Renault Scénic - Auto Review

Geschreven door Marleen Miltenburg op woensdag 19 augustus 2020
De leestijd is ongeveer 4 min
Bekijk het aanbod

Review van de Renault Scénic. Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de Renault Scénic.

Renault Scénic

Wat is het voor een auto?

Gaan de woorden stijlvol en MPV eigenlijk wel samen? Je zou denken van niet, maar de Renault Scénic bewijst dat het wel kan. Met een gestroomlijnde koets voorzien van stijlvolle accenten is het een duidelijk andere auto dan de meestal zo vierkante MPV’s. Hierdoor valt hij in ieder geval op in de massa. Sommigen vinden hem misschien zelfs mooi. Kopers in dit segment hechten echter veel waarde aan flexibiliteit, veelzijdigheid en ruimte. Een mooi uiterlijk is leuk, mits de bruikbaarheid niet in het geding komt. Helaas slaagt de Scénic er minder goed in beide zaken te combineren. Bij zijn lancering was het motorengamma enigszins onoverzichtelijk, maar het bestond in feite uit twee basismotoriseringen: een 1,2-liter benzine en een 1,5-liter diesel. De eerste was beschikbaar met 115 en 130 pk, terwijl de laatste te leveren was met 110, 130 en 160 pk. Een automatische versnellingsbak met dubbele koppeling was beschikbaar voor de 110 pk en 160 pk sterke diesels. Er was ook een Hybrid Assist-variant die gebaseerd was op de 110 pk-versie, met een kleine elektromotor die de dieselmotor een extra boost gaf, waardoor de efficiëntie en prestaties verbeterden. In 2017 werden de 1,2-liter benzinemotoren vervangen door kwieker reagerende 1,3-liter versies, met 115 en 140 pk. Die laatste was nu ook met een automatische versnellingsbak leverbaar. Er zijn tal van uitrustingsvarianten leverbaar geweest, sommige zelfs maar kort, zodat het vooral goed kijken is wat elke versie zoal te bieden heeft. De meest luxe variant is de Initiale Paris. De enorme ramen van de Scénic doen het interieur erg ruim lijken, maar verder zijn er nogal wat op- en aanmerkingen te maken. De vloer is merkwaardig hoog en de achterbank staat laag gemonteerd, wat betekent dat als je hier plaatsneemt, je knieën naar boven worden geduwd en er nauwelijks ruimte is voor je benen. Het rechtopstaande aanraakscherm dat de rijker uitgeruste Scénics hebben, geeft een mooi beeld van de weg voor je als je de satellietnavigatie gebruikt. Helaas zijn de menu's die je moet gebruiken om door het systeem te navigeren een doolhof en lastig te bedienen. En er zijn slechts een paar snelkeuzeknoppen, hetgeen betekent dat je veel door de menu’s moet bladeren wanneer je iets wilt aanpassen. Evenzo gebrekkig is het dashboard zelf. Het is heel mooi vormgegeven waardoor het van een afstand goed smoelt, maar kom je dichterbij dan zie je harde, goedkoop ogende kunststoffen. Verder krijg je fraaie TFT-schermen in plaats van traditionele meters, maar je kunt hun functie niet wijzigen zoals dat wel kan in de virtuele cockpits die je tegenkomt bij sommige concurrenten. Het wordt niet beter zodra je op weg gaat, want zowel de lichtste benzinemotor als de dieselversie hebben het zwaar te halen om de zware Scénic in beweging te krijgen, zelfs als de auto vrijwel onbeladen is. Kiezen voor een krachtigere versie helpt, maar zelfs dan zijn er concurrenten die het beter doen. Dat geldt ook voor het rij- en weggedrag omdat de Scénic een zacht geveerd onderstel heeft, vermoedelijk is dit gedaan om de platte banden op de grote lichtmetalen wielen te compenseren. Het onderstel doet zijn werk verder redelijk goed, maar de auto heeft wel last van een wat rafelig bochtgedrag omdat de koets behoorlijk beweegt en rolt. Samen met de gevoelloze besturing zorgt dat ervoor dat de Scénic tamelijk onaangenaam rijdt bij snelheden die het wandeltempo ontstijgen.

Kosten

De 1.5 dCi Hybrid Assist is de meest efficiënte versie in het Scénic-gamma, met een officieel gemiddeld verbruik van 1 op 27,7, waardoor dit een van de zuinigste MPV's is die je kunt kopen. Zelfs zonder de hybride component is de standaard 1.5 dCi zeer efficiënt, met een officieel verbruik van 1 op 25,6. De rest van het gamma kan de vergelijking met zijn concurrenten doorstaan. Bij de benzinemodellen zijn de 1,3-liter versies de beste keuze.

Aandachtspunten

Omdat deze versie van de Scénic nog relatief kort op de markt is, zijn er nog geen meldingen van grote problemen. Maar dat betekent niet dat er niets valt te controleren voordat je koopt. Het belangrijkste is dat je de auto grondig inspecteert op tekenen van minder-dan-sympathiek gebruik; met dit soort gezinsauto's wordt minder zachtzinnig omgesprongen dan gewoonlijk, en gezien het nogal broze plastic van de Scénic is de kans groot dat er slijtageplekken en/of beschadigingen zichtbaar zijn. Houd er ook rekening mee dat zelfs de goedkoopste versie van de Scénic werd geleverd met enorme 20-inch lichtmetalen wielen. Zelfs met voorzichtig rijden kunnen wielen van die omvang gemakkelijk beschadigd raken. Reparatie kan duur uitvallen, dus controleer de wielen zorgvuldig op tekenen van stoeprandschade.

Welke uitvoering kopen?

Onze favoriete motor is de 1,5-liter diesel in 130 pk-vorm. Die biedt van alle motoren in het Scénic-gamma de beste mix van prestaties, brandstofverbruik en finesse. Echter, in het licht van de huidige aversie tegen dieselmotoren zou je misschien beter voor een benzinemodel kunnen gaan. In dat geval verdienen de latere 1,3-liter versies de voorkeur, maar een probleem is wel dat je dan moet kiezen tussen de trage 115 pk-versie en de nogal dorstige 140 pk-versie.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen