Lees hier alles over de motoren, verbruik en duurzaamheid van de BMW 3.
De zesde generatie van de immer populaire BMW 3 Serie is de meest ruime van alle generaties, met voldoende hoofd- en beenruimte achterin zodat volwassenen ook hier comfortabel kunnen zitten. Bovendien is dit een auto die puur rijplezier biedt, heel erg goed in elkaar steekt en er stijlvol uitziet.
Om deze redenen is de 3 Serie vier decennia nadat het oermodel werd gelanceerd nog altijd geliefd, maar helaas blijft het daarom ook als occasion een behoorlijk prijzig model. Dat betekent echter ook dat je bij verkoop eveneens een goede prijs kunt bedingen. De 3 Serie staat wat kofferbakruimte betreft op gelijke voet met twee van zijn concurrenten, de Mercedes-Benz C-Klasse en Audi A4 , hoewel de bagage-opening aan de smalle kant is. Een gedeeld neerklapbare achterbank was alleen als optie leverbaar, dus let hier bij aankoop op indien dit tot het wensenpakket behoort.
Qua comfort is de 3 Serie bij lage snelheden behoorlijk stevig geveerd en zelfs erg hard indien het om een M Sport-uitvoering gaat zonder het adaptieve onderstel. Kies je echter voor een basisversie met kleinere wielen, dan valt het allemaal mee en lever je niet heel veel in aan dynamiek. Alle versies van de 3 Serie bieden een uitstekende wegligging en met zijn stuureigenschappen overklast hij alle concurrenten. In combinatie met zijn motor voorin blinkt de versie met alleen achterwielaandrijving uit door een goede balans, maar wie op zoek is naar extra stabiliteit kan ook kiezen voor een variant met vierwielaandrijving, bij BMW aangeduid met xDrive .
De reeks van motoren, allemaal voorzien van een turbocompressor, omvat diverse benzinemotoren en enkele hybride varianten (de Active Hybrid en latere 330e plug-in versie), maar het overgrote deel van gebruikte 3 Series zal een dieselmotor in het vooronder hebben. Er zit geen enkele slechte motor tussen, maar de 316d (diesel) en 316i (benzine) missen wat trekkracht. De 2,0-liter benzine- en dieselmotoren daarentegen bieden heel fatsoenlijke prestaties, terwijl de 330- en 335-modellen echt snel zijn. En voor wie zelfs die laatste versies nog niet snel genoeg zijn, is er altijd nog het topmodel M3.Een facelift in 2015 bracht een licht gewijzigde styling met zich mee en tevens een reeks van nieuwe, modulaire motoren, waaronder de driecilinder 318i (benzine) en nieuwe 2,0-liter 320d (diesel).
De meeste kopers kiezen voor de 320d met 2,0-liter dieselmotor omdat deze versie goede prestaties combineert met een gunstig brandstofverbruik. De 320d Efficient Dynamics van na de facelift (2015) haalt 1 op 26,3, niet slecht voor een auto die vanuit stilstand in iets meer dan 7 seconden naar 100 km/uur accelereert.
Met een benzineversie valt het onder normale rijomstandigheden echter nog niet mee om zuiniger te rijden dan 1 op 12,5. Kies je bijvoorbeeld voor een zescilinder benzinevariant, dan vallen je weliswaar geweldige prestaties ten deel maar moet je je ook tevreden stellen met een gemiddeld verbruik van 1 op 10,6.
Aangezien de 3 Serie heel populair is als zakelijke auto, worden er veel exemplaren aangeboden met een hoge kilometerstand. Dit zou sommige aanbieders ertoe kunnen verleiden de digitale teller terug te draaien. Daarom is het belangrijk de historie van de auto na te gaan aan de hand van een volledig ingevuld serviceboekje en een sluitende NAP-registratie of door de auto bij een BMW-dealer aan een diagnosekast te hangen.
Houd er ook rekening mee dat modellen met extra grote lichtmetalen wielen en laagprofielbanden niet alleen kwetsbaarder zijn voor parkeerschade, maar ook een aanzienlijk stugger veerkarakter hebben en meer rijgeluiden veroorzaken, met name op de snelweg.
Voor auto's gebouwd tussen 2014 en 2015 was er een terugroepactie vanwege een mogelijk defect in het gordelmechanisme en nog een in verband met mogelijke problemen met de stuurbekrachtiging bij alle modellen van voor 2015. Ook kunnen enkele bouten op de achteras bij modellen gebouwd tussen januari 2015 en september 2016 losraken indien hergebruikt; wanneer er aan de achteras is gewerkt (bijvoorbeeld na een schade), overtuig jezelf er dan van dat er nieuwe bouten zijn gebruikt. En lijkt een 3 Serie van bouwjaar 2013 met een koppelingsprobleem te kampen, dan kan het zijn dat de bevestiging van de drukplaat aangehaald moet worden.
Alle motoren die bij deze generatie van de 3 Serie werden toegepast maken gebruik van een distributieketting in plaats van een riem. Check of er sprake is van metalige tikgeluiden die veroorzaakt worden door een defecte kettingspanner.
Sommige eigenaren hebben storingen gemeld met de Bluetooth-verbinding, maar dit euvel kan soms verholpen worden met een software-update bij de BMW-dealer. Het iDrive infotainment-systeem behoort nog altijd tot de meest gebruiksvriendelijke systemen in autoland.
De zesde generatie van de 3 Serie heeft tot dusver bewezen een betrouwbare auto te zijn. Er is weinig om je zorgen over te maken, mits je een aantoonbaar goed onderhouden exemplaar uitkiest en voor aankoop de belangrijkste zaken checkt.
De kans is groot dat u uitkomt bij een dieselversie van de BMW 3 Serie; in dat geval is een 320d een verstandige keuze vanwege zijn allround capaciteiten en uitstekende prestaties. Geeft u de voorkeur aan een benzineversie, dan is de 320i een aanrader aangezien deze behoorlijk snel is en onder normale omstandigheden amper meer verbruikt dan zijn kleinere benzinebroers.
Wat betreft uitrustingsniveau zijn alle 3 Serie-modellen goed bedeeld en standaard uitgerust met zaken als iDrive, lichtmetalen velgen, klimaatregeling en een multifunctioneel stuurwiel. De M Sport heeft 18-inch wielen, een verlaagd en tevens stugger onderstel, sportstoelen en een agressievere styling – een combinatie die bijzonder geliefd is bij het koperspubliek.
Bekijk hier alle BMW 3-serie varianten: