Seat Ibiza - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 4 min
Bekijk het aanbod

Review van de Seat Ibiza. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Seat Ibiza.

Seat Ibiza

Wat is het voor een auto?

Mocht je al eens gedacht hebben dat de Seat Ibiza gelijkenis vertoont met de Volkswagen Polo, dan is dat niet gek gedacht. Het Spaanse merk Seat vervult al langer een rol in de schaduw binnen de Volkswagen Groep, maar timmert niet minder hard aan de weg dan de prestigieuze partners Volkswagen en Audi. Auto's als de Ibiza, feitelijk onderhuids een VW Polo, vormen een prima alternatief voor de kostenbewuste autokoper van nu. Deze vierde generatie van de Seat Ibiza werd in 2008 geïntroduceerd en onderging in negen jaar tijd slechts een paar bescheiden facelifts, de eerste in 2012 en nog eentje in 2015. De Ibiza is er als driedeurs (SC) en vijfdeurs hatchback en als stationcar (ST), alle drie met een ruime keuze aan benzine- en dieselmotoren. De vijfdeurs hatchback is de meest praktische, niet alleen vanwege zijn extra deuren, maar ook vanwege de grotere kofferbak; op dit vlak geeft hij zelfs de Ford Fiesta het nakijken. De zitruimte achterin kan daarentegen niet tippen aan die van de Fiesta, met name voor langere passagiers is de beenruimte hier beperkt. Voorin is het beter gesteld met de ruimte. Hoewel het dashboard van de Ibiza tamelijk doorsnee is, bestond er wel de optie om dit met contrasterende kleuren op te vrolijken. De meeste uitvoeringen zijn uitgerust met een in lengte en hoogte verstelbaar stuur en een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, zodat het voor nagenoeg iedereen mogelijk is een goede zitpositie te vinden. De motoren stammen allemaal uit de Polo en variëren van een 1,0-liter benzinemotor tot een 1,4-liter 'twincharger' variant met compressor en turbo, plus 1.2, 1.4 en 1.6 dieselmotoren. Naast een handbak was ook de DSG-automaat met dubbele koppeling van VW leverbaar. Daarnaast was er keuze uit tal van uitrustingsniveaus, zodat er voor vrijwel iedereen een geschikte Ibiza te vinden was. Ondanks dat hij niet helemaal zo volwassen reed als een VW Polo of zo veel rijplezier bood als een Ford Fiesta, kon hij toch op voldoende belangstelling van de kopers rekenen. Goed nieuws voor de koper van een gebruikte Ibiza is dat het model altijd scherp geprijsd is geweest ten opzichte van de Polo en bovendien scoort met een gedurfder uiterlijk en dynamischer imago.

Kosten

De zuinigste versie is de 1,2-liter TDI-diesel in Ecomotive-uitvoering. Mede dankzij het gebruik van banden met een lage rolweerstand en herziene overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak haalde dit model in tests wel 1 op 28,5, maar in de praktijk is 1 op 23,0 een reëlere waarde. De 1.4 TDI is onder normale omstandigheden al net zo zuinig, maar rijdt tegelijkertijd aanzienlijk vlotter. Met uitzondering van het model Cupra scoren alle benzinevarianten onder normale omstandigheden een gemiddeld verbruik van tenminste 1 op 14. De 1.2 TSI-turbomotor komt zelfs in de buurt van de 1 op 18. Na de facelift in 2015 was er ook een 1,0-liter TSI leverbaar die vergelijkbaar gunstig scoorde.

Aandachtspunten

Een auto als de Seat Ibiza wordt vaak in de stad gereden en spreekt met zijn lage kostenplaatje begrijpelijkerwijs kopers aan met een bescheiden budget. Tel deze zaken bij elkaar op en de kans is groot dat krasjes of deukjes in het plaatwerk en/of beschadigde lichtmetalen velgen niet zijn gerepareerd. Ook bestaat de kans dat het interieur hier en daar beschadigd is of dat zaken als een oplichtend waarschuwingslampje van het motormanagement of versleten banden werden genegeerd. Neem dus de tijd om de auto goed te inspecteren, tenzij met een sluitende onderhoudshistorie en een stapeltje onderhoudsfacturen kan worden aangetoond dat de auto in kwestie goed is onderhouden.

Problemen

Check de werking van de airco en elektrisch bediende ramen, aangezien zich bij deze zaken geregeld problemen voordoen. Controleer bij de Ibiza met 1.2 TSI-benzinemotor of de distributieketting niet rammelt, want daarmee wordt waarschijnlijk een dure reparatie voorkomen. Dieseluitvoeringen van de Seat Ibiza kampen soms met problemen met het roetfilter wanneer de auto niet regelmatig langere afstanden heeft afgelegd. De Ibiza werd verkocht met de EA189-dieselmotor die zowel in de 1,2- als 1,6-liter versie onderwerp was van een terugroepactie als uitvloeisel van de perikelen bij VW met sjoemelsoftware in 2015. Ben je op zoek naar een snelle Ibiza, bedenk dan dat de 1,4-liter 'twincharger' benzinemotor die in de Cupra werd gemonteerd veel olie kan verbruiken en berucht is om zijn waslijst van problemen waarvan sommige zelfs in een defecte motor kunnen resulteren. Het is daarom verstandiger om iets meer geld uit te geven en te kiezen voor de conventionele 1,8-liter versie van de Cupra. Het elektrische systeem kan eveneens problemen geven, terwijl ook van de wielophanging en achteras bekend is dat hierbij weleens defecten zijn opgetreden.

Welke uitvoering kopen?

Er bestaan veel uitrustingsvarianten van de Ibiza, die naast de standaardmodellen Style, Reference en Sport nog veel meer – soms tijdelijke – varianten kent. De toppers qua sportiviteit zijn de Cupra-modellen. De basisversies zijn echter wat karig uitgerust, zoek dus liever een beter aangeklede Ibiza met zaken als airco aan boord. Aangezien niet alle speciale edities leverbaar waren met elke motor en elke versnellingsbak, kun je het beste eerst bepalen welke motorvariant de voorkeur heeft en daarbij alle exemplaren met een karige uitrusting negeren, en vervolgens kijken naar kilometrage, onderhoudshistorie, conditie en prijs.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen