Auto3 min

Subsidie elektrische auto's

Wie in 2024 privé een volledig elektrische auto koopt, komt in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Maar voor wie is de subsidie bedoeld en hoe werkt het? Je leest het in deze blog.

Robert Veltkamp

Robert Veltkamp

autoelektrischfinancieel
Subsidie elektrische auto's

Wie in 2024 privé een volledig elektrische auto koopt, komt in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Deze Subsidieregeling Elektrische Personenauto's Particulieren (SEPP) is een overheidssubsidie die elektrische rijden voor particulieren interessanter en haalbaarder maakt. Voor de SEPP is er in totaal € 67 miljoen voor nieuwe elektrische personenauto’s beschikbaar en € 32,4 miljoen voor gebruikte elektrische personenauto’s. In beide gevallen is de subsidie voor particulieren aan te vragen voor zowel koop als private lease.

De subsidieaanvraag voor 2024 kan worden ingediend vanaf 9 januari 2024. De aanvraag kun je indienen zodra het koop- of leasecontract is afgesloten, de auto hoeft nog niet te zijn afgeleverd.

Subsidie elektrische auto particulier en tweedehands

De subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto  willen leasen of kopen. Je krijgt niet alleen subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Ook als je een tweedehandse elektrische auto  koopt, kun je rekenen op een subsidiebijdrage.

Hoe hoog is de subsidie op particulier aangeschafte nieuwe en tweedehands elektrische auto’s? Als je in 2024 een nieuwe elektrische auto koopt, krijg je 2.950 euro subsidie. Voor een tweedehands elektrische auto is de subsidie 2.000 euro. Bij lease wordt deze subsidie omgerekend naar een korting op de maandelijks leaseprijs. De spelregels zijn als volgt:

  • De elektrische auto moet minimaal drie jaar in je bezit blijven. Als je de auto binnen die tijd verkoopt, moet je de subsidie naar rato terugbetalen.

  • De cataloguswaarde (oorspronkelijke nieuwwaarde) ligt bij de eerste toelating op de weg tussen 12.000 en 45.000 euro.

  • De actieradius met een volle accu bedraagt minimaal 120 kilometer volgens WLTP-meting.

  • De auto moet als elektrische personenauto zijn geproduceerd en mag niet zijn omgebouwd naar elektrische aandrijving.

  • De auto moet gekocht zijn bij een RDW-erkend autobedrijf.

  • In geval van private lease moet het leasebedrijf het private lease-keurmerk voeren.

  • Koopcontract en auto komen op naam te staan van de particulier die de subsidie aanvraagt. Een tweedehands auto mag niet eerder op naam van de subsidieontvanger hebben gestaan. Met subsidie een auto van jezelf kopen kan dus niet.

De subsidie geldt ook als je als particulier een elektrische auto leaset. De spelregels zijn vrijwel hetzelfde, met één uitzondering: de auto moet minimaal vier jaar in jouw bezit blijven. Tijdens die vier jaar krijg je elke maand een subsidiebedrag op je rekening gestort. Als je de auto binnen vier jaar wegdoet, wordt de subsidie stopgezet. Meer informatie over het aanvragen van de subsidie vind je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland .

Als niet aan de voorwaarden is voldaan, of het beschikbare jaarlijkse subsidiebudget op is, zoals voorgaande jaren al snel het geval was, dan kan de subsidieaanvraag worden afgewezen of de toekenning worden uitgesteld. BOVAG  adviseert kopers om een ontbindende voorwaarde op te nemen dat zij afzien van de koop als de aanvraag tot subsidieverlening wordt afgewezen of uitgesteld.

Subsidie elektrische auto na 2024

De subsidieregeling voor de aanschaf van elektrische auto’s is zoals deze hierboven beschreven staat geldig tot eind 2024, of eerder als de subsidiepot voor die tijd leeg is. In 2023 was deze leeg in november 2023. De hoogte van de subsidie wordt jaarlijks vastgesteld. Het is lastig om in te schatten wat er in 2025 en daarna gaat gebeuren.

Door de regeling is het voor een particulier interessanter om een elektrische auto te leasen of te kopen. Het prijsverschil met auto’s die door verbrandingsmotoren worden aangedreven, wordt namelijk kleiner.

Een voordeel van een elektrische auto in vergelijking tot een benzine- of dieselauto is dat hij minder onderhoud nodig heeft. Ter vergelijking: in een verbrandingsmotor zitten rond de tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl in een elektromotor dit aantal minder dan twintig is. Een mogelijke grote kostenpost is de vervanging of revisie van het accupakket. In de praktijk blijkt echter dat accupakketten behoorlijk betrouwbaar zijn. Om dat extra kracht bij te zetten, geven veel merken lange garanties op de accu’s.

Bekijk het aanbod elektrische auto's