niet transparant waren, zoals een afleverbeurt. Hoe kan dat?

Dat is niet toegestaan. Elk voertuig zoals geadverteerd en geprijsd op viaBOVAG.nl moet u als zodanig kunnen kopen bij het autobedrijf dat de auto aanbiedt. Dat is de belofte van viaBOVAG.nl. Als u daarop nog extra zekerheden wenst te kopen, dan is dat mogelijk. Graag horen we van u als dit onverhoopt niet het geval blijkt te zijn. Melden kan per e-mail via klachten@viabovag.nl.

Heb ik recht op garantie (non-conformiteit) wanneer ik een auto ‘zo meeneem’?

Het ‘zo meenemen’ kunt u als koper met de verkoper inderdaad in uw koopcontract afspreken. Ook al staan alle occasions op viaBOVAG.nl aangeboden met BOVAG Garantie. Een advertentie op deze site is namelijk een uitnodiging om verder te onderhandelen. In het ondertekende koopcontract staat concreet wat u tegen welke prijs hebt gekocht. Dus ook in voorkomend geval: zonder BOVAG Garantie of andere aankoopgarantie. Bent u een particuliere koper? Dan heeft u op grond van het Burgerlijk Wetboek, Boek 7 Artikel 17 en verder, altijd ook de wettelijke conformiteitsrechten. De zakelijke koper en de verkoper kunnen wél overeenkomen dat de zakelijke koper deze conformiteitsrechten niet heeft.

Iets werkt niet of er staat een fout op de site. Waar kan ik terecht?

Consumenten kunnen hun vragen stellen via hulp@viabovag.nl.

Waar kan ik een klacht indienen over een BOVAG-lid als het autobedrijf zich niet aan de regels van viaBOVAG.nl houdt?

U kunt een klacht indienen per mail via: klachten@viabovag.nl.

Wanneer komt private lease op viaBOVAG.nl?

BOVAG breidt het aantal producten en diensten op viaBOVAG.nl de komende jaren geleidelijk uit. Behalve naar bijvoorbeeld caravans, campers en motorfietsen kijkt BOVAG daarbij ook naar diensten als private lease, financieringen en verzekeringen. Wanneer dat gebeurt, is nu nog niet te zeggen.

Terug naar homepagina