Auto7 min

Een auto rijden, hoeveel kost dat nou eigenlijk?

Om maar direct met de deur in huis te vallen: Nederland is een van de duurste landen in Europa om auto te rijden. Maar hoeveel het daadwerkelijk kost, bepaal je deels zelf. Lees hier alles wat je moet weten over de kosten voor het gebruik en het bezit van een auto.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg

autoautorijdenkosten
Een auto rijden, hoeveel kost dat nou eigenlijk?

Vaste versus variabele kosten

Om je een duidelijke antwoord te geven op de vraag wat een auto rijden kost maken we onderscheid in twee soorten kosten. Enerzijds heb je vaste lasten die je sowieso betaalt voor je überhaupt een meter met de auto hebt gereden. Denk aan aanschafkosten, wegenbelasting (MRB) en verzekeringen. De tweede kostenpost betreft je variabele kosten. Die hangen vaak samen met het aantal gereden kilometers, zoals kosten voor brandstof en onderhoud. De vaste kosten zijn gericht op het bezit van een auto, de variabele kosten zijn gericht op het gebruik van de auto.

Vaste kosten

Aanschafkosten

Bij de kosten van autorijden moet je ten eerste rekening houden met de aanschafkosten van de auto. Hoeveel je wilt uitgeven, bepaal je zelf. Kies je een gloednieuwe auto, een jong gebruikte of een wat oudere occasion? Die keuze is van grote invloed op het bedrag dat een auto kost. Besluit je een auto aan te schaffen, dan kun je het volledige bedrag in één keer betalen of de betaling (met behulp van een lening) over meerdere termijnen verdelen. Je kunt ook kiezen voor private lease waarbij je een vast maandbedrag betaalt. In dit vaste maandbedrag zitten alle (onderhouds)kosten verwerkt.

Wil je een auto kopen? Dan kun je bij viaBOVAG.nl rekenen op standaard 12 maanden garantie en andere zekerheden. Waar andere aanbieders vaak tegen betaling garantie of zekerheden aanbieden is de prijs op viaBOVAG.nl een heldere all-in prijs inclusief garantie en zekerheden. Koop je liever een auto direct van een particulier? Besef dan wel dat je geen aanspraak maakt op garantie of andere zekerheden.

Autoverzekering en pechhulpverzekering

Heb je de auto gekocht en op jouw naam geregistreerd? Gefeliciteerd! Maar let op: voordat je de weg op mag ben je verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Die verzekering is vaak snel geregeld, zeker voor wie al een autoverzekering heeft. Zo niet, dan duurt het wellicht ietsje langer. Wacht daar dus niet te lang mee: als je gaat rijden met een onverzekerde auto, riskeer je een forse boete.

De kosten van de autoverzekering zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals de soort verzekering  en het aantal schadevrije jaren dat je hebt opgebouwd. Handig is om de ingangsdatum van je autoverzekering te koppelen aan de tenaamstelling van je nieuwe auto. De autoverzekering behoort tot de vaste kosten, want deze moet je afsluiten en betalen ongeacht hoeveel kilometers je rijdt. De hoogte van de verzekering hangt af van het type auto dat je hebt en het soort verzekering dat je hebt afgesloten. Een allriskverzekering waarmee je verzekert bent voor alle schades kost meer dan een WA-verzekering die maar een beperkt gedeelte van de schades dekt. Maak hierin zelf de afweging welke verzekering voor jou relevant is.

Naast je reguliere verzekering is het ook zeker verstandig om een pechhulpverzekering af te sluiten. Zo weet je zeker dat je, na pech onderweg, snel weer op weg bent en niet uren langs de weg staat te wachten. Een pechhulpverzekering is over het algemeen een vaste kostenpost, omdat je een bepaald bedrag per maand betaalt voor jouw verzekering. In sommige gevallen is de verzekering net iets anders opgebouwd waardoor je alleen betaalt als je aanspraak maakt op de pechhulpservice. Bekijk en vergelijk verschillende verzekeringen om te zien welke het beste bij jou past. Wil je graag woonplaatsdekking en je auto op kenteken verzekeren? Dan is BOVAG Pechhulp  een goede optie voor jou!

Wegenbelasting

Ook wegenbelasting is een vaste kostenpost. Als autobezitter betaal je hoe dan ook wegenbelasting, ongeacht hoeveel je met de auto rijdt. De wegenbelasting wordt in rekening gebracht vanaf het moment dat de auto op jouw naam staat. De hoogte van de wegenbelasting is afhankelijk van het gewicht van de auto, het brandstoftype en de provincie waarin de eigenaar van de auto staat ingeschreven. Zo betaal je in Noord-Holland voor exact dezelfde auto bijvoorbeeld minder wegenbelasting dan in Zuid-Holland. Provincies mogen namelijk zelf bepalen hoeveel wegenbelasting ze vragen. Dit is gebaseerd op welke plannen de provincie heeft voor aanleg, beheer en onderhoud van wegen. Je kunt zelf kiezen of je de wegenbelasting per maand, per kwartaal of per jaar betaalt. Je kunt op de website van de Belastingdienst snel de wegenbelasting uitrekenen .

Op dit moment betalen bezitters van een elektrische auto geen wegenbelasting. Dat gaat echter veranderen. In 2025 krijg je 75 procent korting op het tarief van de motorrijtuigenbelasting. Na die overgangsfase wordt in 2026 het normale tarief berekend op basis van een reguliere auto in die gewichtsklasse. Aangezien elektrische auto’s relatief zwaar zijn, zal de wegenbelasting voor deze auto’s flink oplopen.

Hetzelfde gaat gebeuren voor hybride auto’s. Voor een plug-in hybride auto met een CO2-uitstoot tot 50 gram/km betaal je wel wegenbelasting, maar slechts de helft van wat je betaalt voor een auto met een benzine- of dieselmotor. Die korting geldt tot en met 2024, in 2025 daalt die korting naar 25 procent van het standaardbedrag. Kortom: de komende jaren stijgt de wegenbelasting ook voor rijders met een hybride auto. Alles over wegenbelasting voor een hybride auto lees je hier .

autorijden - viabovag.nl

Variabele kosten

Brandstofkosten

In tegenstelling tot een autoverzekering zijn brandstofkosten een perfect voorbeeld van autokosten die juist wel bepaald worden door het aantal kilometers dat je met de auto rijdt. Variabele kosten dus. Als je niet rijdt, ben je ook geen geld kwijt aan brandstof. Als je heel veel rijdt, kost het je relatief veel brandstofgeld. Ook zijn er prijsverschillen tussen benzine, diesel en LPG. Kies je voor een plug-in hybride of elektrische auto die je moet opladen en waarbij je dus betaalt voor stroom in plaats van brandstof, dan brengt dit ook weer een ander kostenplaatje met zich mee.

Hoeveel brandstof of energie een auto verbruikt tijdens het rijden, is afhankelijk van onder andere het type auto, het voertuiggewicht en de motor. Als je liever niet te veel geld wilt uitgeven aan brandstof, is het verstandig om een zuinige auto  te kiezen. Vaak zijn dat compacte en lichtgewicht modellen met een kleine, efficiënte motor. Een Toyota Aygo  is een goed voorbeeld van een betaalbare zuinige auto. Ook hybride auto’s, waarbij de brandstofmotor wordt geholpen door een elektromotor, staan bekend om hun gunstige brandstofverbruik.

Let op: kijk niet uitsluitend naar de brandstofkosten. Een dieselmotor is zuiniger dan een benzinemotor, maar voor een dieselauto betaal je veel meer wegenbelasting. Dat betekent dat je heel veel kilometers moet rijden voordat de hogere wegenbelasting wordt gecompenseerd door lagere brandstofkosten.

Brandstofkosten voor een elektrische auto

Elektrische auto’s hebben geen kostbare benzine of diesel nodig. Toch is elektrisch rijden niet gratis. De kosten die je maakt voor het opladen van de accu in je elektrische auto kunnen flink variëren. Dat hangt af van de actieradius van de auto, de conditie van het batterijpakket en toegang tot openbare laadpunten en snelladers. Wie vaak en snel moet bijladen, zal eerder afhankelijk zijn van soms prijzige snellaadstations langs de snelweg dan iemand die sporadisch kortere ritten maakt. Die kosten kunnen flink oplopen. Kun je een elektrische auto op je eigen oprit voorzien van stroom die je zelf hebt opgewekt met zonnepanelen? Dan ben je veel goedkoper uit. Opladen is over het algemeen goedkoper dan tanken. Maar wanneer je een auto met beperkte actieradius vaak moet opladen bij een dure snellader, dan kan je zomaar duurder uit zijn dan met een auto op benzine of diesel.

Meer weten? Lees dan meer over elektrisch rijden op onze themapagina

Alles over elektrisch rijden

Onderhoud

Een andere variabele kostenpost is het onderhoud van je auto. Elke auto heeft namelijk onderhoud nodig. De kosten hiervan hangen samen met het gebruik en het aantal gereden kilometers, maar ook de leeftijd van de auto en de kwaliteit van de autotechniek. Zo hebben Japanse en Koreaanse auto’s een goede reputatie als het gaat om betrouwbaarheid en relatief lage onderhoudskosten. Sommige Europese automerken staan bekend om een lagere betrouwbaarheid en hogere onderhouds- en reparatiekosten.

Koop je een gebruikte auto, dan ben je ook afhankelijk van het onderhoud dat eerdere eigenaren aan de auto hebben laten doen. Een slecht onderhouden auto kan extra hoge onderhoudskosten met zich meebrengen. Die kans is kleiner bij een auto die altijd keurig op tijd zijn onderhoudsbeurten heeft gekregen. Bij viaBOVAG.nl  kun je terugvallen op allerlei zekerheden op het gebied van onderhoud en garantie.

Verplichte APK

Behalve de standaard onderhoudskosten moet je ook rekening houden met de periodieke APK. Dit is een verplichte keuring waarbij wordt onderzocht of de auto nog veilig genoeg is. Zonder geldige APK mag je niet de weg op.

Voor nieuwe auto’s met een benzinemotor geldt dat na vier jaar voor het eerst een APK uitgevoerd moet worden. Bij een dieselauto is dat drie jaar. Diesels moeten vervolgens ieder jaar worden gekeurd. Benzineauto’s moeten na die eerste APK om de twee jaar gekeurd worden tot ze acht jaar oud zijn. Daarna moeten ze elk jaar worden nagekeken. Voor oudere auto’s geldt dat ze jaarlijks een keuring moeten ondergaan. Voor auto’s van 30 jaar en ouder geldt een tweejaarlijkse APK. Oldtimers, oftewel auto’s van 50 jaar of ouder, zijn zelfs helemaal vrijgesteld van APK-plicht.

Al met al komen er best wel wat kosten om de hoek kijken als het gaat om autorijden. Houdt daar ook in je zoektocht naar een (andere) auto al rekening mee. Zo kom je niet voor verrassingen te staan als het gaat om kosten die je van tevoren al had kunnen weten.

Toyota Auris Hybrid
Toyota C-HR
citroen-c1