Toyota Yaris - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 4 min
Bekijk het aanbod

Review van de Toyota Yaris. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Toyota Yaris.

Toyota Yaris

Wat is het voor een auto?

De oorspronkelijke Toyota Yaris van 1999 brak met een aantal gangbare normen in het segment van de kleine auto's, met gedurfde stylingdetails zoals een snelheidsmeter die centraal in het dashboard was geplaatst. In de loop der jaren zijn we echter steeds meer gewend geraakt aan zijn originele voorkomen. Deze derde generatie heeft nog steeds veel te bieden, met name voor diegenen die betrouwbaarheid belangrijker vinden dan rijeigenschappen. De Yaris behoort tot de ruimere auto's in zijn klasse, met heel veel hoofdruimte voorin maar ook meer dan genoeg ruimte voor de inzittenden achterin. Hij biedt tevens het voordeel van een volledig vlakke wagenvloer. De kofferbak kan zich meten met die van de Ford Fiesta, maar is minder groot dan die van de Skoda Fabia en Honda Jazz. En met neergeklapte achterzittingen dien je helaas wel genoegen te nemen met een forse knik in de vloer. De Yaris onderscheidt zich ten opzichte van zijn concurrenten door de beschikbaarheid van een hybride uitvoering met benzinemotor, die overigens wel iets aan bagageruimte moet inboeten. De motorenreeks omvat verder nog benzinemotoren met 1,0 en 1,3 liter inhoud plus een 1,4-liter dieselversie. Met name de iets levendigere 1.3 vormt een plezierige combinatie met de soepel schakelende vijfbak. In 2017 werd deze 1.3 vervangen door een 1.5. Die is aanzienlijk sneller dan de 1.0 en verdient de voorkeur indien regelmatig langere afstanden moeten worden afgelegd. De lichte besturing is prima voor in de stad, maar op buitenwegen boezemt de Yaris door zijn geringere feedback minder vertrouwen in dan concurrenten als de Fiesta, Volkswagen Polo en Mazda 2. En ook qua rijcomfort moet hij het afleggen tegen de Fiesta. In de Yaris worden oneffenheden in het wegdek minder goed weggefilterd door de wielophanging en op de snelweg heeft hij ook last van windgeruis. Zoals te verwachten van een Toyota, scoort de Yaris goed in zowel betrouwbaarheidsonderzoeken als in de Euro NCAP-crashtest, waar hij vijf sterren behaalde. Vermeldenswaard is de facelift medio 2014, waarna de Yaris voortaan met een iets chiquer dashboard en een agressiever gestileerde voorkant door het leven ging. Bij de update in 2017 kreeg hij een nieuwe 1,5-liter benzinemotor en veranderde er ook het een en ander in de modelspecificaties.

Kosten

Met een gecombineerd verbruik van 1 op 28,3 is de Yaris Hybrid een voordelig te rijden auto, maar hij kost uiteraard qua aanschaf wel meer dan een conventioneel benzinemodel. Echter, in de praktijk rijdt deze uitvoering over het algemeen toch heel wat minder zuinig dan de officiële verbruikscijfers doen geloven; Hybrid-rijders scoren ergens tussen de 1 op 18 en 1 op 21 – en ook alleen wanneer de motor voldoende is ingelopen. De dieselversie van de Yaris is volgens opgave van de fabrikant minder zuinig dan de Hybrid, maar haalt in de praktijk toch ook ongeveer 1 op 21.

Aandachtspunten

Omdat hij zo makkelijk en voordelig te rijden is, is de Yaris ook bijzonder geschikt als eerste auto en bovendien ideaal voor in de stad. Controleer de auto daarom op beschadigingen van de carrosserie en de lichtmetalen velgen. Grijpt de koppeling pas aan het einde van de pedaalslag aan, dan is hij waarschijnlijk versleten. Toyota geniet een geweldige reputatie op het gebied van betrouwbaarheid, maar dit gegeven zou sommige eigenaren weleens in de verleiding kunnen brengen het niet zo nauw te nemen met het reguliere onderhoud. Koop liever een exemplaar met een sluitende onderhoudshistorie en afgestempeld serviceboekje.

Problemen

Alle dieselversies van de Yaris zijn uitgerust met een roetfilter. Er zijn enkele gevallen bekend waarbij het roetfilter ernstig te lijden had onder problemen met het regeneratieproces, waardoor het filter onvoldoende schoon werd gebrand en verstopt raakte. Vermijd dure reparaties en kies liever voor een benzinemodel, tenzij je elk jaar heel erg veel kilometers maakt. Is de auto die je op het oog hebt voorzien van satellietnavigatie, probeer deze dan uit tijdens een proefrit. Werkt het niet naar behoren, dan is het systeem toe aan een software-upgrade die gratis bij een Toyota-dealer kan worden uitgevoerd. Het infotainment-systeem in de Yaris laat zich niet aan een smartphone koppelen via Apple CarPlay of Android Auto, in tegenstelling tot de systemen van de meeste concurrenten. Als je een Toyota koopt, vertrouw je er min of meer op dat het model van jouw keuze een prima rapport kan overleggen op het vlak van betrouwbaarheid. De Yaris stelt in dit opzicht niet teleur. In een recent betrouwbaarheidsonderzoek eindigde de Yaris als tweede in een groep van 21 kleine auto's van 0 tot 3 jaar oud. In ditzelfde onderzoek, waarin overigens in totaal 32 automerken werden beoordeeld, eindigde het merk Toyota overall op de derde plaats. Een uitstekend resultaat.

Welke uitvoering kopen?

De Toyota Yaris is er als drie- en vijfdeurs hatchback. Voor wie op zoek is naar een hybride of diesel, weet dan dat die versies alleen met de vijfdeurs koets leverbaar waren. Er bestaan heel veel uitvoeringen, die qua uitrusting allemaal net even anders zijn. Belangrijk om te weten is dat de instapmodellen werden geleverd zonder airco. Wie niet zonder kan, kan een Style- of Lounge-uitvoering overwegen, met bovendien zaken aan boord als elektrisch verstelbare buitenspiegels, een achteruitrijcamera en een touchscreen. Nog luxere uitvoeringen zijn voorzien van satellietnavigatie, een glazen panoramadak en gescheiden klimaatregeling.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen