Aanschafsubsidie elektrische auto in 2021

Geschreven door Marleen Miltenburg op vrijdag 12 juni 2020
Dit artikel is op 22-02-2021 gewijzigd
De leestijd is ongeveer 3 min

Consumenten die in 2021 een volledig elektrische auto kopen, komen in aanmerking voor een aanschafsubsidie. Zo hoopt de regering elektrisch rijden aantrekkelijk te maken voor particulieren. Er is één maar: de subsidiepot van € 1.108.000,- voor een nieuwe elektrische auto is voor 2021 al leeg. Wel kun je met € 2.000,- subsidie nog een gebruikte elektrische auto aanschaffen.

Alles over elektrische auto's

De subsidieregeling van € 4.000,- voor een nieuwe elektrische auto moet de aanschaf hiervan bij de particuliere koper stimuleren. De zakelijk rijder had al een voordeel: de lagere bijtelling, in 2021 12 procent in plaats van 22 procent over de eerste € 40.000,- van de aanschafprijs.

De subsidieregeling begon in 2020. Ook toen was de subsidiepot voor nieuwe elektrische auto’s al snel leeg. Die van een gebruikte elektrische auto raakte niet leeg; veel particulieren zien blijkbaar nog op tegen de aanschaf van een tweedehands elektrische auto, zelfs met subsidie.

Subsidie elektrische auto particulier en tweedehands

De subsidie is bedoeld voor particulieren die een elektrische auto willen leasen of kopen. Je krijgt niet alleen subsidie voor een nieuwe elektrische auto. Ook als je een tweedehandse elektrische auto koopt, word je geholpen bij de financiering. Nederland is het eerste land in Europa met een subsidieregeling voor tweedehandse elektrische auto’s.

Hoe hoog is de subsidie op particuliere en tweedehands elektrische auto’s? Als je in 2021 een nieuwe elektrische auto koopt, krijg je 4.000 euro subsidie. Die subsidiepot is dus al leeg, maar je kunt alsnog een aanvraag doen. Er bestaat namelijk zoiets als een reservelijst in het geval eerder gedane aanvragen afvallen, omdat ze niet aan de spelregels voldoen. Die spelregels zijn als volgt:

  • De elektrische auto moet minimaal drie jaar in je bezit blijven. Als je de auto binnen die tijd verkoopt, moet je de subsidie naar ratio terugbetalen.

  • De cataloguswaarde (nieuwwaarde) ligt bij de eerste toelating op de weg tussen 12.000 en 45.000 euro.

  • De actieradius met een volle accu bedraagt minimaal 120 kilometer.

  • De auto moet gekocht zijn bij een RDW-erkend autobedrijf.

  • In geval van private lease moet het leasebedrijf het private lease-keurmerk voeren.

De subsidie geldt ook als je een elektrische auto leaset. De spelregels zijn vrijwel hetzelfde, met één uitzondering: de auto moet minimaal vier jaar in jouw bezit blijven. Tijdens die vier jaar krijg je elke maand een subsidiebedrag op je rekening gestort. Als je de auto binnen vier jaar wegdoet, wordt de subsidie stopgezet.

Meer informatie over het aanvragen van de subsidie vind je op de website van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland.

Als niet aan de voorwaarden is voldaan, of het beschikbare jaarlijkse subsidiebudget op is, zoals voor 2021, dan kan de subsidieaanvraag worden afgewezen of de toekenning worden uitgesteld. BOVAG adviseert kopers om een ontbindende voorwaarde op te nemen dat zij afzien van de koop als de aanvraag tot subsidieverlening wordt afgewezen of uitgesteld.

Subsidie 2021 en verder

In 2021 zijn de subsidiebedragen hetzelfde als in 2020. Voor tweedehandse auto’s blijf de subsidie ook in de jaren daarna 2.000 euro; tot de regeling eind 2024 stopt en eerder als het potje leeg is. Voor nieuwe auto’s is de subsidie langer beschikbaar; tot 1 juli 2025. Vanaf 2022 loopt het bedrag wel terug: naar 3.700 euro in 2022, 3.350 euro in 2023, 2.950 euro in 2024 en 2.550 euro in 2025, het laatste jaar dat je de subsidie kunt aanvragen.

Door de regeling wordt het voor een particulier interessanter om een elektrische auto te leasen of te kopen. Het prijsverschil met auto’s die door verbrandingsmotoren worden aangedreven, wordt namelijk kleiner.

Een voordeel van een elektrische auto in vergelijking tot een benzine- of dieselauto is dat hij minder onderhoud nodig heeft. Ter vergelijking: in een verbrandingsmotor zitten rond de tweehonderd bewegende onderdelen, terwijl in een elektromotor dit aantal minder dan twintig is. Een mogelijke grote kostenpost is de vervanging of revisie van het accupakket. In de praktijk blijkt echter dat veel accupakketten betrouwbaar zijn. Om dat extra kracht bij te zetten, geven veel merken lange garanties op de accu’s.

Marleen Miltenburg

Marleen Miltenburg is Online Marketeer bij viaBOVAG.nl.

Marleen ondersteunt de online marketing van viaBOVAG.nl. Zij is enthousiast, gedreven en leergierig.

Marleen