Subsidie 2023 elektrische auto's

Geschreven door Robert Veltkamp op woensdag 30 november 2022
Dit artikel is op 10-01-2023 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 3 min

Wie in 2023 privé een volledig elektrische auto koopt, komt in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Zo hoopt de regering elektrisch rijden nog aantrekkelijker te maken voor particulieren. Voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP) voor 2023 is er in totaal € 67 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto’s en € 32,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s. In beide gevallen is de subsidie voor particulieren aan te vragen voor zowel koop als private lease.

Actieradius

De subsidieaanvraag voor 2023 kan worden ingediend vanaf 10 januari 2023 9:00 uur. Het koop- of leasecontract moet dan al zijn afgesloten, maar de auto hoeft nog niet te zijn afgeleverd.

Subsidie elektrische auto particulier en tweedehands

De subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto willen leasen of kopen. Je krijgt niet alleen subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Ook als je een tweedehandse elektrische auto koopt, kun je rekenen op een subsidiebijdrage.

Hoe hoog is de subsidie op particulier aangeschafte nieuwe en tweedehands elektrische auto’s? Als je in 2023 een nieuwe elektrische auto koopt, krijg je 2.950 euro subsidie. Voor een tweedehands elektrische auto is de subsidie 2.000 euro. Bij lease wordt deze subsidie omgerekend naar een korting op de maandelijks leaseprijs. De spelregels zijn als volgt:

  • De elektrische auto moet minimaal drie jaar in je bezit blijven. Als je de auto binnen die tijd verkoopt, moet je de subsidie naar rato terugbetalen.

  • De cataloguswaarde (oorspronkelijke nieuwwaarde) ligt bij de eerste toelating op de weg tussen 12.000 en 45.000 euro.

  • De actieradius met een volle accu bedraagt minimaal 120 kilometer volgens WLTP-meting.

  • De auto moet als elektrische personenauto zijn geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd naar elektrische aandrijving.

  • De auto moet gekocht zijn bij een RDW-erkend autobedrijf.

  • In geval van private lease moet het leasebedrijf het private lease-keurmerk voeren.

  • Koopcontract en auto komen op naam te staan van de particulier die de subsidie aanvraagt. Een tweedehands auto mag niet eerder op naam van de subsidieontvanger hebben gestaan. Met subsidie een auto van jezelf kopen kan dus niet.

De subsidie geldt ook als je als particulier een elektrische auto leaset. De spelregels zijn vrijwel hetzelfde, met één uitzondering: de auto moet minimaal vier jaar in jouw bezit blijven. Tijdens die vier jaar krijg je elke maand een subsidiebedrag op je rekening gestort. Als je de auto binnen vier jaar wegdoet, wordt de subsidie stopgezet. Meer informatie over het aanvragen van de subsidie vind je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Als niet aan de voorwaarden is voldaan, of het beschikbare jaarlijkse subsidiebudget op is, zoals voorgaande jaren al snel het geval was, dan kan de subsidieaanvraag worden afgewezen of de toekenning worden uitgesteld. BOVAG adviseert kopers om een ontbindende voorwaarde op te nemen dat zij afzien van de koop als de aanvraag tot subsidieverlening wordt afgewezen of uitgesteld.

Subsidie elektrische auto na 2023

De subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s stopt eind 2024, of zelfs al eerder als de subsidiepot voor die tijd leeg is. Het subsidiebedrag gaat in 2024 iets omlaag en bedraagt dan 2.550 euro. Het bedrag voor een tweedehands elektrische auto blijft in 2024 waarschijnlijk 2.000 euro.

Door de regeling is het voor een particulier interessanter om een elektrische auto te leasen of te kopen. Het prijsverschil met auto’s die door verbrandingsmotoren worden aangedreven, wordt namelijk kleiner.

Een voordeel van een elektrische auto in vergelijking tot een benzine- of dieselauto is dat hij minder onderhoud nodig heeft. Ter vergelijking: in een verbrandingsmotor zitten rond de tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl in een elektromotor dit aantal minder dan twintig is. Een mogelijke grote kostenpost is de vervanging of revisie van het accupakket. In de praktijk blijkt echter dat accupakketten behoorlijk betrouwbaar zijn. Om dat extra kracht bij te zetten, geven veel merken lange garanties op de accu’s.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp is Manager Online Marketing bij viaBOVAG.nl

Robert is verantwoordelijk voor de online marketing van viaBOVAG.nl en draagt zorg voor het online uitbouwen van het merk viaBOVAG.nl. Hij is ondernemend, houdt van data en heeft een passie voor auto's.

LinkedIn foto Robert Veltkamp