Zuinig rijden? Dit zijn de vijftien zuinigste benzineauto’s
Geschreven door opHoeveel brandstof een auto daadwerkelijk verbruikt, is afhankelijk van meerdere factoren. Te beginnen met het type auto en motor natuurlijk, maar bijvoorbeeld ook je eigen rijstijl, de weersomstandigheden, de bandenspanning en het aantal inzittenden zijn van invloed op het verbruik. Om toch een idee te kunnen geven, zetten we hier de vijftien zuinigste benzineauto’s op een rij op basis van de informatie van Spritmonitor.de.

De Duitse website Spritmonitor is één van de grootste websites in Europa waar het werkelijke brandstofverbruik van personenauto’s wordt bijgehouden. Dat gebeurt op basis van de informatie van duizenden deelnemers die hun brandstofverbruik nauwkeurig bijhouden. Aan de hand hiervan worden meerdere lijstjes bijgehouden, waaronder de vijftien zuinigste benzineauto’s. We zetten ze hier voor je op een rij.
Toyota Yaris Hybrid/ Mazda 2 Hybrid
De top 3 van zuinigste auto’s start met een compact hybridemodel van Toyota. De populaire Toyota Yaris Hybrid is compact en relatief licht, terwijl de 1,5-liter viercilinder benzinemotor wordt ondersteund door een elektromotor. De Yaris Hybrid kan in stadsverkeer zelfs tot 50% van de tijd volledig elektrisch rijden. Uiteindelijk komt het gemiddeld praktijkverbruik uit 1 op 26,3. De Mazda 2 Hybrid is geleverd met dezelfde aandrijving.

Suzuki Celerio
Op de tweede plaats staat een van de goedkoopste nieuwe auto’s die toentertijd te koop was in Nederland. De Suzuki Celerio wordt aangedreven door een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met een vermogen 51 kW (69 pk). De compacte stadsauto kan in de praktijk een gemiddeld verbruik van 1 op 21 halen. En dat is best knap voor een auto zonder hybridetechniek.

Hyundai IONIQ
Op zoek naar een zuinige gezinsauto? Kijk dan eens naar de Hyundai IONIQ Hybrid. De aandrijflijn bestaat uit een 1,6-liter benzinemotor met 77 kW (105 pk) en een elektromotor. Daarmee haalt het model een gemiddeld praktijkverbruik van 1 op 20,8.

Toyota Yaris Cross Hybrid
De stoerdere SUV-broer van de Yaris Hybrid rijdt ook opmerkelijk zuinig. De Yaris Cross Hybrid haalt een verbruik van 1 op 20, terwijl het speelse rijgedrag, de hoge zitpositie en onderscheidende uitstraling door veel autokopers gewaardeerd wordt.

Kia Niro Hybrid
Op de vijfde plaats staat de Kia Niro Hybrid, een van de bestverkochte auto’s in Nederland sinds zijn introductie in 2016. De hybrideversie haalt een verbruik van 1 op 19,6, maar het kan nog beter. De Kia Niro is namelijk ook leverbaar als plug-in hybride en met volledig elektrische aandrijving.

Nissan Pixo en Suzuki Alto
De Nissan Pixo is gelijk aan de Suzuki Alto. Beide hebben een 1,0-liter driecilinder benzinemotor met 50 kW (68 pk) onder de motorkap. Het zijn technisch uitstekende en betrouwbare stadsauto’s zonder poespas en een zeer laag verbruik van 1 op 19,6.

Toyota Prius
De Toyota Prius is misschien wel de bekendste hybride-auto. Sinds de introductie in 1997 zijn er vier generaties verschenen en is er een ruim aanbod van gebruikte exemplaren. De nieuwste generatie van de Toyota Prius heeft een 1,8-liter benzinemotor en een elektromotor die samen 90 kW (122 pk) produceren, terwijl het verbruik slechts 1 op 19,6 bedraagt.

Daihatsu Cuore
Daihatsu wordt sinds 2013 niet meer officieel in Nederland geleverd, maar er rijden nog genoeg modellen van het Japanse merk rond. Ook zijn er genoeg betrouwbare occasions te vinden. Een mooi voorbeeld is de Daihatsu Cuore. Die is niet alleen scherp geprijsd, maar ook bijzonder zuinig. De Cuore haalt een verbruik van 1 op 19,2.

Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo
De Citroën C1 deelt zijn basis met de Peugeot 107 en Toyota Aygo. De motor is een 1,0-liter driecilinder met 51 kW (69 pk) die slechts 1 op 18,8 verbruikt. Grappig detail: deze motor is afkomstig van Daihatsu, dat eigendom is van Toyota. De C1, 107, Aygo gingen jarenlang als warme broodjes over de toonbank, wat heeft gezorgd voor een ruim occasionaanbod.

Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up!
De Seat Mii, Skoda Citigo en Volkswagen Up! is een drieling van de Volkswagen Groep die tegelijkertijd is ontwikkeld. Net als bij de Citroën C1, Peugeot 107 en Toyota Aygo verschillen ze slechts op details. Ze worden allemaal aangedreven door een 1,0-liter driecilinder met keuze uit diverse vermogensvarianten. De lichtste versie scoort een verbruik van 1 op 18,8 en behoort daarmee tot deze top 15. De Mii, Citigo en Up! zijn ook te vinden met een aardgasmotor (CNG) en volledig elektrische aandrijving.

Honda Insight
De Honda Insight kwam op de markt als de grote concurrent van de Toyota Prius, met een vergelijkbaar design en vooruitstrevende hybride-aandrijving. De auto wordt aangedreven door een 1,3-liter benzinemotor en een 10 kW elektromotor. Het praktijkverbruik komt uit op 1 op 18,8. De Insight is al sinds 2014 uit productie, maar er zijn nog veel exemplaren met een aantrekkelijke kilometerstand te koop.

Toyota Corolla Hybrid
De Toyota Corolla Hybrid combineert een stijlvolle uitstraling met een uitstekend rijgedrag en de nieuwste hybridetechnologie. Een verbruik van 1 op 18,8 is zeer netjes voor een auto van dit kaliber. Voor meer interieurruimte is de Corolla Hybrid ook leverbaar als Touring Sports (stationwagen).

Toyota Auris Hybrid
De Toyota Auris Hybrid is de voorloper van de Corolla Hybrid die de beproefde hybridetechnologie van Toyota in 2010 in het C-segment introduceerde. Met een verbruik van slechts 1 op 18,5 is de Auris Hybrid ideaal voor iedereen die ruimte, comfort én zuinigheid zoekt. En behalve de vijfdeurs hatchback is de Auris Hybrid ook leverbaar als stationwagen.

Honda Jazz Hybrid
Voor wie een veelzijdige auto met een hoge instap en hybride-aandrijflijn zoekt, is de Honda Jazz zeker het overwegen waard. Sinds 2010 is de compacte MPV leverbaar met hybride-aandrijving waarmee een verbruik van 1 op 18,5 haalbaar is. Bovendien staat de Honda Jazz elke jaar bovenaan in allerlei internationale betrouwbaarheids- en tevredenheidsonderzoeken.

Toyota C-HR
De Toyota C-HR is een auto die met zijn stoere uitstraling, hoge SUV-ontwerp en niet al te grote formaat behoort tot de populairste autosoort van dit moment. De Toyota C-HR is echter als een van de weinige in zijn klasse voorzien van hybride-aandrijving. De C-HR 1.8 Hybrid haalt een praktijkverbruik van eveneens 1 op 18,5.

Tips om zuiniger te rijden
Je hoeft niet per se een andere auto te kopen om zuiniger te rijden. Met je huidige auto kun je ook besparen op brandstof. Je kunt bijvoorbeeld zoveel mogelijk gebruikmaken van de cruisecontrol. Verder kun je de airconditioning uitschakelen wanneer hij niet nodig is.
Wat enorm helpt, is rustiger rijden. Bij een snelheid van 90 km/uur verbruikt een auto aanzienlijk minder brandstof dan bij hogere snelheden. Ook rustig optrekken en de auto laten uitrollen als je een kruispunt of stoplicht nadert, helpt bij het besparen van brandstof.
Wil je meer weten over zuinige auto’s? Bekijk dan op viaBOVAG.nl een van de bovenstaande modellen!
Wat is de zuinigste auto op benzine?
De Toyota Yaris Hybrid en Mazda 2 Hybrid zijn de zuinigste auto’s die beschikken over een benzinemotor en die je nieuw kunt kopen. Niet alleen de laatste generatie is zuinig, maar ook eerdere generaties van de beide auto’s staan bekend om hun zuinige rijden.
Welke auto rijdt 1 op 20?
Hoe dichter het bouwjaar bij vandaag ligt, hoe geavanceerder de technologie is om een benzinemotor zuinig te laten zijn. Daar zorgt onder meer de strenge Europese wetgeving wel voor. De kans dan een nieuwere auto 1 op 20 haalt, oftewel 5L/100km, is erg groot. Wil je een occasion met een dergelijk verbruik, dan kun je onder meer kijken naar de Toyota Aygo, Skoda Fabia, Fiat 500, Mazda 3, Suzuki Swift of Mitsubishi Space Star
Welke auto rijdt 1 op 30?
Het antwoord is simpel: geen enkele. Althans, geen modellen die je kunt kopen. De Toyota Yaris is de zuinigste auto met 1 op 26,3. Wil je zuiniger rijden dan is het aan te raden om te kijken naar plug-in hybride auto’s. Deze beschikken over een groot accupakket die je kunt opladen middels een stekker, waarmee je bij sommigen meer dan 100 kilometer elektrisch kunt rijden.
Welke grote auto is zuinig?
Grote auto’s staan (nog) niet echt bekend als zuinigheidswonders. Toch lukt het fabrikanten steeds beter om grote zuinige auto’s te maken. Een goed voorbeeld is de Yaris Cross, de hoge versie van de Toyota Yaris. Een andere crossover is de Kia Niro. Door zijn efficiënte hybride-aandrijflijn is de Niro erg zuinig, met cijfers van bijna 1 op 20. De Toyota Corolla is een C-segment auto, dus volop ruimte voor gezin en bagage. Deze auto is ook verkrijgbaar als stationwagen, voor nog meer bagagemogelijkheden, al is deze net iets minder zuinig dan de hatchback. Andere grote zuinige auto’s zijn de Lexus ES 300h en Renault Arkana.
Is 1 op 18 zuinig?
Waar het vroeger normaal was dat een benzineauto 1 op 10 reed en dat als zuinig bevonden werd, beschouwen we dat tegenwoordig als niet meer zo zuinig. Het gemiddelde verbruik voor een benzineauto ligt zo rond de 1 op 15, dus één liter benzine op 15 kilometer. Wat wordt gezien als een zuinige auto? In principe alles wat verder komt op diezelfde liter benzine wordt gezien als zuinig. Wil je nog zuiniger rijden dan kun je overwegen om een (plug-in) hybride of elektrische auto aan te schaffen.
Welke auto is zuinig op de snelweg?
Van een constante snelheid aanhouden wordt iedere auto zuiniger. Daarbij speelt ook snelheid een rol. Onderzoek wijst uit dat het verlagen van de snelheid niet alleen aanzienlijk de uitstoot vermindert, maar ook het verbruik. Benzineauto’s die zuinig zijn op de snelweg zijn onder meer de Ford Focus, Hyundai i30, Renault Clio, Mazda 2, Peugeot 208, Fiat Punto en Toyota Prius.
Welke auto is zuinig en goedkoop?
Zuinige en goedkope auto zijn populair, daarom bieden veel fabrikanten een model aan dat aan beide eigenschappen voldoet. Zo kun je bij Volkswagen terecht voor de Up! of de Polo. Bij Toyota voor de Aygo, of bij Peugeot en Citroen voor de 108 en C1. Stuk voor stuk auto’s die zowel betaalbaar als zuinig zijn. Meer zuinige en goedkope modellen vind je op deze Bovag-pagina.