Toyota Aygo - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 3 min
Bekijk het aanbod

Review van de Toyota Aygo. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Toyota Aygo.

Toyota Aygo

Wat is het voor een auto?

De eerste generatie van de Toyota Aygo was een strak gestileerd en deugdelijk in elkaar geschroefd stadsautootje dat al snel de reputatie verwierf heel zuinig en betaalbaar te zijn. Het was echter geen rijdersauto en de Aygo was ook niet uitgesproken praktisch. Bovendien werd hij later voorbijgestreefd door jongere modellen van Kia, Hyundai en een paar merken van het Volkswagen-concern. Toyota antwoordde met deze tweede generatie – een meer volwassen en nóg vlotter gestileerde versie die beter was toegerust om in het steeds populairder wordende segment van de aaibare stadsautootjes een hartig woordje mee te spreken. Net als bij de eerste generatie was er opnieuw slechts keuze uit één motorvariant: een licht geüpdatete versie van de 1,0-liter driecilinder benzinemotor, nu 69 pk sterk. Deze unit haalt gemiddeld 1 op 24,3 en stoot per kilometer slechts 95 gram CO2 uit – een respectabele waarde voor een auto in deze klasse die hem bovendien nóg goedkoper in het gebruik maakt. Deze motor moet echter wel net als voorheen op toeren gehouden worden om vlot vooruit te komen, onder de 4000 toeren gebeurt er weinig en daarom moet er vaak naar een lagere versnellling worden teruggeschakeld. Bovendien is de driecilinder niet bepaald stil. Finesse is dus niet het sterkste punt van deze Aygo, maar het autootje rijdt en stuurt verder prima. De enige echt grote tekortkoming van de Aygo is toch vooral het gebrek aan ruimte voor de inzittenden, met name achterin. Langere passagiers zullen tot de ontdekking komen dat het hier allemaal erg krap bemeten is. Concurrenten als de VW Up, Skoda Citigo, Kia Picanto en Hyundai i10 bieden meer passagiersruimte en beschikken ook over een aanzienlijk grotere kofferbak. Hoewel de keuze qua motorisering dus beperkt blijft tot één variant, kan er wel gekozen worden uit een hele reeks van uitrustingsvarianten, variërend van het instapmodel X tot de meest compleet uitgeruste X-clusiv.

Kosten

De onderhoudskosten van de Aygo liggen op een zeer redelijk niveau. De Aygo moet elk jaar of om de 16.000 kilometer naar de garage voor een servicebeurt.

Aandachtspunten

Met de Aygo zal vooral veel in de stad gereden zijn. Controleer de carrosserie daarom op deukjes en krasjes en de velgen op beschadigingen door stoeprandjes. Check ook de werking van het omklapmechanisme van de stoelleuningen en kijk of er soms scheuren in de bekleding zitten.

Problemen

Eigenaren van een Aygo van de tweede generatie hebben over het algemeen weinig te klagen over hun auto. De gemelde tekortkomingen waren betrekkelijk onschuldig en in een oogwenk verholpen. In een recent betrouwbaarheidsonderzoek eindigde de Aygo als meest betrouwbare auto in het segment van de stadsauto's en overall nota bene bij de beste vier. Bij exemplaren tot drie jaar oud werd zelfs geen enkele storing gemeld, een score van 100%.

Welke uitvoering kopen?

Het instapmodel X is uitgerust met LED-dagrijverlichting, USB- en AUX-poorten en elektrisch bediende ramen in de voorste portieren. Een bijzonder smakelijke uitvoering is de X-Play, met 15-inch stalen wielen, een multifunctioneel lederen stuurwiel, lederen pookknop, twee extra speakers (vier in totaal), Bluetooth, airco en toerenteller. Een aantrekkelijke optie is verder nog Toyota's touchscreen infotainment-systeem. De X-clusiv voegt daar nog automatische koplampverstelling, klimaatregeling en diverse chroomaccenten aan toe.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen