Tips voor maken proefrit

Geschreven door Robert Veltkamp op donderdag 2 mei 2019
Dit artikel is op 14-05-2019 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 3 min
Bekijk het aanbod

Als je een proefrit gaat maken, zijn er veel zaken waar je op moet letten. Vooral bij een occasion. Met onderstaande tips voor het maken van een proefrit kom je beslagen ten ijs.

Tips voor het maken van een proefrit

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk. Dat geldt ook bij een proefrit.
Maak de afspraak voor een proefrit overdag en bij goed daglicht. Zo kun je eventuele krassen en schades aan de auto eerder spotten.
Denk ook na over het tijdstip van je proefrit: is er kans op file? Stippel van te voren een route uit over verschillende soorten wegdek.

Controle vooraf:

Voor je de proefrit start. Check je deze punten

  • Is het kentekenbewijs in orde? Dat controleer je door te kijken of er iets bij ‘bijzonderheden’ staat.

  • Is de auto verzekerd? Check de groene kaart.

  • Klopt de kilometerstand? Is deze realistisch voor het aantal jaar?

  • Hoe ziet de bekleding eruit? Is het netjes en schoon?

  • Bekijk de kofferbakruimte. Is er genoeg ruimte om uw spullen mee te nemen?

  • Steek de sleutel in het contact, maar start de motor nog niet. De lampjes op de display gaan branden. Doen ze het allemaal?

  • Start de motor, loop een rondje om de auto en luister of er bijgeluiden zijn.

  • Check of er schades zijn. Hoe ziet de lak eruit?

  • Controleer als je weer in de auto zit of er brandende waarschuwingslampjes te zien zijn.

  • Geef wat gas met het portier open en luister aandachtig. Als de uitlaat los is, lekt of kapot is, dan kun je dit op deze manier horen.

Tijdens je proefrit

Check of het stuur trillingvrij is. Een trillend stuur kan betekenen dat de voor- en achterwielen niet met elkaar in balans zijn. Trekt de auto op recht wegdek naar links of naar rechts, bij het remmen bijvoorbeeld? Dat is geen goed teken.

Is de motor warm? Probeer dan de verwarming, ventilatie en airco. Probeer de (elektrisch bedienbare) ramen en de centrale vergrendeling.

De versnellingsbak moet makkelijk schakelen. Let op hoe hoog de koppeling komt. Te hoog, kan betekenen dat de koppelingsplaat is versleten.

Maak je een proefrit in een automaat? Dan moet deze soepel op-en terugschakelen.

Let op de schokbrekers. Korte oneffenheden in de weg moeten door de wielophanging geruisloos worden verwerkt. Stuiteren de wielen kort na bijvoorbeeld een drempel? Dan zijn de schokbrekers aan vervanging toe.

De remmen test je door op recht wegdek een paar keer stevig te remmen. Een trillend stuur tijdens het remmen betekent kromme of versleten remschijven.

Laat de auto even stationair draaien. Druk na ongeveer 2 minuten het gaspedaal in en check of er blauwe walm uit de uitlaat komt. In dat geval is er veel olieverbruik.

Controleer het profiel van de banden. Op de banden moet nog minimaal twee millimeter profiel zitten, liever iets meer.

Na je proefrit

Vertel de verkoper hoe de proefrit is bevallen. Zijn er zaken waar je tegenaan bent gelopen? Vraag de verkoper naar gebreken en eerdere schades. Bekijk het onderhoudsboekje. Als je overweegt een occasion te kopen, vraag dan altijd naar de garanties: zit er omruilgarantie op de auto en BOVAG Garantie? Natuurlijk wil de verkoper het liefst dat je meteen een besluit neemt. Maar laat je niet opjagen. Zeg gewoon dat je nog meer auto's wilt proefrijden voor je een definitieve keuze maakt.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp is Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

Robert is verantwoordelijk voor de online marketing van viaBOVAG.nl en draagt zorg voor het online uitbouwen van het merk viaBOVAG.nl. Hij is ondernemend, houdt van data en heeft een passie voor auto's.

Robert Veltkamp